Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg je zo'n honger van hormonale veranderingen?

Elke maand is het weer raak. De dagen voor mijn menstruatie heb ik een onstilbare honger. Niet snoepen of snaaien, maar echt veel eten. Het is nu 12.15 uur en ik heb al 6 boterhammen gegeten, terwijl ik er normaal 4 op een dag eet.

Hoe komt het dat je zo'n honger krijgt van hormonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
882

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wie last heeft van hongeraanvallen en eetbuien, kan proberen het eetgedrag in de hand te houden door meerdere kleine, lichte maaltijden te gebruiken in plaats van twee of drie keer uitgebreid eten.
Dat de honger premenstrueel aangescherpt wordt, wordt toegeschreven aan de daling in de serotonine-concentratie. Door meer suiker te eten, poogt het lichaam meer serotonine aan te maken, want suikers zijn noodzakelijke bouwstenen van deze neurotransmitter. Maar dit kan leiden tot grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel, en dat is dus eerder nadelig. Beter is het om spaarzaam te zijn met suiker, en de voorkeur te geven aan lichte maaltijden rijk aan zetmeel (vb. brood, pasta, aardappelen).

Serotonine beïnvloedt veel gebieden in lichaam en geest. Via de hypothalamus heeft het te maken met honger, dorst, seks en temperatuur. Via de amygdala beïnvloedt serotonine in belangrijke mate je emoties. Het lichaam heeft de essentiële voedingsstof tryoptofaan nodig om serotonine aan te maken. Zodoende kan te weinig eten leiden tot depressiviteit als gevolg van serotoninegebrek.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dit komt omdat je lichaam 'hard aan het werk' is in die periode. En dat kost energie, en daar krijg jij vervolgens honger van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding