Kun je je dromen sturen?

Zodat je zelf bepaald wat je droomt, dat je geen nachtmerries meer kunt krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ja, dat kan. Je kunt dit het beste trainen door middel van dromen die zich steeds weer voordoen, of gebeurtenissen die zich in je dromen vaak voordoen. Bij nachtmerries is dit meestal het geval.
Wanneer je je concentreert op die bepaalde droom, of geberutenis in de droom, en je je die droom ook bij wakkere toestand voor de geest kunt halen en opschrijven, dan ben je in staat de situatie te herkennen wanneer je droomt.
Vanaf het moment dat je een droom als droom herkent ipv als werkelijkheid, kun je je droom sturen.

suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat heet dan een lucide droom. Bij de ene persoon gaat dat wat makkelijker dan bij de andere. Het kost even wat tijd voordat je het onder de knie kunt krijgen.

Op de site hieronder staat het prachtig uitgelegd.

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat is een lucide droom?
Een lucide droom is een droom waarbij de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt

Aanwijzingen
* Het grootste probleem bij het leren is dat men veel doorzettingsvermogen en goede wil moet bezitten om te bereiken wat men wil.Maak er een gewoonte van om je enige malen per dag serieus af te vragen, of je wakker bent, of dat je droomt. Eveneens serieus antwoorden is net zo belangrijk. Beperk je daarbij niet tot een 'ja' of 'nee', maar meer in de trant van: "Ik droom niet, omdat ......" en geef daarbij goede redenen aan. Een toevoeging als: "Wanneer ik dit alles droomde, dan ....." is zeer aan te bevelen.
Wanneer je dit hardnekkig genoeg volhoudt, dan ga je je die vragen ook stellen, wanneer je werkelijk droomt. Daarmee begin je jezelf ervan bewust te maken, dat je inderdaad droomt.

*vWanneer je herhaaldelijk dezelfde droom hebt, stel jezelf dan ook die vragen, als je in waaktoestand in een situatie bent, die wel wat lijkt op die van je dromen.

* Train jezelf erin je aan je (gewone) dromen te herinneren. Nuttig daarbij is de suggestie jezelf sterk en geconcentreerd voor te houden dat je je aan je droom zult herinneren. Zeg dat 's avond voor het slapen gaan voortdurend tegen jezelf. Zodra je ontwaakt, en je herinnert je teminste nog iets uit je droom, schrijf dat dan direct op. Een dergelijk langer volgehouden gedrag stimuleert je onderbewuste, het maakt je bewustzijn op verschillende niveaus duidelijk, dat je daadwerkelijk in je dromen geïnteresserd bent. Wanneer je zover bent gekomen, dan lukt het onthouden van dromen ook steeds beter.

*Probeer vlak voor het inslapen te zeggen: Ik droom, ik droom, ik droom, ik droom,...enz. Wanneer je dit gedrag volhoudt, komt er een moment, dat je ook werkelijk actief het droomniveau betreedt. Dat kun je ook doen bij een middagslaapje.

* Probeer tijdens het dromen alert te zijn op gebeurtenissen of beelden die de realiteit van alledag weerspreken, 'onmogelijkheden'. Wanneer je b.v. zonder enig hulpmiddel kunt vliegen, dan weet je dat je droomt.

Oefen stug door, maar niet verbeten, stel jezelf geen deadline. De ene mens leert het veel sneller dan de andere. Blijf in jezelf geloven, je kunt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij vroeger gelukt en dus is het antwoord JA.

In die tijd had ik altijd dezelfde droom. Ik viel ergens van af maar kwam nooit ergens terecht. Heel angstig allemaal en vaak werd ik zwetend wakker. Ik wilde daar van af. Ik dacht, als ik weer in zo'n droom verzijl, dan moet ik me op dat moment heel sterk gaan realiseren dat het een droom is en geen werkelijkheid en dat ik op het moment dat ik val wakker wil worden. Dit is me met veel wilskracht gelukt en ik heb daarna die droom nooit meer gehad. Zo nu en dan droom ik nog wel eens, maar die zijn minder erg en niet gestrest genoeg om weer in actie te komen.

Dus wilskracht. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor dat kan heel goed, ik heb het mezelf ook aangeleerd.
Droom je bijvoorbeeld vaak dat je in je droom wordt achtervolgd door een tijger dan kun je, voor je gaat slapen tegen jezelf zeggen: Äls ik vannacht over een tijger droom, dan weet ik dat het maar een droom is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, speciale mensen kunnen je daar bij helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd als ik half lig te slapen dat ik dan aan iets denk bijv.je loopt op straat en je wil oversteken,maar je wilt net oversteken en de grond zakt in!´´ op zo´n moment word ik altijd weer even wakker,en ga dan weer slapen en denk dan weer dat ik op straat loop en dat ik weer wil oversteken maar dat ik dit keer een omweg moet maken, en na een tijdje door alles opnieuwe te proberen val je inslaap en zo kan je dan een beetje je droom sturen.

zo doe ik het meestal dan,het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn dan op straat lopen (was een voorbeeld)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan dus Ja!