Ik persoonlijk denk dat het een eigenschap is die we over hebben gehouden door evolutie. Het is heel handig om snel eigenschappen aan iets toe te kennen zodat je er direct op kan reageren. Zo is het bijvoorbeeld erg handig als je snorharen en scherpe tanden ziet je instinctief weet dat het gevaarlijk is en dat je niet eerst moet rationaliseren wat voor dier het is en of het mensen eet ja dan de nee. Zo hechten we aan alles snel algemene eigenschappen toe zodat we instinctief weten hoe we ons moeten gedragen. Tegenwoordig is het niet meer zo ernstig nodig als vroeger. Maar we maken er nog steeds gebruik van bijvoorbeeld ohhh het heeft spleetogen en een gelige huid. Dan kan ie vast goed rekenen. Hij eet kaas en heeft klompen aan dan is het een Nederlander. Kortom het is een evolutionaire ontwikkeling zodat we instinctief weten wat(of in dit geval wie) het is zodat we meteen weten hoe we ons moeten gedragen. Dit terwijl het lang niet altijd waar is maar vroeger had het nut voor de mens om zo snel te generaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Stereotypen zijn eigenlijk 'monotypen': het 'geluid komt maar uit één box als het ware, en van één kant.

Dat maakt het leven eenvoudiger. Een en ander wordt versimpeld en daarmee meer hanteerbaar. Zoals het plaatje dat je bij je - goeie - vraag illustreert. Het is veel gemakkelijker aan Nederlanders te denken in termen van,: blank, klederdracht, klompen, sexy, lachend... dan in wat ik dan maar 'stereo', of nog liever 'surround' termen noem, blank, gekleurd, vele soorten klederdracht (inclusief burka's), sandalen, slippers, laarzen etc.

Bij de stereotypen zoals jij ze bedoeld, wordt een bepaald aspect van de cultuur of de eigenschappen van een groep mensen naar een punt teruggebracht.

Ik was ooit bij een lezing van Fons Trompenaars die hierover een aardige grap (bedoeld als illustratie van het begrip "stereotype". Een schip met een uiterst kostbare lading dreigt in een storm te zinken. De kapitein ziet maar een mogelijkheid zijn lading te redden: alle manschappen moeten overboord. Maar hoe krijgt 'ie dat voor elkaar. Na wat overwegingen weet hij de oplossing. Tegen de Engelsen zegt 'ie dat ze "voor koningin en vaderland" dienen te springen. De Duitsers bijt hij toe: "Spring... dit is een bevel". De Nederlanders zet 'ie in een praatgroep en na drie uur polderen zijn die het er over eens dat ze zullen springen.. met z'n allen tegelijk en met kleren aan. Uiteindelijk blijft een stel Italianen over. Hoe de kapitein ook peinst.. hij heeft in eerste instantie geen oplossing. Tot hij op een gedachte komt en tegen de Italianen roept: "En wee de gebeente als jullie springen...!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stereotypen ontstaan omdat het makkelijk is om overal een etiketje op te plakken. Bijvoorbeeld als er een aantal malen een Marokkaan in het nieuws is geweest met crimineel gedrag, wordt deze hele groep snel als crimineel aangeduid. Zo generaliseren we dus vaak een groep of bevolkingsgroep. (Sterker nog: We plakken dit etiket 'crimineel' net zo makkelijk op alle allochtonen, terwijl dit toch echt onterecht is.)
Ook wordt een eigenschap die een deel van de bevolking heeft ook zwaar overdreven: Bijv.Egyptenaren rijden op kamelen. Ik ben pas in Egypte geweest. Er werd wel op kamelen gereden (als toeristenvermaak), maar slechts door een handvol mensen. De klompen die symbool staan voor de Nederlandse bevolking, wordt wel gedragen, maar echt door een minderheid.
Zeker als we niet precies op de hoogte zijn van de zaken, zijn we geneigd om in stereotypen te denken. Dit is niet zonder gevaar, want stereotypen kunnen ook makkelijk uitgroeien tot vooroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stereotypen ontstaan door geklets en vooroordelen.
Er was ooit eens een blonde vrouw die erg dom reageerde op iets : blonde vrouwen zijn dom.
Een vreselijk dikke man met groot gevoel voor humor zorgt voor dikke mensen zijn gezellig.
Het maakt de wereld overzichtelijker We doen dat toch echt met zijn allen ijvoorbeeld dmv mopjes, gebruiken het ook ter rechtvaardiging van ons eigen gedrag