Kan je onderbewustzijn je voor de gek houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de vraag niet echt? Kun je toelichten? Misschien met een voorbeeld??

Antwoorden (5)

als je er goed naar luistert
er een goede band mee hebt
nee, dat houdt je niet voor de gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je onderbewustzijn is iets van jezelf. Je houdt dus hoogstens jezelf voor de gek? Je kunt volgens mij hoogstens laten sturen door je onderbewustzijn of dat gevoel negeren. Ik denk niet dat het onderbewustzijn een gevoel voor humor heeft dat onafhankelijk is van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je onderbewustzijn en bewustzijn ben jij, dus dan hou je jezelf voor de gek, als ik de vraag goed begrijp...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vond ik op een engelstalige site, maar zij zeggen dat het wel kan! Dat je dus op het moment dat je gevoel bijv. zegt niet doen.....je je op dat moment bewust moet worden waarom je gedachte 'zegt' dat je het niet zou moeten doen, je moet er dan nogmaal over na denken en dan pas kiezen.

There is no trap - it's a trick of your own mind. If you're shy in company or a useless public speaker, it's because your subconscious attention is focused on snapshots of childhood events that made you feel ill at ease - the terrible thing is that your subconscious mind is convinced that whatever happened then is happening all over again - and you spontaneously react accordingly. If you're stressed, regardless of what you think is stressing you, it isn't, you're stressing yourself by letting yourself react to what you think is causing the stress. Once again, those reactions are coming up from the depths of a very confused subconscious mind. If you can't stand your boss - you may just see him that way - again the subconscious mind plays those kinds of tricks too! On the other hand, he or she may be just the kind of person that no one needs in their lives - but you're afraid to do whatever you think you need to do to change your circumstances. Again, fear, like shyness, is only a state of mind - nothing to do with the real and current facts.

The fact is that your subconscious mind is playing tricks on you - throughout all of your adult life - this is your default state of mind. By default, your subconscious mind is making your moment to moment choices - choosing to focus on the subconscious programming that was installed during your formative years. You are not aware that you are making these choices, they just happen. You've got to make yourself aware - no one else can do it for you - it's a classic case of DIY, you've got to do it yourself. This is the essence of self-help.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan, het onderbewust zijn kan je dan niet verklaren maar het kan zeker invloed hebben op je doen en laten. (denk bv aan mensen met een tick of een fobie) alleen

het lastige hierbij is dat de meeste mensen niet weten waar het vandaan komt (bedoel dus niet de oorzaken) en dan is het lastig om in te grijpen. maar je kan jezelf dus wel gelijk voor de gek houden!

hier iets wat ik op het net vond erover

Persoonlijkheidstheorie van Sigmund Freud; persoonlijkheid opgebouwd uit drie delen; id aangeboren instinctieve driften in het onderbewustzijn), ego (het bewuste deel van de persoonlijkheid), superego (we vormen een geweten en ontwikkelen gevoelens van schuld en schaamte). Als balans tussen deze delen verstoord raakt, kan dit tot afwijkend of crimineel gedrag leiden.