Roken voor operatie?

Ik heb morgen een operatie. Ik mag vanaf 8 uur smorgens niet meer roken. ik moet om 11 in het ziekenhuis zijn en word dus waarschijnlijk na de middag geholpen.
Is het echt nodig dat ik na 8 uur niet meer rook en waarom mag dit niet meer.
Dit is mijn eerste operatie en ben echt zenuwachtig, dus dat sigaretje kan goed van pas komen haha.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: maak van deze situatie gebruik om er voor altijd van af te komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee waarom eerlijk gezegd.... maar als een sigaret je helpt minder zenuwachtig te zijn, ik zou um nemen ;-))
Ik rook ook, heb verschillende operaties gehad en nooit dit advies gehad, ook geen problemen trouwens. Is ook wel al langer geleden. Het is aan jou ;-)
Heel veel sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke dank jullie wel mensen, wil hiernaa ook stoppen met roken! Maar vantevoren voor de stress is wel lekker!! haha

Het beste antwoord

Als de dokter gezegd heeft niet roken vanaf 8uur 's morgens zou ik dat advies gewoon op volgen zonder daar vraag tekens achter te zetten.

Roken is al slecht voor uw lichaam, ik wil niet zeggen dat het niet lekker is maar ja..

De middelen die van toepassing zijn bij uw operatie kunnen wellicht beïnvloed worden door wat de sigaret met zichzelf meebrengt.

Toegevoegd na 2 minuten:
U kunt trouwens direct bij zo'n advies van de dokter vragen waarom. Hij/zij kunt u het besten uitleggen waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nicotine vernauwd de bloedvaten. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit van invloed is op de operatie en de wondgenezing.

Toegevoegd na 27 minuten:
vernauwd = vernauwt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rokers hebben een vertraagde wondgenezing. Uit onderzoek blijkt de doorstroming van de kleinste huidvaatjes en de hoeveelheid zuurstof in het bloed veel slechter te zijn bij rokers. Rokers die een algemene of orthopedische ingreep hebben ondergaan, krijgen dus vaker te maken met wondinfecties. Want roken vermindert de zuurstoftoevoer van de weefsels, waardoor wonden trager genezen en het organisme minder weerstand heeft tegen bacteriën. Er is een veel grotere kans op diepe wondinfecties en die neigen tot ernstiger uitbreiding.
Vier weken onthouding doet het risico dalen tot hetzelfde niveau als bij niet-rokers. Dus eigenlijk zouden mensen die geopereerd moeten worden vier weken niet moeten roken!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zal op zich waar zijn, maar verklaart nog niet die termijn van drie uur.
Voor een operatie moet je nuchter zijn. Anders zou je misselijk kunnen worden met alle bijkomende gevaren van dien. Ook niet roken hoort daar bij (vooral als je verder ook helemaal nuchter bent, want dan komt een beetje peuk twee keer zo hard aan!) Het enige wat vaak nog wel mag is water drinken, mits niet al te kort vantevoren.

(Persoonlijk zou ik heel eerlijk gezegd wel iets vroeger op staan en er tot een uur of acht nog lekker een paar nemen hoor ;-) - de enige twee operaties die ik uberhauot gehad heb was ik trouwens in beide gevallen NIET nuchter, en dat is prima gegaan. Maar goed, als je het tevoren weet, is het beter van wel. Alle risico's die je kunt uitsluiten, zou ik ook uitsluiten. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin is ook geopereerd en mocht daarvoor ook (een hele tijd) niet roken. De arts heeft daarbij uitgelegd dat roken de kans op infecties vergroot. Hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik ook niet, maar volgens mij is het meer voor na de operatie: stel dat de wond gaat ontsteken, wordt het erger doordat je hebt gerookt. Je lichaam kan zich daardoor namelijk minder goed herstellen.

Kun je het echt niet laten, informeer dan nog even bij je arts.

Mijn vriendin had overigens stiekem wel gerookt ;) maar goed, slim is het niet! Succes met je operatie!