ik ben hoogsensitief . Ik draai vaak door in mijn emoties. Ben daardoor met regelmaat een last voor anderen omdat ze me niet begrijpen.Wat nu ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vaak helpt het om een keer te praten met een psychiater. Leer jezelf kennen zodat je je emoties onder controle krijgt. Op het moment dat je er last van hebt, ga iets doen wat je kalmeert, zoals een boek lezen.

Als je op deze link klikt http://www.hypnotherapienederland.nl/chatlounge.htm kun je chatten met lotgenoten en misschien ervaringen uitdelen over hoe zij er mee om gaan. Momenteel zijn er maar 4 andere aanwezig,maar misschien is dat een uitkomst. Mensen met dezelfde ervaringen kunnen elkaar vaak beter helpen dan mensen die niet weten hoe het voelt.

Psychiater vind ik persoonlijk wat rigoreus. In mijn ogen is er niks mis met je. Er is iets mis met de huidige maatschappij. We hollen en rennen de hele dag door, zijn continu bereikbaar, worden de gehele dag geprikkeld door tv, reclames, verkeer etcetc. Vind je het gek dat jij als hoogsensitief persoon hoog in je emoties zit?? Een aantal tips: 1. kijk zo min mogelijk tv. En mijdt tekenfilms van bv nickelodeon met zoveel bits per seconde. 2. mocht je nintendo, wii etc hebben, doe dit eveneens zo min mogelijk 3. ga zo nu en dan lekker wandelen in de natuur, bossen enzo geven rust. 3. luister naar rustiggevende muziek (bv mahanta das of deva primal) 4. ga yoga doen of mediteren of ... 5. tenslotte, voel jezelf niet tot last van anderen. Schuldgevoel werkt nl negatief. Als anderen last hebben van jou is dat hun ding. Jouw gevoel hierover is jouw ding... Snappie :-) En je begrijpt hoe minder 1 en 2 & hoe meer van de rest des te beter jij je gaat voelen.

Ik denk dat het al een teken is dat jij je zorgen maakt over de last die je voor anderen betekent, zeer sensitief dus. Maar denk je ook aan jezelf??? Ik ken de "kwaal" en heb zelf de ervaring dat IK als sensitief persoon ook HEEL veel last van andere mensen heb die als stoomwalsen over mijn (soms te) tere gevoelens heen gaan. Die lastig tegen mij zijn als ik hun drukke en overdadige feestjes niet trek. Die mij voor een zeur uitmaken als ik het ergens te warm of te koud vind etc etc. Mijn tip is dus: begin jezelf te accepteren zoals je bent. Tegen familie en goede vrienden kun je uitbarstingen waarvan je zelf denkt "moest dat nou" toelichten en verontschuldigen, MAAR bewaak je eigen grenzen!!!! Als andere mensen niet faliekant over jouw grenzen gaan zul jij emotioneel minder doordraaien. Dus eigenlijk draai ik het om: zoek de schuld niet alleen bij jezelf!! En tot slot: de kans is ook nog eens groot dat een uitbarsting die JIJ als heel ernstig ziet, als iemand bijv zo tegen jou zou doen, bij de wat minder gevoelige mensen nauwelijks indruk maakt, mogelijk DENK jij dat alleen, dat je zo'n last bent.

leg uit hoe en wat zodat anderen je kunnen begrijpen. je pikt nu eenmaal meer op uit je omgeving, prikkels komen heftiger binnen, je emoties lopen wat sneller op en soms is het je gewoon even teveel en kan je het niet bolwerken. het is geen onwil, geen tekortkoming en heeft ook zeker zijn voordelen!! je bent wie je bent dus je kan hiermee niemand tot last zijn want je bent okay zoals je bent. veel mensen snappen niets van HSP-ers omdat het anders is dan anders (dus wie is eigenlijk wie tot last hier?) :0) als jij je druk gaat maken over je emotie, het anders zijn, de mogelijke reactie en 'last' die je kan veroorzaken zit je emotionele emmertje sneller vol dan nodig is. neem tijd voor jezelf. worden alles om je heen te heftig? trek je dan even terug, stap even uit de situatie en zoek rust op zodat je emo-meters (zoals ik het noem) weer even naar een lager punt kunnen zakken voordat ze te net wat te ver oplopen. en loopt het een keer te hoog op? jammer dan, het is nog steeds geen opzet en jij mag en moet gewoon kunnen zijn wie je bent, net als elk ander. maak er een grapje van, en geen heet hangijzer, je zal zien dat je dan sneller zal herstellen van de heftigheid. ben je weer wat rustiger zeg dan... 'zo, ik ben er weer hoor' of 'okay, waar waren we gebleven' succes!!

Er zijn therapeuten die zich gespecialiseerd hebben in hoogsensitiviteit, gesprekken met zo'n therapeut zouden goed kunnen helpen. Als je even googlet, vind je er meerdere in Nederland. Een algemene eerstelijnspsycholoog of alternatief psychotherapeut kan natuurlijk ook. Daarnaast zijn er ook een aantal goede boeken over HSP te koop, waarin allerlei tips staan die het mogelijk makkelijker voor je kunnen maken.

je gaat waarschijnlijk te vaak over je grenzen. Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg rust/slaap krijgt, dan kun je beter tegen de prikkels die op je af komen. Verdeel je activiteiten, wil niet alles op dezelfde dag doen. Vermijd plekken waar veel mensen bij elkaar zijn, als dat niet anders kan, zorg ervoor dat je vantevoren genoeg rust hebt gehad. Begin zo prikkelarm als het maar kan en bouw het langzaam op, dan leer je je grenzen kennen. Zoek momenten voor jezelf, even alleen zijn en doe dan iets waar je jezelf bij kunt ontspannen. De één gaat schilderen, de ander telt zijn postzegels, weer een ander zet lekker hardrock op. Jij weet zelf het beste wat jouw manier is. Probeer bij jezelf te blijven. Je pikt waarschijnlijk allerlei signalen op van een ander als je met elkaar praat en probeert dat terwijl je je boodschap over wilt brengen te interpreteren, dit zorgt voor chaos in de communicatie. Probeer voor jezelf de boodschap duidelijk te krijgen, zeg het dan, en luister dan pas naar die signalen.

Wat ik vaak tegenkom bij mensen die hoogsensitief zijn is dat ze een traumatisch verleden hebben. EMDR zou al helpen dingen te verwerken. Verder kun je beter je levensstijl aan gaan passen op puur jouzelf. Zodra je prikkels voelt, zonder je dan af. doe wat je gevoel je ingeeft. Word je moe? ga dan aan je slaap toegeven en even een uurtje liggen. Druk in je hoofd? zorg dat je alleen ben t en ga dingen doen als tai Chi, meditatie, muziek maken, schrijven, knutselen, een ontspannend boek lezen, waar word jij rustig van? Maak rustig een lijstje, dan kun je daarop overschakelen. Natuurlijke middelen die je kunnen helpen als ook dat nog niet voldoende werkt: st janskruid, passieflora. Je bent een last voor jezelf ook door soms alleen al te DENKEN dat je een last voor anderen bent. Ook daar veel mee bezig zijn kan je slopen. Neem dus op tijd gas terug en leer het herkennen. Je weet wanneer je onrustig word, trek je dan op tijd terug... ergens in de natuur een boekje lezen is ook lekker of in een stil restaurant na lunch en voor diner. Er zijn restaurants die dan leeg zijn, ik noem maar wat.... Even op jezelf zijn.

Verdiep je in NLP (Neuro Linguistic Programming). Koop het boek 'get the life you want' van 'Richard Bandler' voor 16 euro. Klinkt inderdaad als een flauwe selfhelp titel, maar dit boek is een opvulling van pareltjes van geluk en een opstapeling van kennis van iemand die mensen met de heftigste problemen heeft kunnen helpen. Een deel van wat NLP doet is spelen met hoe jij omgaat met de invoer van je zintuigen, je prikkels. Jij bent hoog sensitief zoals je het heel mooi beschrijft, maar hoe weet je dat je hoogsensitief bent? Hoogsensitief is een hokje/benaming waar beter niet teveel waarde aan kan worden gegeven. Beter is het om te leren omgaan met je emoties :) Kijk en doe wat in het volgende filmpje gedaan wordt. Wie weet kan je er wat mee: http://www.youtube.com/watch?v=_cLP37SPx2g Toegevoegd na 9 minuten: Ik heb nog veel meer van dit soort gratis technieken gevonden en ook bij een antwoord op een andere vraag geplaatst. Als je op de link klikt zie je een overzicht met wat filmpjes die manieren uitleggen waarop je met gevoelens, emoties en zelfs sommige angsten kan omgaan. Gratis, dus gewoon proberen :) http://www.tiouw.com/nlp/enneagram.php?/categories/6-NLP-Enneagram-video

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100