Dien je het witte spul in een puist uit te knijpen of juist niet?

Gaat de puist sneller. Weg als je hem uitknijpt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (5)

nee, hij gaat niet sneller weg! & als je hem graag wil uitknijpen doe dit dan met schone handen en pas als hij écht rijp is, anders vergroot je je kans op ontstekingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puistje uitknijpen kan wel, maar doe het voorzichtig.
Knijp puistjes nooit uit met je vingers, door bacteriën die op je vingers zitten heb je kans op meer infecties en je nagels kunnen de huid beschadigen waardoor de huid meer tijd nodig heeft om te herstellen. Was je handen eerst en gebruik eventueel een desinfecterende crème.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knijp puistjes nooit uit met je vingers. Door bacteriën die op je vingers zitten heb je kans op meer infecties, en je nagels kunnen de huid beschadigen waardoor de huid meer tijd nodig heeft om te herstellen. Was je handen eerst en gebruik eventueel een desinfecterende crème. Gebruik 2 wattenstaafjes om het puistje uit te knijpen. Dep daarna met een tissue met eventueel wat desinfecterende lotion. Een puistje is pas goed uitgeknepen als er een beetje bloed uitkomt.
Als je het op de juiste manier doet kan het geen kwaad om een puist uit te knijpen, maar het gevaar zit 'm erin als je het fout zou doen. Want dan kan dat meer schade aan je huid opleveren dan alleen dat puistje doet. Omdat als je de inhoud naar binnen zou drukken dat kan resulteren in een lelijk litteken. Als het niet nodig is, kan je dan maar beter niet uitknijpen.
Amadea
13 jaar geleden
Als je niet goed hygienisch aan de slag gaat met je puist maak je het alleen maar erger.
Eerst je gezich stomen boven warm water. Goed je handen wassen en de puist uitknijpen met je vingers omwikkeld in een tissue.
Nooit te hard knijpen. Als het niet lukt, jammer, dan moet je hem nog even laten "rijpen".

Beter is om er niet aan te zitten. Knijp je hem uit op de foute manier kan het gaan ontsteken en dan maak je het veel erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zich een abces heeft gevormd, gaat de genezing langzaam. Het is dan beter om het abces te ontlasten. Dan wordt de doorbloeding beter, zodat de huid zich sneller herstelt. Natuurlijk moet je niet na een grote boodschap je huid aan gort knijpen, maar als je schone handen hebt en voorzichtig bent, kun je een rijp puistje goed uitknijpen. Het is niet goed om veel druk te zetten. Als je puistje wel rijp is, maar niet gemakkelijk doorbreekt, kun je met een naald, bij voorkeur een injectienaald, de huid open maken, zodat je minder druk hoeft te zetten en de huid niet open scheurt. Met een injectienaald kun je de huid open snijden. Als je je handen met zeep wast, zijn ze schoon genoeg.