*zelfvertrouwen* is een vertrouwen in jezelf, in je eigen kunnen en vaardigheden.

*faalangst* is vaak het gevolg van het 'externaliseren' van het falen. Het falen is in je beleving zoiets als een regenbui. Het regent of niet. Je kunt er helemaal niks aan doen, je hebt een enorm onmachtig gevoel, en de gevolgen zijn om de drommel niet fijn.

De angst voor falen neemt zo'n enorme omvang aan in het denken, dat de normale denkprocessen worden verstoord. En DUS faal je, al had je je nog zo goed voorbereid.

Wat is hier aan te doen?

Ik denk door anders voor te bereiden. OOK.
Naast de normale voorbereiding (bijvoorbeeld leren voor een examen) kun je je alle mogelijkheden van zo'n examen (is een voorbeeldje) doordenken.

Dat je slaagt, dan is het feest en kun je verder. Dat weet je denk ik al wel.

Maar doordenk ook eens de gevolgen als je zakt, of een onvoldoende hebt. De meesten DURVEN hier niet eens aan te denken, wat de faalangst nog verder omghoog doet laaien. Denk er dus eens WEL aan. Wat zou je doen? Hoe zou je je opstellen? Wanneer kan het examen weer en hoe ben je dan van plan de reden van zakken zodanig in te bouwen, maatregelen nemen, dat je DAT niet meer overkomt? En hoe erg is zakken dan eigenlijk? Alleen tijdverlies?

Kortom, door te relativeren en alle mogelijke scenarios goed te doordenken en te doorleven zul je niet meer overvallen kunnen worden door die vreselijke uitslag. Want je deed het al eerder 'in je hoofd' dus het is niet nieuw.

Voortdeel is dat je dus niet overvallen kan worden, overstelpt door het falen, want je weet precies wat je in zo een geval gaat voelen en doen. Dan zal de angst voor het falen een beetje kleiner worden. Probeer maar eens.

En elke keer dat het een klein beetje lukt: vier dat succes: kijk ik kan het beheersen! 'Lukken' is dit dit geval NIET slagen of een voldoende halen, maar exact uitvoeren wat je van te voren had bedacht, ook als je zakt.

Als je in staat bent de oorzaak van zakken zo vast te pinnen en in te bouwen in het vervolg, dan heb je wel degelijk iets geleerd voor de volgende keer en dat is een goed gevoel waard! Het was niet voor niets!

Het klinkt raar en dit examen is maar een voorbeeld. Maar *voorbereiden* in je denken is belangrijk. ALLE mogelijkheden doordenken en wat je dan zou doen en voelen. Dus niet overvallen worden door de werkelijkheid. Dan heb je al veel meer lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, ik denk van niet.

Als je weinig zelfvertrouwen hebt kan je wel een verhoogde kans op falen hebben. En door falen kan je ook minder zelfvertrouwen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Addy;

Dat denk ik wel; iemand die door faalangst weinig successen kent zal toch minder snel een groot zelfvertrouwen opbouwen, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel vaak wel, je zelfvertrouwen is net niet groot genoeg, je hebt twijfels.
Maar als je in staat bent je zelfvertrouwen te vergroten, zul je de faalangst kunnen overwinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Faalangst - een algemene term voor één of meerdere sociale of andere niet-reële angsten of onzekerheden. Het betreft hier vrijwel altijd een onzekerheid om in de ogen van een ander iets fout te doen of verkeerd over te komen. Ook examenvrees, spreekonzekerheid, blozen, sollicitatieangst, twijfelen, moeilijk beslissingen kunnen nemen en alle vormen van sociale onzekerheid of angst vallen hier onder. Perfectionisme kan hier een boosdoener zijn. Er is dan sprake van een noodgedwongen perfectionisme dat voortkomt uit de angst voor het maken van fouten en de consequenties daarvan.

Dus een gebrek an zelfvertrouwen hoeft niet de enige oorzaak te zijn. Een neiging tot perfectionisme kan er ook toe leiden.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie uitleg. Maar... is perfectionisme niet ontstaan juist door gebrek aan zelfvertrouwen, om zo te proberen de pijn van faalangst te ontwijken?
Faalangst is volgens mij de angst, dat je niet zo goed zult presteren als je dénkt, dat er van je verwacht wordt. Ook al weet je nog zo goed dat je het eigenlijk wel kan of weet - je raakt toch gespannen als dit getoetst gaat worden. Een beetje spanning helpt je je beter te concentreren, maar er zijn mensen die zó gespannen zijn, dat ze helemaal niets meer presteren en helemaal "op slot"gaan.
Dat heeft denk ik dus alleen zijdelings met het vertrouwen in jezelf te maken want het gaat om een heel specifieke situatie.
Wel is het denk ik zo, dat als je een paar keer merkt, dat het goed gaat bij bijv. een examen, je langzamerhand minder gespannen wordt voor volgende examens. Net zo goed omgekeerd : je rijdt prima, maar bent al 2 x gezakt - dan ga je met gierende zenuwen op voor de 3e keer, en groeit dus je angst om weer te falen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Faalangst is iest wat je zelf creeert door niet voldoende voorbereid te zijn. Als mensen het zichzelf gunnen om gewoon echt beslagen ten ijs te komen dan zal de faalangst plaats maken voor zelfvertrouwen. Ofwel vertrouwen in de beheersing van de materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb meegemaakt dat iemand die opgegroeid was in een Engels sprekend land zakte voor een supersimpele engelse toets, gewoon door pure angst om een "examen"te moeten doen......dan gaat jouw redenering dus niet altijd op.
Mijn intuïtie zegt ja. Ik denk dat het twee verschijnselen zijn die deel uitmaken van een vicieuze cirkel: geen zelfvertrouwen creëert faalangst, waardoor het zelfvertrouwen veranderd. Dat laatste is namelijk voor mijn gevoel ook het geval. Stel dat de faalangst 'positief' is en je als gevolg daarvan tot een betere prestatie komt dat je had verwacht, dan neemt je vertrouwen in jezelf toe... etc...

Maar... nogmaals... intuïtie, gebaseerd op (voldoende) zelfvertrouwen. En.. ga ik af, dan ga ik af. Dan maar 'falen' toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft volgens mij heel veel met elkaar te maken.
Weinig zelfvertrouwen kan faalangst veroorzaken.
Maar door te falen kan je zelfvertrouwen weer een knauw krijgen, waardoor je in een negatieve spiraal komt die je
ergens moet doorbreken.

Ik ken echter ook mensen die veel zelfvertrouwen hebben en toch steeds falen in zaken. Zij blijven gewoon proberen en zijn ongeneeslijk optimistisch om een beetje in de stijl van jouw mooie levensspreuk te blijven :-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat zowel positieve als negatieve faalangst. Negatieve faalangst belemmert je, verlamt, ontregelt en verwart. Positieve faalangst prikkelt het geheugen, waarbij je boven niveau gaat scoren.

Gebrek aan zelfvertrouwen en het hebben van (negatieve) faalangst hebben inderdaad met elkaar te maken.