Kind met ontlastingsprobleem lust niet Roosvicee Laxo en niet Movicolon Junior. Wat kan ik het kind verder nog geven om de stoelgang te stimuleren?

Toegevoegd na 13 minuten:
We hebben alle medische stappen al gezet. Huisarts, kinderarts, bekkenbodemfysiotherapeut en binnenkort zelfs de poeppoli. We zijn bekend met alle aanbevelingen van meer bewegen, meer vezels etc. Maar movicolon (enorm veel meer vezels) helpt niet en ook meer bewegen levert niks op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
MissBiggie
13 jaar geleden
Ik denk dat je met dit soort vragen beter even de huisarts of de apotheek kunt bellen ...
MissBiggie
13 jaar geleden
Dit is toch een normaal antwoord??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan denk ik niet dat je hier nog bruikbaar advies gaat krijgen, als je al zoveel hebt geprobeerd. Dan is er namelijke sprake van OF een vrij ernstig medisch OF een vrij ernstig psychisch probleem, en dat los je met laxeermiddelen niet meer op.
In elk geval heel veel succes gewenst met de poeppoli ; die boeken soms echt heel snel hele goede resultaten - maar goed, het is dan ook hun vak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vragen over een kind gaan is het vermelden van een leeftijd wel zo prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de poeppoli je het beste advies kan geven.

Het beste antwoord

kind van mij gebruikt ook 4 zakjes movicolon,hier beetje sinasappelsiroop van cervitan en de rest water,daarbij moet ze s'morgens bruinbrood,muslireep,fruit,sávonds moet ze een bordje salade zwemmend met olijfolie,had eerst mijn bedenkingen,veel te vettig,puistjes enz,(was op aanraden kinderarts ),maar het helpt,geen extra gewicht,geen puistjes,bloeddruk normaal,ze drinkt ook wel veel water of groene thee.
Heel veel succes,weet wat jullie meemaken,flink k****.

Toegevoegd na 1 minuut:
ze heeft trouwens ook de hele mikmak aan onderzoeken gehad,hele luie darm luid de diagnose,en daar moet je het mee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik weet niet hoe oud het kind is, maar gewoon een heel klein scheutje slaolie door het eten / drinken (ca. 1 cc per 5 kilo lichaamsgewicht) moet wel voldoende zijn.

Blijven de problemen, ga er dan zeker mee naar de dokter. Misschien is zijn.haar hele dieet verkeerd (te weinig volkorenproducten en vocht bijvoorbeeld, wat bij 'lust-ik-niet-'kindjes nog wel eens wil voorkomen. En hoe stom het ook klinkt, ook een klein kind heeft beweging nodig. (Is bij een baby nog niet echt makkelijk natuurlijk, maar met spelletjes / massages kun je ook een hoop bereiken).

Overigens ben ik niet zozeer voor ; iets geven', zeker niet als dat niet in overleg is met de huisarts. Eerst proberen met normale voeding en stimulering wat te bereiken. Moeilijke ontlasting kan namelijk ook een patroon worden door een vicieuze cirkel die je moet zien te doorbreken. (Een keer harde ontlasting = pijn = ontlasting ophouden = hardere ontlasting etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee ; zal wel weer ergens anders iets verkeerd gezegd hebben ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plusje, vooral vanwege de laatste zin.
Mag ik ook vragen wat het kind verder eet? Ik bedoel, krijgt het voeding met vezels bijvoorbeeld? Bladgroenten?
volkoren brood, beweegt het kind genoeg, drinkt het genoeg? Allemaal factoren die meespelen bij verstoppingen.
Kristal
13 jaar geleden
Soms hoor je dat kinderen op deze manier zelf ergens de controle over willen houden. Ze houden het dan tegen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem ik ook mee in de overwegingen! +je
Bij hardnekkige verstopping helpt alleen een micro klysma.
Het voorkomen daarvan is de juiste voeding en beweging.

Resume: Bij hardnekkige verstopping helpt orale inname van laxeermiddelen niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let erop dat je kind veel vezels binnenkrijgt en daarbij goed drinkt. Vaak is drinken nogal eens een probleem met als gevolg harde ontlasting die dan weer wordt ophouden omdat het pijn doet, etc.

Veel groenten, fruit, gedroogd fruit (pruimen!), volkorenproducten, roggebrood. Allemaal vol vezels die de ontlasting soepel houden.

Daarnaast zou ik eerst even langs de huisarts gaan voor "eerste hulp", het uitsluiten van lichamelijke oorzaken en verder advies. Wellicht kan wat lactulose helpen, maar dat moet een arts voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik mij niet vergis, mag movicolon ook gegeven worden met andere dranken dan water. Probeer eens limo, vruchtensap of zeker vruchtenmoes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van lijnzaad (-olie) heb ik goede resultaten gezien, beetje mengen in een lekker toetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn dochter klein was heeft ze ook eens last met haar ontlasting gehad. De dokter adviseerde mij toen om haar voor me neer te zetten en haar buik te masseren. Zoveel mogelijk proberen te ontspannen(allebei). Dit heeft bij haar toen goed geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dame had vanaf haar geboorte tot de leeftijd van een half jaar buikpijn, niet huilen maar gillen, niet slapen maar instorten van vermoeidheid (3 uurtjes per 24 uur sliep ze, en niet eens aaneengesloten)

alles geprobeerd, sapjes, middeltjes, medicatie, inbakeren, pruimen, kinderartsen. ze poepte 1 keer in de week.

ten einde raad ben ik met haar naar de chiropractor geweest (alles wat afwijkt van de huisarts vind ik vreemd dus geloofde er niet in) maar ging met een ander kind naar huis. ze bleek het kiss syndroom te hebben (verschoven nekwervels gebeurd tijdens haar geboorte)
alle zenuwen lopen door de nek en rugwervels, bij haar sloeg het op de spijsvertering (borstvoeding halfjaar lang, ontlasting 1 keer in de week!) en was altijd overtrekt en gespannen. het enige wat ietsje hielp waren pijnstillers.

de behandeling stelde niets voor (beetje draaien aan het hoofd, wat drukken op de rug, stond met 10 min weer buiten) maar die man heeft voor mij een wonder verricht. daarna nog wat behandelingen voor de voorkeurshouding en ik had een heel ander kind!

bij de link info over jonge kinderen KISS syndroom, bij oudere kinderen word het KIDD syndroom genoemd (link 2)