Helpen vitamine bruistabletten echt?

Van die tabletten die je bij de Kruidvat kan kopen met verschillende smaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.1K

Het beste antwoord

Officieel hebben we bij een gevarieerde, volwaardige voeding geen extra medicijnen nodig, volgens de overheid. Uitzonderingen zijn kinderen, zwangeren, ouderen en mensen met een donkere huid, zeker als ze weinig aan zonlicht blootgesteld worden. Aangezien vrijwel niemand een optimaal voedingspatroon volgt geldt dus voor nagenoeg iedereen dat suppletie zinvol is. Het helpt.

Ik zou geen bruistabletten nemen omdat die onnodig duur zijn. Aanvulling van vitamine C, B-complex en D vind ik zinvol omdat daar de meeste tekorten bij voorkomen. Gaandeweg worden de minimale waarden voor C en D verhoogd, omdat uit onderzoek blijkt dat de huidige waarden tot gezondheidsproblemen kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mijn vriend gebruikt ze ook van de kruitvat in deuken periodes op de zaak. Vroeg net aan hem of het werkte hij zegt van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:|
Als je (extra) vitamine wilt slikken, dan is er geen enkele reden om te twijfelen aan de werking van die tabletten. Je zult op de verpakking moeten kijken, en er zit in die vitamine bruistabletten gewoon wat er op de verpakking staat.

Maar je kunt je wel afvragen of het niet goedkoper kan. Dat bruisen is een extraatje van de fabrikant om de boel op te leuken. En dat zal je wel moeten betalen. Een vitamine wordt niet beter, of werkzamer als je de boel laat bruisen. Kruidvat (en ook andere winkels) hebben genoeg alternatieven voor dezelfde vitamine, maar dan een stuk goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ze helpen op korte termijn wel. maar ik raad je aan om time released (vertraagde opname) vitamines te kopen. Deze werken de hele dag en geven net de benodigde hoeveelheid af zodat je niet alles uitplast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met TR-middelen loop je het risico dat ze de darm verlaten zonder dat er ook maar iets van de vitamine afgegeven is aan het lichaam. Met name bij TR vitamine C is dat het geval. je moet het gewoon iedere 4 à 5 uur innemen.
Waarvoor zouden ze moeten helpen dan?

Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar het extra innemen van allelei vitamines.
Maar als je gevarieerd en gezond eet, dan heb je eigenlijk geen extra nodig.

Als je voor de zekerheid toch extra vitaminen wilt nemen,
dan zijn die bruistabletten net zo goed als andere pillen.

Je moet gewoon goed op de verpakking kijken wat er in zit.
Maar dat geldt ook voor potjes pillen, want daar wisselt ook de samenstelling per merk en per verpakking.

Wat ik fijn vind aan die bruistabletten is
dat je ze in een flink glas water doet en dan heb je meteen weer lekker veel vocht naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen zou extra C en B moeten nemen. Vitamine C, 60 of 80 mg is echt alleen om scheurbuik the voorkomen. Deze vitaminen plas je uit als je er teveel in èen keer van neemt, time released is dus van belang, of meerdere keren een dosis nemen. 1000 mg is echt nodig om bijvoorbeeld bijna nooit verkouden te worden (ben zelf al 15 jaar niet verkouden geweest, sinds ik met C ben begonnen). De mens maakt zelf geen C aan, na verloop van jaren raken verschillende organen uitgeput, zeker in combinatie met minder goede leefstijl (sociaal of alleen vaak meer dan èen glas alcohol drinken, roken etc). Veel mensen zeggen ik eet genoeg fruit, niemand kan fruit genoeg eten om te voorzien in wat je lichaam daadwerkelijk nodig heeft om verschillende ziekten mogelijk te voorkomen. Ook is C belangrijk bij voortplanting bij zowel vrouw en man. Minder/geen vlees eten is gezond, vitamine B extra innemen is dus van belang. (Let ook op jodium, als je weinig brood eet)
Let wel op interactie met andere medicijnen als je een extra dosering vitaminen neemt.
En meer dan 2000 mg vitamine C kan problemen met de ontlasting veroorzaken.
Dat is mg per dag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vitamine supplementen KUNNEN werken, maar dat is volkomen afhankelijk van hoe gezond je verder bent, geen ziektes, afwijkende bloedwaarden, hormoon werking etc etc. Allemaal zaken die er van invloed op zijn. Ook medicijn gebruik is van invloed op de werking van vitamine supplementen.

iets waar je nooit iemand over hoort is de hoeveelheid suiker of zoetstoffen die aan dergelijke supplementen wordt toegevoegd om het een 'lekker smaakje' te geven.
Suiker en/of zoetstoffen kunnen, zeker wanneer je de vit. supplementen langdurig gebruikt, schadelijke gevolgen hebben voor je gezondheid.
Denk je gezond bezig te zijn met het slikken van vit. supplementen, wordt je ziek van de suiker/zoetstoffen die er in verwerkt zitten. Goed opletten dus !!
ook heel goed op doseringen letten; sommige producten zit zo vreselijk weinig echt wekende stoffen in dat je minimaal de hele verpakkingsinhoud per dág moet slikken om het een heel klein beetje effect te kunnen laten hebben. Met name de chemische varianten hebben nauwelijks tot géén werking, dus als je dergelijke vit. supplementen gebruikt neem dan de 'natuurlijke' versies.Meestal zijn dat de duurdere soorten maar die wérken tenminste
Bij grote te korten kun je het beste je huisarts vragen om je (medicinale) supplementen voor te schrijven, die zijn níét vrij verkrijgbaar bij de drogisten etc, maar uitsluitend bij apotheek te verkrijgen. Deze middelen hebben een hogere dosering en hoeven doorgaans ook niet dagelijks gebruikt te worden maar hebben een bewézen werking. Tevens zal een huisarts na verloop van tijd d.m.v bloedafname (laten) checken of er verbetering zichtbaar is en kan indien nodig de dosering aanpassen. Gewoon zelfstandig van alles gaan kopen en slikken kan in sommige gevallen meer kwaad doen dan goed , plus dat veel van de middelen níet werken maar wél op lange termijn o.a. je nieren beschadigen.

Dus in alle gevallen is het het beste om eventueel gebruik van vitaminesupplementen éérst met huisarts te bespreken vóór men er aan begint.