Hoe word ik weer actiever en krijg ik zin om weer dingen te gaan doen?

Ik zit door persoonlijke redenen al sinds september thuis en ik ga ook daarom niet naar school. (Dit is allemaal besproken met leerplicht dus daar geen reactie over a.u.b) Ik ben sowieso al niet zo'n sporter geweest, maar normaal zou ik elke dag tenminste onderweg zijn naar school. Ik zit nu merendeels alleen maar binnen. Het zijn geen lichamelijke klachten, maar meer deppresie, en nog anderen dingen. Ik wil weer wat meer 'doen'. Want ik breng mijn dagen door met slapen, eten, tv kijken en vooral computeren. Hoe krijg ik mezelf zo ver om ook eens anderen dingen naast dat te doen? Zowel buiten als binnen? Want van alleen maar doen wat ik nu doe, word ik niet minder deppresief. Ik wil gewoon weer zin krijgen om dingen te doen. (zolang het maar buiten computeren en tv kijken is)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Je bent dus depressief. En hoe erger je het bent des te minder je zin in dingen hebt. Dingen die je vroeger deed en echt leuk vond zijn nu niet of veel minder leuk.
Daardoor ga je steeds minder doen en beland je in de situatie waar jij nu in zit. Er is eigenlijk geen ophouden en je hebt het niet echt zelf in de hand.
Je hebt zelf al een signaal gegeven dat je wat wilt gaan doen. Dat is heel erg goed!
Begin met kleine dingen die je moet doen. Dingen die je weinig energie kosten. Bijvoorbeeld je kamer opruimen. Je auto wassen. Stukje lopen. Ramen zemen. Dingen ordenen of sorteren. Het hoeft niet veel te zijn, want het kost in jou situatie veel energie. Maar begin ergens mee. En blijf vooral actief!

PS ik wordt zelf behandeld voor depressiviteit :)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Uit ervaring, ga sporten in de sportschool, het heeft bij mij zooo goed geholpen. Je moet je er toe zetten maar als je bezig bent geniet je. Zoek anders een andere leuke hobbie of ga met vrienden weg. Dit kan heel lang duren mijn depressie begon rond januari vorig jaar n stopte ong in november, maar ik heb nu nog nasleep qua vermoeidheid en geen zin in dingen hebben, maar wees streng en ga het doen !!! Heel erg veel sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga de natuur in maak wandelingen of fietsen . Dat heeft mij ook geholpen . Sterkte samchi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zin" moet je zelf maken.
Motivatie moet uit jezelf komen.

Heb je dan geen ouders, broers, zussen, vrienden, bekenden die jou stimuleren om iets te gaan doen?

Ga eens iets maken.
Het is heel stimulerend om iets uit je handen te zien komen.
Ga bijvoorbeeld een omslagdoek breien, heel erg in.
Ga fotograferen.
Of sierraden maken.
Of haken.
Of................
Ideeën genoeg:
http://hobby.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi samchi, ik woon vlak naast het strand en de duinen en vind het heerlijk om daar te wandelen je kan nadenken over bepaalde dingen maar je kan ook je hoofd even leeg maken en genieten van de natuur en dan ga ik op een tarrasje zitten en neem een bak koffie en geniet nog uren na.
Nu woon jij misschien niet bij het strand maar zoek een bos op of een ander stuk natuur alleen of met een vriendin of vriend en ga lekker wandelen vermijd de drukte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon doen!
Flauw hè, zo'n antwoord.
Als je echt depressief bent zal je het 'uit moeten zingen'. Een tijdje een antidepressivum slikken is echter ook geen schande. (laat het commentaar maar komen :-D) Vaak is depressie een chemisch proces en door de juiste antidepressivum te slikken kan deze verstoring van het balans weer worden hersteld. Het duurt echter wel een week of zes, gemiddeld.
Bespreek dit met je huisarts. Hij/zij kan je dan ook doorverwijzen naar een zorginstelling waar je eventueel psychotherapie kan krijgen. Maar hier zijn de wachttijden helaas erg lang.
Een alternatief hiervoor is elke week een dubbele afspraak met je huisarts maken en even de situatie van week tot week evalueren. Zo kan je huisarts in de gaten houden of je wel het juiste medicijn slikt en dat de bijwerkingen niet te erg zijn.
Een depressie van externe oorzaak (gebeurtenis) heeft ook zijn tijd nodig. Ook hiervoor zal je een soort 'uitlaatklep' voor nodig hebben om dit te verwerken.
Therapie. Je ouders. vrienden.
Je motivatie is momenteel ver te zoeken en je zelfdiscipline is ook verzwakt door je depressie. Dit is niet jouw schuld!
Met een beetje geluk is dit een eenmalige gebeurtenis voor je.
Ik zelf ben chronisch depressief. Zo ongeveer vanaf mijn 18de. Ben nu 47. Door therapie en medicijnen (heb inmiddels geen therapie meer, maar twee of drie keer per jaar een gesprek om te kijken hoe ik er voor sta), heb ik hier goed mee leren leven.

Ik wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, leuk die opmerkingen om te gaan sporten, maar omdat je depressieve klachten hebt doe je dat dus niet zo gauw. En zeker niet in je eentje.

Misschien heb je hier wat aan: Neem een huisdier. Een hond of kat. Die beestjes hebben niets met lang uitslapen. Die willen en moeten naar buiten. Moeten op les, want anders slopen ze je kamer. Hebben aandacht nodig. Vinden t leuk om spelletjes te doen. Houden van natuur en brengen regelmaat terug. En, zorgen ervoor dat je weer het gevoel terug krijgt dat t leven zin voor je heeft. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik ook in mijn antwoord moeten vermelden....zie boven. Mijn huisdieren hebben mij ook altijd enorm 'geholpen'. +
Door gewoon iets te gaan doen en niet te wachten totdat het je vanzelf aan komt waaien. Wat je doet zijn best prettige dingen maar het zijn tamelijk passieve bezigheden die je bloedsomloop niet stimuleren. Je moet je endorfinen, stofjes in je hersenen waar je je beter door voelt, minstens eenmaal per dag een opdonder geven door een flink stuk te lopen, te fietsen of door te sporten, liefst eveneens in de buitenlucht. Daarbij werkt zonlicht ook bevorderend voor je stemming. Het kost jezelf misschien even wat overredingskracht om het daadwerkelijk te gaan doen en een paar dagen vol te houden maar zodra je merkt dat je je er prettiger door voelt is het al een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een vriend ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Neem? Dat gaat niet zo makkelijk hoor? :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al meer dan een jaar een vriend, maar hij heeft zijn school ook nog dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen heeft makkelijk praten he !doe dit doe dat..!!..maar
een ding: Je hebt nu een boel vrienden die nu met je mee denken op deze site. daar mag je best een beetje vrolijk van worden.
Achter je PC 'doe' je niks. Geniet van het weer en begin met een stukje (uurtje?) te wandelen. Het liefst door bos, duin of hei. Als je toch de hele dag thuis zit, is tijd niet het probleem; niet uitstellen voor morgen, maar vandaag mee beginnen, PC uit, TV uit, jas aan en naar buiten. Bij slecht weer kun je ook lekker gaan zwemmen. Geef jezelf een doelstelling (bv 20 baantjes). Plan deze bezigheid wekelijks in, evt. vaker, aan de hand hoe het bevalt.
Als je verderweg woont, neem iemand familie, vriend(in), kennis mee, waarmee je langs het strand loopt.
Je tankt daardoor weer energie voor andere zaken en zult merken dat het je een stuk beter gaat en na tijdje merk je dat je die PC en TV helemaal niet meer nodig hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer jezelf toch een beetje te stimuleren om naar buiten te gaan. je kan door te gaan wandelen weer wat energie opbouwen.zodra het weer iets beter wordt heb je al kans dat je je iets beter gaat voelen.voor binnen zou je misschien kunnen gaan wii-en. mijn dochter heeft het zelfde probleem 18 jaar. we gaan elke dag samen naar buiten en lopen dan een half uurtje dan heb je ieder geval beweging. vraag je moeder of ze met je mee wil lopen. succes en geef niet op .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent iig al weer zover dat je iets wilt gaan doen. Dat is al hartstikke goed, stap 1 is genomen. Stap 2 echt de daad bij het woord is al een stuk lastiger.
Daarvoor moet je jezelf echt dwingen.
pak de fiets en ga kijken hoe de lente begint(ik zag vanmorgen ineens bloesem aan de takken en werd daar al blij van, en ik ben geen ochtendmens, dus niet zo snel blij s morgens)
Ga niet teveel tegelijk willen, dan zakt de moed gelijk in je schoenen. misschien kun je iemand vinden om mee te gaan, al is het maar de hond van de buren(als je van honden houdt, ik zou hem thuislaten)
succes

Toegevoegd na 3 minuten:
En probeer een zo normaal mogelijk dagritme aante houden, ik zie nu dat je vannacht om ca 1 uur gepost hebt, dus ik denk dat je nu nog op bed ligt, dat is heel aanlokkelijk en voorstelbaar maar eigenlijk niet verstandig, want dan is de dag al bijna om voor je begint, en is het al gauw de moeite niet meer om nog iets te gaan doen
anneliez
13 jaar geleden
Ik herken dit heel goed! heb je al met een goede psygoloog of andere hulpverlener gepraat!wat zegt je huisarts ervan?
De computer is heel verslavend,probeer jezelf doelen te stellen:.een uurtje korter op de computer bv...een ommetje maken van een kwartiertje met of zonder hond.naar een lach
film kijken.Het is naar allemaal...maar voel je niet schuldig....
Er komt een tijd dat je hierom lacht....je komt er echt wel uit
sterkte..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit vanaf... ik denk november bij therapie. Ik had eerst een super lieve vrouw, maar die werd ineens overgeplaatst. Nu zit ik bij een vrouw waar ik het niet echt heel goed mee kan vinden, dus het schiet ook niet zo op. Maar ik moet bij haar blijven aangezien we een cluster 4 school zoeken. En zij er al helemaal mee bezig is. Dat is het enige ''goede'' aan haar. Voor de rest helpen de wekelijkse gesprekken niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar waarom kies je niet voor jezelf? als deze gesprekken helemaal niks helpen.Misschien moet je helemaal geen gesprekken.maar een goed medicijn hebben voorlopig.Tot je een goeie therapeut gevonden hebt. doen he!