Wat kan je doen tegen insomnia?

Ik werk de laatste tijd wat vaker door tot ongeveer middernacht, maar als ik dan naar bed ga kan ik alsnog niet slapen, terwijl ik wel moe ben... Hoe kan ik dat effectief aanpakken? Stoppen met werk is geen optie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het wat nader uitleggen. Ik ben kostwinner voor mijn gezin, en met veel en hard werken kunnen we rondkomen. Het is geen vetpot, dus luxe zit er niet/weinig in, maar we komen niets te kort. Dan heb ik ook nog best apart werk waarbij ik vaak pas iets later begin (tussen 9 en 12 uur 's ochtends ongeveer). Na mijn werk ben ik vaak thuis nog druk bezig met verslaglegging en voorbereidingen van de volgende dag. Ik voel me kiplekker, dus van depressiviteit of overmatige stress is geen sprake. Ik kom vaak gewoon niet in slaap. Medicatie zie ik niet zitten, daar ik denk dat je in een gezond mens geen medicijnen moet stoppen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je gelijk nadat je je werk hebt afgerond naar bed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer wel een kort rust moment in te bouwen voor ik mijn bed induik. Even iets anders doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het rustmoment niet lang genoeg voor jou om echt tot rust te komen. Ik merk bij mezelf dat als ik te snel na iets intensiefs naar bed ga, ik veel langer wakker lig dan wanneer ik echt heb kunnen ontspannen en dan naar bed ga.
Natuurlijk hoeft dit niet voor jou te gelden, maar misschien is het het proberen waard...

Antwoorden (2)

Melatonine, vrij te kopen bij drogist,goedkoop,effectief,niet
verslavend,neem niet te veel,klein dosis (0,2/0,3 mg) op hetzelfde tijdstip .Zoek meer info over slaap-hygiene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar misschien is je werk herorganiseren één van de mogelijkheden: ochtenduren zijn ook of kunnen ook productief zijn, en dan kan je de avond ontspannen doorbrengen, misschien in gezinsverband of anderszins.

Ook is het aan te raden eens je gewoonten tijdens je 'bezigheden' na te gaan: drink je koffie? Eet je cafeïne-houdende of andere soorten stimuli-bevattende snoepjes of zo? Of maak je je bezorgd ten gevolge van toenemende prestatiedruk?

Of bouw tijdens je 'naar je rust toe-periode', 'n paar ontspannende momenten in onder de vorm van rustpauzes, waarin een beetje 'lichaamsbeweging je in de 'mood' brengt om je bed op te zoeken.

Of ben je mogelijk in een soort 'depressieve toestand aan het geraken en is doktershulp misschien de sleutel? Stel het in zulk geval niet uit gespecialiseerde hulp en zorg te zoeken.

Of gaat er ergens diep in je binnenste een ander soort van 'overbezorgdheid' schuil? Misschien vrees voor verlies van je job, of bezorgdheid voor je zaak. In dat geval zegt de Heilige schrift:
'(Prediker 5:11-13) 11 Wanneer goede dingen vele worden, worden degenen die ervan eten stellig vele. En welk voordeel is er voor de voortreffelijke bezitter ervan, dan [er] met zijn ogen [naar] te kijken?

12 Zoet is de slaap van degene die dient, of hij nu weinig of veel eet; maar de overvloed die de rijke toebehoort, staat hem niet toe te slapen.

13 Er bestaat een ernstige rampspoed die ik onder de zon heb gezien: rijkdom die wordt bewaard voor de voortreffelijke bezitter ervan tot zijn rampspoed.