Hoe hou je emoties/hormonen in bedwang?

Ik ben een evenwichtig mens, flexibel, oplossinggericht en positief... Behalve in de +- 5 dagen voor mijn menstruatie... Als iemand boe roept kan ik zo wel in huilen uitbarsten (komt meestal thuis), voel me snel negatief bejegend, heb een ontzettend kort lontje en word knettergek door de frustraties die ik in die dagen voel. Ik kan gewoon erg weinig hebben en slecht relativeren in die dagen. Naar "vreemden" toe kan ik het nog wel inhouden maar naar mensen die dicht bij me staan niet. Laatst was een verkeerde opmerking van mijn vriend (die soms denkt dat hij 4 is en niks zelf hoeft) genoeg om 2 tosties naar zn hoofd geslingert te krijgen. En een gaatje in mn favoriete shirt is dan genoeg op uit woede het hele ding aan stukken te trekken terwijl ik t gaatje ook gewoon had kunnen maken. Mijn toon naar vreemden toe word erg bitchy en ook ben ik in die dagen erg emotioneel, zie overal gelijk een doemsituatie in (ziekte, overlijden etc)

Het stomme is, zodra mijn menstruatie eenmaal begonnen is is het over en ben ik weer gewoon mn eigen zelf en heb ik nergens last meer van.

Ik ben niet aan de pil en wil dit ook niet aangezien ik rook en er trombose in de familie zit. Maar ik zou graag weten of er een ander iets is dat ik zou kunnen doen om dit op te lossen want ik baal ervan.
(ps. proberen jezelf in de hand te houden helpt niet) =)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

A. vogel heeft er iets voor. ZIe onderstaande link.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vredig-pms-periode-heen-chemische.149715 Dit was mijn vraag hierover. Ik zit met hetzelfde en dit is heel herkenbaar. zoiets is best heavy want als het niet begrepen wordt - je bent tenslotte heel onredelijk op die momenten - dan kan zo je relatie naar de knoppen gaan of een dierbare vriendschap. Bij mij verergerde het door de pil ook nog eens... ik heb er nog twee andere vragen over gesteld... misschien staat er wat voor je bij. Ik ben nog niet verder gekomen, maar ik denk dat ik die vitamine b6 en magnesium eens ga proberen in combi met een andere anticinceptie, zoals een spiraaltje van Mirena. Verder voel je het aankomen dus je omgeving ervoor waarschuwen en uitleggen dat je jezelf echt niet onder controle hebt maar wel je best doet kan natuurlijk helpen... Die dagen zoveel mogelijk binnen blijven of juist in je eentje de natuur in en zoveel mogelijk van je afschrijven, bleren schreeuwen en janken, naar gevoel kan een leidraad zijn... Een arm om je heen van iemand die je begrijpt helpt erg veel in die dagen. Ik heb gemerkt dat ik extra gefrustreerd boos en verdrietig raak als ik dan niet begrepen word en iemand me juist links laat liggen. Beide kanten is begrijpelijk. Als iemand zo agressief doet tegen je zou je zelf ook zeggen van bekijk het, terwijl je toch wel liever die arm om je heen hebt ;-) chocolade trekt dan enorm.. pure, want dat haalt evt bloeddruk omlaag en kalmeert wat... warme kruik op je buik of kersenpitkussen... jezelf verwennen en accepteren dat het zo is denk ik... IK ben er zelf ook nog niet helemaal uit, maar ik denk dat deze dingen wel heel goed bijdragen... als mijn menstruatie begint is het ook gewoon over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je het kunt vergelijken. PMS doet andere dingen met je hormoon huishouden dan een jonge meid die ongesteld wordt. Dit is overigens geen verwijt hoor. Het is lief dat je probeert mee te denken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor pms hoef je niet oud te zijn wat zij omschrijft is praktisch hetzelfde. daar gaat het om, niet om het etiketje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ook het verschil niet tussen deze twee vrouwen. Het is duidelijk PMS, en dat kan elke menstruerende vrouw krijgen, niet leeftijd gebonden.
Amadea
13 jaar geleden
Mokummer weet vermoedelijk het verschil niet tussen PMS en overgangsklachten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat van mij en haar zijn beiden geen overgangsklachten iig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat weet ik wel, ik ging er ( misschien onterecht) van uit dat het een jong meisje was die deze vraag stelde.. Vandaar mijn reactie :-)
Amadea
13 jaar geleden
Maar dan klopt jouw opmerking nóg niet, Mokummer, want ook een dertienjarige kan last hebben van PMS....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat ik een ouwe taart ben nou dank je wel hoor :P
maar mijn cyclus werkt nog op volle toeren en van overgang geen spoor en dit heb ik al zolang ik me kan heugen alleen momenteel in ergere mate vanwege een nieuwe pil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Amadea: Ok dat wist ik dan weer niet inderdaad :-)
@ foralweknow: ik heb geen idee hoe jong je bent, en ook voor jou hoop ik op een snelle oplossing:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb net wat oplossingen gekregen via huisarts en ook hier. lees mijn vraag maar heb het er bij gezet voor de andere vrouwen die er ook mee kampen. pil doorslikken dus en niet meer menstrueren is er een, nog last dan vitamine B6 en St. janskruid. Hoe zwaarder de pil, hoe erger de PMS zijn effect kan hebben trouwens en hoe hoger de kans op Trombose. uiteraard voor je eigen persoonlijk situatie altijd even navraag doen bij je eigen huisarts.
Een GOEIE homeopaat moet jou hiermee kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hormonen kan je niet in bedwang houden dus als hier de emoties aan gekoppelt zijn in dit geval zou je dus wat kunnen veranderen aan de hormoonspiegel.

er zijn middelen die de hormoonhuishouding wat in balans brengen zoals st janskruid, mariadistel, ginseng, astragalus, hartgespan, maar ook het veranderen van je eetpatroon zou kunnen helpen.

bij de link veel meer uitgewerkte info hierover.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie dat vooral vitamine B6 en St. Janskruid dan de dingen zijn die ik in mijn geval moet hebben of iig de periode van de PMS tot de eerste dagen van de menstruatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop dat het helpen zal :) succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ook, want ik word er knot van omdat het zowat de helft van de cyclus beslaat.
Dat heet premenstrueel syndroom en véél vrouwen hebben hier last van.
Dat je een film kijkt en ineens helemaal in tranen bent. Dat iemand een opmerking maakt en dat je in je fantasie diegene helemaal platstampt. Dat iemand wat zegt en dat je terugsnauwt op een manier waarvan je zelf denkt: dat had wel wat minder gekund.
Er zijn diverse homeopatische middelen die claimen te helpen, misschien moet je eens wat uitproberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou je met een homeopaat moeten overleggen, want zo'n middel zou bij jou moeten passen.