Waarom hebben wij moeite met poepen in openbare ruimte?

op een camping op je werk bij andere mensen thuis.
waarom hebben we zo een blokkade om dat te doen, en houden sommige mensen het 3 dagen op tot ze weer thuis zijn.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks mis met die avatar toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kwam terug en inneens was het zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vast die moderatores weer bailey, grinnnnnnn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D

Het beste antwoord

Omdat wij dat zo hebben geleerd van onze ouders.
In dit gedeelte van de wereld is poep taboe.
Het is not done om erover te praten, of dat anderen zien dat je gaat poepen.
Daarom is het ook zo onvoorstelbaar dat beroemdheden ook gewoon poepen, neem bv de koningin...

In andere werelddelen is het weer heel anders.
Ik heb in India mensen in een rijtje midden in de stad op hun dooie gemak gehurkt zien zitten poepen.
Da's voor een Hollander ff slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hadden ooit eens een vrouwelijke collega, en die pakte steevast de krant mee en zei dan dat ze naar de WC ging. Die werd idd vrij vreemd aangekeken (understatement).

Andere antwoorden (10)

Gene. Heb er gelukkig geen last van :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je dan erg kwetsbaar bent, en het in de taboesfeer zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee, vorger in de tijd van lodewijk de zoveelste was het een sociaal gebeuren, je zat dan lekker naast elkaar te poepen en converseerde wat. Zgn duo-toiletten stammen ook uit die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik me nu niets bij voorstellen, bah bah ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de lucht laat zich niet weg wuiven he, mensen stonken in die tijd sowieso meer denk ik.
bij mensen thuis vind ik het vervelend om te stinken en geluiden te maken.
op vakantie ben ik gewoon van slag, maar heb daar geen problemen mee.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ben je dan van slag?
Rieneke1
14 jaar geleden
andere leefwijze denk ik.
op vakantie poep ik gerust drie dagen niet, maar ik heb er geen last van.
ander eten, ander ritme.
Ik heb er meer moeite mee om het bij vrienden thuis te doen dan in een openbare ruimte. Kan het me daar schelen of ik stink, bij vrienden zou ik het erger vinden. Weet ook niet waarom, het is een heel normaal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er totaal geen problemen mee, als ik moet moet ik waar ik op dat moment ook ben.
Wel weet ik dat er veel mensen last mee hebben in de vakantie. Dit komt vaak door een ander leefritme en andere voeding dan men thuis gewend is en dus de darmen daar aan moeten wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog nooit echt problemen mee gehad...

Maar het lijkt me niet goed voor je darmstelsel om het 3 dagen op te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omtrent plassen hangt inderdaad een minder groot taboe dan rond poepen. We zijn vieze luchtjes niet meer gewend en doen er ook alles aan om ze te voorkomen.

Als je thuis poept is dat redelijk prive (behalve als er vrienden op bezoek zijn die na jou komen). Bij een ander is het toch een visitekaartje dat je liever niet wilt neerleggen.

Poepen is nu eenmaal geen sociale gebeurtenis bij mensen. In tegenstelling tot bij dieren. Honden zijn dol op deze geurtjes en ruiken graag wie de beste poeperd heeft.

De ontwerpers van dit toilet (het is overigens een vrouwentoilet) willen er meer een sociale gebeurtenis van maken. Misschien verdwijnt het taboe nog ooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat dit nog steeds groot taboe snel zal verdwijnen. Uitleg wel +1.
Nou, poepen in een openbare ruimte begin ik maar even helemaal niet aan als je het niet erg vind, maar ik maak uit je vraag op dat je bedoelt : ergens anders dan op je eigen pot en/of overal waar eventueel vreemden te dicht 'in je buurt' kunnen zitten.

Daar is een aantal redenen voor. De meest voor de hand liggende evolutionaire reden is dat het een activiteit is die je tijdelijk beperkt in de mate waarin je kunt vluchten of vechten, waardoor je je 100 % veilig moet weten. In een onbekende omgeving zul je niet snel door beren verscheurd worden, maar toch ben je nog onwillekeurig een beetje ' op je hoede' .

De tweede reden is dat het voornamelijk aangeleerd gedrag is. Misschien wel de belangrijkste reden. Wij leren al heel klein dat je de WC op slot doet, en geen sporen achterlaat van wat je daar hebt gedaan. Geen zichtbare en als het even kan ook geen ruikbare. Dat je je niet helemaal 100 % kunt terugtrekken van je huisgenoten, is iets dat automatisch went, ook als je huisgenoten later in je leven wijzigen van samenstelling. Maar we hebben primair en al heel jong geleerd om je te schamen voor alle lichamelijke functies en alles wat daar bij hoort.

In veel culturen is het vrij normaal om gezellig met zijn allen op een rijtje te zitten poepen. Wij moeten er werkelijk niet aan denken en schrikken ons dood als we een toiletgebouw aantreffen zonder tussendeuren. Langere tijd vertoeven in een dergelijke cultuur en je over je schaamte heenzetten helpt echter wel. Net zoals het na vijf dagen op de camping - als je er echt een keer aan moet geloven - de volgende keren ook makkelijker gaat (al prefereer ik de uren dat het buitengewoon rustig is in de toiletruimte).

Het is dus eigenlijk voornamelijk aangeleerde (valse) schaamte, die eigenlijk nergens op slaat, want daardoor maken we het elkaar alleen maar lastig. Even een uurtje wachten tot je thuis bent in plaats van bij de visite is haalbaar, maar drie weken op de camping overleef je ECHT niet. Terwijl ; stel, er zit er eentje naast je lawaai te maken of hij al vijf jaar op bruine bonen leeft en de lucht die er afkomt beneemt je de adem. Hij komt gelijk met jou uit het hokje dus je weet precies wie het is...wat zeg je dan ?

Juist. Niks. En even later ben je het ook weer vergeten.
Koning keizer admiraal, schijten doen ze allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, aangeleerde schaamte, goed uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd, grappig slot. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het werkt fantastisch ; er zijn experimenten gedaan met studenten die net zo lang bij een begeleider in de kamer moesten blijven tot ze in hun broek hadden geplast, dan mochten ze weer weg, en zonder dat verder iemand ze zag verschonen en omkleden. Sommigen deden er werkelijk dágen over, tot ze vergingen van de pijn, maar de schaamte was vele malen sterker.
Poepen in het openbaar, dat lukt me niet. Tot ik het echt niet langer kan ophouden natuurlijk.

Poepen op een ander toilet vind ik geen probleem. Ik vind dan de eventuele geluiden nog het ergste. Dus als ik bij vrienden op het toilet zit en ik hoor het gezelschap duidelijk praten, dan poep ik alleen als ik erop vertrouw dat het zonder herrie lukt.

Op een of andere manier vind ik gezien worden bij het poepen erger dan gezien worden bij de sex. Zelfde voor gehoord worden. Geen idee waarom.