Kunnen we nog wel veilig het bos in, vanwege al die teken?

Ik krijg al de kriebels bij de gedachte nu in een bos of park te lopen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Smeer je in met een insectenwerend middel dat een hoog percentage DEET bevat (dat doe je misschien liever niet. Die stof kan niet alleen het zenuwstelsel van insecten aantast, maar ook dat van de mens. En het lost kunstvezels op (riskant voor nylon & polyester outdoorkleding). Houd je voeten en benen bedekt (lange broek, pijpen in de sokken, lange mouwen). Draag kleding van lichtkleurige stof zodat je de teken makkelijker kunt zien lopen - ze zien eruit als kleine spinnetjes. Draag kleding van gladde stof, bijvoorbeeld glad nylon, waarop ze minder houvast hebben. Loop niet door hoog gras en struiken. Ga niet met blote lichaamsdelen liggen op gras, hei, helm, mos. Ook al houd je je benen bedekt, teken kunnen makkelijk via grassprieten, struiken, e.d. via je broek omhoog klauteren en zich dan ergens vastbijten op je bovenlijf.

Zolang je op de paden blijft lopen en hoog gras en struiken mijdt, valt het best mee hoor. Draag een lange broek en een gesloten blouse, als je het bos ingaat. Als je thuiskomt douchen, en(laten) controleren of er misschien toch een teek zit. Toegevoegd na 19 minuten: De zwerfhonden hebben er het meeste last van. Ik verwijder iedere dag tientallen teken bij die honden, en ze zijn nog dankbaar ook.

Teken komen in heel Nederland voor. Ze leven in hoog gras en struikgewas van bossen, duinen, weilanden, heidegebieden, parken én tuinen. Vooral in struiken en grassen tot ongeveer anderhalve meter boven de grond. Van daaruit hechten ze zich aan passerende dieren, en soms op mensen. Teken zijn er het hele jaar door. Ze kunnen actief worden als de temperatuur boven de 8-10 graden Celsius komt. De meeste mensen worden gebeten in de periode van maart tot en met oktober. De teek bevindt zich graag in hoog gras en laag struikgewas Universiteit Wageningen heeft onderzoek gedaan naar tekenbeten in Nederland: http://www.weekvandeteek.nl/download.php?file_id=361

Bronnen:
http://www.weekvandeteek.nl/meestgestelde-vragen/

Ja hoor, want je kunt net zo goed in je eigen tuin een teek oplopen. Volgens Wageningse onderzoekers worden 41 procent van de tekenbeten opgelopen in het bos en 31 procent in de eigen tuin, dus ook bij het tuinieren loopt u risico. Ook in duinen zijn veel teken te vinden. De belangrijkste risicofactor op besmetting is de tijd die de teek op de huid doorbrengt. De teek moet meestal eerst een paar uur rondkruipen om een geschikte plek te vinden. Eenmaal genesteld begint hij zich vol bloed te zuigen. Dat duurt wel 24 tot 78 uur. Pas tegen het einde ervan worden, als de teek ze bij zich draagt, de ziekmakende bacteriën overgebracht. Als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd, bestaat er dus nauwelijks gevaar voor besmetting, maar daarna wordt de kans op Lyme groter. Dus na het tuinieren of wandelen goed controleren en zonodig de teek verwijderen. Voor meer nuttige tips; zie link

Bronnen:
http://www.tweevoeter.nl/teken.php

ik doe het in elk geval niet. ik woon practies in het bos, en trek gemiddeld per dag 5 teken uit mijn hond. zelf niet zo een trek in.

Natuurlijk kan dat nog ; een teek is, hoewel lastig, niet onmiddellijk levensgevaarlijk. Pas als je een teek langere tijd laat zitten loop je eventueel kans op besmetting met de ziekte van Lyme, en dat moet je inderdaad zien te voorkomen. Een grondige controle na elke lange wandeling is dan ook aan te bevelen, maar als je de eventueel opgelopen teken dan weghaalt, is er ook niks meer aan de hand. Binnen 24 uur is de kans op eventuele besmetting vrijwel uitgesloten. Wanneer je niet door het gras of struikgewas banjert, is de kans dat je een teek oploopt overigens niet zo hele erg groot, vooral niet als je goed gesloten schoeisel en een lange broek draagt. Huisdieren lopen in de regel natuurlijk wat minder strak op de paadjes, en lopen dan ook een veel groter risico op een teek. En ze zijn ook bevattelijk voor de ziekte van Lyme. Je kunt dus nog prima veilig door het bos lopen, alleen een beetje voorzorgsmaatregelen nemen en goed controleren achteraf. Maar teken zitten niet alleen in het bos hoor ; in elk struikgewas, in elke tuin zelfs kun je ze oplopen.

Bronnen:
http://www.ggd-nijmegen.nl/client/1/?websi...
http://www.lymenet.nl/info/basisinfo-ziekt...

Er zijn behoorlijk wat teken besmet met Borelia (11 - 50% wordt genoemd), maar als de teek zich vastbijt heb je zeker nog wel 24 uur (zie bron RIVM!) voordat je zelf besmet kán raken. Als je je na de wandeling goed nakijkt en de teken eruit haalt is er echt niets om je zorgen over te maken. Ik zou wel altijd even ergens opschrijven dat je een teek hebt gehad. Als je besmet bent (alleen als je de teek pas na dagen ontdekt omdat deze vol bloed zit) kan er een rode kring ontstaan, maar dat gebeurt lang niet altijd. Zou je na een paar maanden wel ziekteverschijnselen krijgen dan kan je dat relateren aan de datum waarop je een teek hebt gehad. Vandaar de agenda. De ziekte zelf is namelijk makkelijk te bestrijden, maar je huisarts moet wel weten dat het aan de tekenbeet gerelateerd kan zijn om de ziekte van Lyme te kunnen vaststellen. Even ter geruststelling, ondanks het percentage van 50% besmette teken gingen er volgens het RIVM maar 17.000 mensen in 2005 met de eerste ziekteverschijnselen van Lyme naar de dokter. Kom je heel vaak in aanraking met teken (bijvoorbeeld op vakantie, als je net in een gebied zit met veel teken) dan zou ik DEET gebruiken op de blote delen. Mijn dochters doen meestal hun capuchon op als ze weten dat er teken zitten. Ik vind het zelf niet zo'n probleem. Tip om ze te ontdekken: Onder de douche elkaar even controleren in de nek en rug, onder de oksels en in de schaamstreek (als je via je t-shirt/ korte broek toevallig in de onderbroek belanden). Ze kunnen overigens niet zo heel goed lopen, ze moeten het hebben van een hele precieze val. Tip om ze te verwijderen: Een tekenpincet werkt goed, maar als ik onder de douche sta lhelpt het soms ook om de teek tegen de klok in in te wrijven met shampoo of douchegel. Als ze er niet zo lang op zitten laten ze soms los en kan je ze weg vegen.

Bronnen:
http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z...
http://www.teekcare.nl/teken.htm

Ik roei al jaren meermaals per week. Daarbij leggen we regelmatig aan in bosachtig gebied, of op ruw grasland - van dat grasland dat niet wordt onderhouden, behalve door Natuurmonumenten die eens per drie jaar de opschietende bomen verwijdert. We hebben dan echt geen lange kleding bij ons. We lopen dan door hoog gras, struiken, bos - met nauwelijks kleding aan. Nooit problemen gehad. Nooit problemen gehoord van de clubgenoten (zo'n 750 leden). Ik denk dus dat het erg meevalt met die teken.

Ja hoor, je kunt best veilig het bos in. Ik woon in het bos en ook in onze tuin stikt het helaas van de teken. De meesten krijg ik vanuit het gras. Je kunt proberen alles te bedekken: Lange broek, sokken over de broek (want geloof me, die krengen lopen rustig via je schoenen je broek in hoor) en lange mouwen, maar dan nog steeds heb je geen zekerheid dat je geen teek oploopt. Mijn advies, gewoon lekker wandelen en na terugkomst jezelf nakijken of er niet ergens een teek zit (herhaal dat een dag later, iets dat je op dag 1 niet ziet, kan er dag 2 toch opeens zitten). Heb je een teek: Pak dan een tekentang en draai het beest eruit. Draai tegen de richting van de klok in! (ga hiervoor niet naar de eerstehulp van een ziekenhuis die brengen een behoorlijk bedrag in rekening : http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2009/06/28/rekening-van-740-euro-voor-weghalen-teek ) Na het eruithalen even wat sterilon erop en in de agenda noteren wanneer je een teek had en waar het beest zat. Die plek moet je gedurende een week of 2 goed in de gaten houden. Komt er een grote rode kring omheen met een witte punt in het midden, ga dan naar de dokter en haal een antibioticakuur. (Mijn vader heeft er gemiddeld twee per jaar nodig).

Ja, want je kunt voorzorg-maatregelen treffen. Zorg dat je normaal bent aangekleed en geen "kieren" waar ze in kunnen gaan zitten. Daarmee bedoel ik blote huid. Een hoedje (katoen is lekker) als bescherming voor de haren. Loop zoveel mogelijk alleen op de paden. Zelfs als er eentje op je huid zit. Je moet ervoor zorgen dat die er binnen 24 uur af is. Pas daarna is de kans op besmetting er werkelijk. Dan nog alleen als die teek besmet is. Er zijn speciale pincetten met een duidelijke beschrijving hoe die te gebruiken. Controleer jezelf met behulp van een spiegel en in het bijzonder die lichaamsdelen waar ze het liefst gaan zitten. Een teek die er langer op zit die is duidelijk zichtbaar. Als bijlage is een duidelijke beschrijving toegevoegd. Print die eventueel en lees wat er in staat. Sla even de delen over ziekteverschijnselen over en bestudeer vooral de voorzorgsmaatregelen.

Het is erg belangrijk om jezelf in te smeren met een insectenwerend middel met DEET!!(Autan) werkt 8 uur lang. Voor je hond of kat zijn er goede beschermende tekenproducten te koop. De meeste soorten teken worden actief in april en blijven dat tot oktober. In het voor-en najaar, de vochtige perioden, zijn ze het meest actief. 's Winters verkeren ze in een rustperiode. Er zijn echter ook teken gevonden die vooral in de koelere tijd van het jaar actief zijn. Zeker 1 op de 5 volwassen teken in Nederland is besmet met de bacterie Borrelia burgdorferi, die bij de mens de ziekte van Lyme veroorzaakt. Honden kunnen net als de mens besmet worden met de ziekte van Lyme, maar komt niet zo vaak voor. Wel kan de hond besmet raken met teken die drager zijn van de ziekte Babesiose. Dit is een voor de hond levensgevaarlijke ziekte. Honden die niet snel door de dierenarts worden behandeld lopen het risico om aan deze ziekte te overlijden. Babesiose kwam tot voor een paar jaar vooral in het Middelandse Zeegebied voor. Echter de teek, de Dermacentor reticularis, die de ziekte overbrengt heeft zich ook in Nederland gevestigd. Het is bekend dat de Dermacentorteek vooral in de koelere jaargetijden actief is. Het tekenseizoen duurt hierdoor langer, namelijk van begin maart tot eind november. Daarom blijft het belangrijk om jezelf en je hond goed te controleren op teken na elke wandeling.

Bronnen:
exil

Teken kunnen zich ook uit een boom laten vallen als ze iets warms onder zich voelen. Kijk dus uit als je onder een boom gaat zitten of draag iets op je hoofd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100