mijn dochter is opgeroepen voor de baarmoederhalskankerinenting, wat zijn de meningen en ervaringen daarvan???

zij wil hem niet hebben omdat ze bang is voor de prik(die echt pijn schijnt te doen) en wij als ouders weten niet wat het beste is omdat het spul nog maar zo kort op de markt is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees ook de antwoorden en reacties op deze eerdere vragen, veel info en links: http://www.goeievraag.nl/vraag/dochters-wel-inenten-baarmoederhalskanker.286 http://www.goeievraag.nl/vraag/baarmoederhalskanker-prik-nemen-risico.137293 http://www.goeievraag.nl/vraag/aanleiding-onderstaand-artikel-graag-weten.46887 http://www.goeievraag.nl/vraag/prik-baarmoeder-hals-kanker-pijn.128376 http://www.goeievraag.nl/vraag/dochter-opgeroepen-baarmoederhalskankerinenting-meningen-ervaringen.145861 http://www.goeievraag.nl/vraag/baarmoederhalskanker-prik-zeer-nemen.128393
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een DES-tafereel. Vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat houd het in?

Het beste antwoord

Beste ouders,
Ik was destijds(toen de inenting net op de markt kwam) een jaar te oud voor de gesubsidieerde prikken(het zijn er 3 in totaal). Toch heb ik ervoor gekozen de inenting wel te laten doen en deze dan zelf(mijn ouders eigenlijk) te betalen. Ik heb me wel goed laten informeren door mijn huisarts aangezien ik ook de negatieve berichten had gehoord. Hij heeft mijn twijfels echter volledig weggenomen en zei dat de medische wetenschap inmiddels zo ver gevorderd is dat we ons echt geen zorgen hoeven te maken over hoe 'veilig' een middel is. Nieuwe middelen worden namelijk uitvoerig getest en moeten aan vele strenge eisen voldoen. Het was een dure grap om me in te laten enten, maar ik ben blij dat ik het wel heb gedaan. Mijn voornaamste reden was: better safe, than sorry. Toch vervelend als je op je 40ste hoort dat je kanker hebt terwijl je dit misschien had kunnen voorkomen.
Over de pijn dan tenslotte. Ik ben een ongelofelijke tut wat prikken betreft(ik viel flauw bij een allergie test), ik vond het dan ook niet fantastisch, maar mijn ervaring was dat het een beetje aanvoelt alsof iemand je een vriendelijke klap op je arm heeft gegeven, maar dan net iets te hard. Het voelt nog een paar uur aan als een lichte spierpijn. Maar mijn advies zou zijn: doen! Het is het volgens mij echt waard. De pijn, als je het zo mag noemen, valt reuze mee. Ik keek altijd de andere kant op en vroeg of ik mocht gaan liggen, dat hielp erg! Soms willen ze hem ook in je bil geven, dan heb je er eigenlijk helemaal geen last van!

Ik hoop dat jullie iets aan mijn antwoord hebben.

Groetjes, Iris
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik mocht van mijn moeder de prik niet krijgen, zij vond namelijk dat ik dan een soort van proefkonijn zou zijn. Volgens mijn vriendinnen schijnt de pijn mee te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooropgesteld: ik zit niet meer binnen de groep die dit probleem voor mijn kinderen moet oplossen.

Zat ik dat wel, dan zou ik er toch eerst even de volgende redenering op los laten:
Komt baarmoederhalskanker voor in de familie?
Wil ik het risico nemen, dat de injectie onverwachte bijwerkingen heeft (denk aan de slaapziekte bij de Mexicogriep-prik)?
Is het mogelijk de injectie nog een aantal jaren op te schorten, zodat meer duidelijk wordt over eventuele nare bijwerkingen.

Maar ik weiger ook de griepinjectie voor bejaarden....omdat ik denk dat mijn gezonde lichaam zelf de weerstand heeft tegen deze tijdelijke kwalen. Dus of je mijn antwoord nou als zinvol moet ervaren, kan ik niet zeggen. Het is wel de manier waarop ik omga met dit soort aanbod.
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
en nog een plus! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griep vergelijken met kanker?
Rieneke1
13 jaar geleden
@eva, dit noemt ivana alleen om aan te geven dat ze een kritische instelling heeft.
Ivana
13 jaar geleden
Dank je Rieneke, jij begrijpt mijn bedoeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee, dat had ik er niet in gelezen ;) vond het ook al een beetje vreemd :)
Zelf vond ik het niet heel veel zeer doen. Niet anders dan een andere prik in je arm. De dag erna was ik wel een beetje duizelig en was mijn arm een beetje stijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat deze vaccinatie op de markt kwam is het jaren lang getest. En voor deze prik in het vaccinatieprogramma is opgenomen moet het eerst langs verschillende commissies ( bijv. Medisch ethische toetsingscommissie) deze hebben allemaal geconcludeerd dat de vaccinatie veilig is. Volgens de artsen van wie ik les krijg is de ophef die is ontstaan volledig onterecht, en is het vergelijkbaar met een geval in Engeland waar kinderen autisme zouden worden na een vaccinatie voor rode hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is de angst goed te begrijpen, denk aan de pas bekend geworden gevallen van narcolepsie tgv de vaccinatie tegen Mexicaanse griep.
En van langer geleden de Softenonbaby's en de DES dochters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het toch niet helemaal vergelijkbaar. De vaccinatie voor de Mexicaanse griep is echter versneld ingevoerd, mede door angst voor een grote onbekende griep uitbraak. En in de tijd van softenon/des bestond er nog geen (goed) meldsysteem voor bijwerkingen van geneesmiddelen, zoals we dat nu wel hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik wel, maar daar komt wel de angst vandaan, of die nu wel of niet terecht is....
Ivana
13 jaar geleden
Als je ziet dat bij dit soort volksinentingen ook belangenverstrengeling zit bij de groep artsen die het aanprijzen, dat is die angst toch niet geheel onterecht.
Ik zou het voor alle zekerheid gewoon doen. Ik heb hem ook gehad. Al een poosje terug. En ja je voelt hem maar het doet niet echt heel erg pijn ofzo.
Maar stel dat zij over een poosje toch iets aan haar baarmoeder krijgt. Dan hebben jullie dadelijk spijt van de beslissing het niet te doen.
Dus ik zou hem gewoon halen. De bijwerkingen zijn ook helemaal niet zo ernstig als sommige er over doen. Ik ken veel meisjes die hem ook hebben gehaald en die hebben er ook geen last van gehad.
Ps is de pijn van de kanker erger of is de pijn van het prikje die je 3 keer krijgt erger..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb alle prikken gehad. (het zijn er 3)
het doet absoluut geen pijn, ik voelde niks! gewoon ff wegkijken. vraag of er iemand meegaat, en begin een gesprek met diegene, dan is het voorbij voordat je het weet. het enige dat je voelt, is dat het koud is.
no stress!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen want je weet nog niet wat de bijwerkingen over de lange termijn zijn omdat het nog niet lang bestaat. Je bent dan eigenlijk een soort proefkonijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De volgende punten zijn goed om te weten vóór HPV-vaccinatie:

•HPV-vaccinatie is losgebarsten in die dankzij uitstrijkjes binnen gestructureerd bevolkingsonderzoek een gode controle hierop hebben.
met en zonder HPV-vaccins blijven deze uitstrijkjes altijd nodig!
•Het verband tussen een HPV-infectie De vaak herhaalde term ‘een noodzakelijke oorzaak’ is geen wetenschappelijk bewijs.
•“Een HPV-infectie is op zich onvoldoende voor de ontwikkeling tot baarmoederhalskanker
•Uit onderzoek is bekend dat een HPV-infectie meestal vanzelf weer verdwijnt. Waarom dat bij een heel enkele vrouw niet gebeurt, is onbekend.
•Een verrassende Gardasilstudie-uitkomst is: Meisjes/vrouwen, op het moment van vaccinatie met de HPV-vaccinstammen besmet, lopen maar liefst 44,6% meer kans op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker… Voorafgaand aan de vaccinaties worden ontvangsters niet op aanwezigheid van deze HPV-stammen getest.
•De HPV-vaccins Gardasil (Merck)en Cervarix (GSK) zijn gebaseerd op genetisch gemanipuleerde virusonderdelen (virus gelijkende partikels, VLPs, manteleiwitten). De Amerikaanse arts dr. Bill Deagle zegt over deze nooit eerder in de natuur voorgekomen entiteiten: “De DNA-inhoud voegt zich in in het gastheer-DNA, en in die zin is het vaccin dus levend. Het maakt genetisch gemodificeerde gastheren [lees: genetisch veranderde mensen]. Het is een gencassette met schakelgenen die epigenetisch [vanuit externe omstandigheden] genen kunnen aan- en uitzetten die onvruchtbaarheid teweegbrengen, auto-immuniteit, en kanker met abnormale orgaanontwikkeling.”

meer informatie op de site via de bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Lees dit eens hardop voor, de helft van wat er staat is grammaticale wartaal! De eerste zin klopt al voor geen meter. Ik snap echt niet wat hier bedoeld wordt, ik vermoed dat het van een angstzaai-site komt.
Ik zou het wel laten doen, omdat hij echt geen pijn doet, en de kans op baarmoederhalskanker verkleint heel erg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader werkt bij de ggd en zei ook dat er niks mis mee is en dat je hem gewoon kunt halen ander zouden ze toch niet iedereen oproepen om zon prik te halen?! zelf heb ik vorig jaar ook mijn prikken gehaald geen problemen mee de volgende dag wel een beetje last van je arm. maar dat is snel weer over :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn dochter niet laten inenten omdat de gevolgen op lange termijn niet bekend zijn. Denk maar aan de DES-dochters en softenon-babies!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste zijn angstig voor een prik ook ik heb dochters die zijn geent we zijn samen gegaan ook met hun vriendinnen zodat de ene de andere zeg maar kan steunen zou willen dat die enting er eerders was geweest ik heb helaas pas bij bevolkingsonderzoek alles moeten laten verwijderen ik weet enting is misschien geen garantie maar als het helpt te voorkomen is beter dan genezen, en de enting zal misschien alleen een pijnlijke plek geven 1 dagje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die prikken zijn uitvoerig getest. Heel veel dingen die je op internet leest, zijn zwaar overtrokken. Zo gaan er al jarenlang geruchten over allerlei gevolgen van de BMR-prik, die wetenschappelijk totaal niet aangetoond kunnen worden. Maar elk jaar steken ze wel weer ergens de kop op. En begint er weer ergens een mafkees een hetze tegen de prikken.

Deze prikken vergelijken met de Softenon en DES-affaires uit de vorige eeuw slaat nergens op: van die affaires hebben we nu juist geleerd dat medicijnen eerst uitvoerig getest moeten worden voordat ze gebruikt mogen worden.

Mijn dochters worden geprikt! En daar hebben ze zelf als dertienjarige nog niks over te zeggen, en al die bangmakende vriendinnetjes al helemaal niet.

Als deze prikken de kans op baarmoederhalskanker verminderen, is dat de moeite waard.

En bangmakerij, ach.... Ik ben ook een 25-jarige vriendin verloren aan deze afschuwelijke ziekte. Een andere vriendin heeft een operatie aan haar baarmoedermond ondergaan vanwege kanker waardoor ze daarna nog slechts met veel moeite kinderen kon krijgen. Haar kindje is veel te vroeg geboren en daardoor ernstig gehandicapt.