Waarom wilde niemand naar de vietnamese veteranen luisteren toen zij weer terug in Amerika waren?

dat stond in mijn geschiedenisboek, en ik vroeg mij af waarom.. je kunt als mens toch begrijpen dat zo'n veteraan gewoon wat dingen kwijt moet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het was een oorlog die veel Amerikanen het leven heeft gekost, erg veel geld kostte en ook nog eens verloren was door de Amerikanen. Ook heeft Amerika wat dubieuze acties uitgevoerd, bv met Agent Orange, een ontbladeringsmiddel, waarmee erg veel slachtoffers vielen, tot lang na de oorlog. Dus de gewone Amerikaan wil(de) deze oorlog zo snel mogelijk vergeten, en daarom wilden ze niks van deze Vietnam veteranen weten.
Overigens gebeurde in Nederland iets dergelijks met de Joden die de 2e Wereld Oorlog wel overleefd hadden en terug kwamen, want die werden ook niet echt met open armen ontvangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het Amerikaanse volk tegen de oorlog in Vietnam was. Ze werden ook niet als helden onthaald maar meer nagewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met dovr eens. Ergo behalve dat niemand naar ze wilde luisteren zijn heel veel veteranen aan lager wal geraakt door drank en/drugs, En/of kampen met ernstige psychische problemen doordat ze aan hun lot zijn overgelaten na even opgevangen te zijn geweest om te herstellen van verwondingen.
Helaas heeft de US nog steeds niets geleerd van hun eigen historie: de Irak en Afghanistan veteranen ondergaan hetzelfde lot. De regering doet niks tot weinig voor deze vrijwel altijd nog jonge mannen. Ze hebben geen toekomst. De enige die echt iets proberen te doen zijn vrijwilligers die zich hun lot aantrekken. Deze hulp is meestal door financieel of accomodatie gebrek niet toereikend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het merendeel van de mensen voor de terugkomst van de veteranen al niet wilden horen dat deze oorlog sowieso niet goed was. De Amerikanen waren tegen, en in meerdere landen was dat ook zo. Luister maar eens naar het liedje van Boudewijn de Groot: "meneer de president, welterusten...". Men was niet trots wat daar gebeurde, dus ook niet op de mensen die weer terug kwamen in Amerika. Ook al konden zij er vaak eigenlijk niets aan doen. Zij deden gewoon hun plicht voor volk en vaderland!

Toegevoegd na 4 minuten:
Herstel van de 1e zin: De mensen wisten voordat de veteranen terug kwamen al dat deze oorlog niet goed was, en hebben dat ook kenbaar gemaakt.