Wat is hier aan de hand ? Ik ben ineens doof geworden aan 1 oor , ik heb inmiddels wat hoge tonen terug maar heb veel herrie in mijn hoofd.

Ik werd vorige week wakker met een dicht oor, conclussie op maandag was dat ik er niks meer meee hoorde, na 1 week opname en prednison en zovirax zijn de hoge tonen een beetje terug.
Volgens de kno arts kan het nog iets beter worden zoniet dan moet ik er maar mee leren leven.
We herkend dit en wat is het vervolgtraject geweest, ik kan en wil het hier niet bij laten.
ik word hier gek van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Bij ons op het koor is ook iemand (ze heeft het koor erom moeten verlaten) met overeenkomstige klachten. Zij wordt nu onderzocht op de ziekte van Meuniere. Meer dan een tip kan dit niet zijn. Het lijkt me vreselijk.

Ik hoor overigens vaker over mensen met geluiden in hun hoofd. Zou het niet kunnen omdat we altijd maar herrie om ons heen hebben, dat het hoofd de stilte niet meer kent? En dat daarom rust nemen in complete stilte mogelijk nog de beste therapie is?
Moderatoren, een suggestie mag ook een antwoord zijn, toch, ik help er waarschijnlijk mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb Nederlandse Gebarentaal geleerd en ook veel over het oor en de werking ervan.

Doofheid kan op verschillende manieren ontstaan. Sommige mensen worden ermee geboren, andere krijgen het van ouderdom, het kan door een ongeluk gebeuren of door een bacterie of ontsteking. Wanneer je gaat slapen en de volgende dag doof bent noemen we dat plotsdoof.

Als er geen sprake is van een bacterie of ontsteking kan het zijn dat je misschien vaak harde muziek/geluiden beluistert. Je oor is heel gevoelig en binnenin zitten miljoen trilhaartjes die het geluid doorgeven verder in het oor en uiteindelijk aan je hersenen zodat je het kan horen.

Als deze trilhaartjes op een of andere manier kapot gaan, zijn de lage tonen de eerste die je niet meer goed hoort.
En zo verder.

Het kan ook zijn dat je oor een flinke optater heeft gekregen en hierdoor goed verstopt zit. Je oor moet dit verwerken en dat kan even duren. Het kan dus ook zo zijn dat je oor het gewoon begeven heeft op de een of andere manier. Je oor bestaat uit verschillende onderdelen en al deze onderdelen zijn erg fragiel en kunnen dus kapot.

Als je gehoor na een tijdje niet meer terugkomt is het verstandig met je KNO arts te overleggen wat je het beste kan doen.

Ik raad je aan om je andere oor ook eens te testen en oordoppen te dragen tijdens het uitgaan. Daarnaast is het heel belangrijk je oren te beschermen tegen harde geluiden bij het beluisteren van muziek of harde geluiden tijdens het werk of andere bezigheden.

Als je merkt dat je andere oor ook slechter wordt is het misschien een idee om vast een cursus gebarentaal te volgen en websites/forums te bezoeken waarop doven met elkaar praten over hun doofheid. Zo kan je ervaringen uitdelen en wennen aan het idee hoe het zal zijn als het niet meer goed komt en zien dat je nog prima kunt communiceren zonder gehoor. Het lijkt mij heel vervelend maar het is niet onoverkoombaar.

Het is ook verstandig je oor niet teveel schoon te maken met wattenstaafjes. Je oor is zo gemaakt dat hij zichzelf reinigt. Gebruik je wel wattenstaafjes maak dan alleen je oorschelp ermee schoon en stop hem niet in je oorbuis.

Bescherm je goede oor! Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan ook langs bij een gehoorspecialist om te kijken naar een gehoorapparaatje. Deze zijn tegenwoordig zo klein dat ze bijna niet zichtbaar zijn, misschien helpt het!
Laat je in elk geval adviseren, dat kan nooit kwaad.