Welke homeopatische middelen zijn er tegen depressie?

Ter orientatie naast de reguliere zorg.

13 jaar geleden
2.4K
Kimath
13 jaar geleden
Ik weet dat sporten vaak schijnt te helpen, maar dat is niet homeopatisch :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilde ik ook al zeggen: ga sporten!! Maar soms is sporten alleen niet voldoende, weet ik uit ervaring... De onderliggende problemen moeten ook aangepakt worden, vaak mbv een psycholoog. Als ik jou vragen eens bekijk Annswers, denk ik wel dat je dat nodig hebt. De sympomen bestrijden met pilletjes alleen, is op lange termijn geen oplossing.
Kimath
13 jaar geleden
Waarschijnlijk een combinatie van sporten, therapie en misschien een pilletje erbij. Maar dit verschilt uiteraard per persoon.

Het beste antwoord

Als je dit aan een homeopaat vraagt dan zul je al snel iets te horen krijgen als Sint-janskruid (Hypercum perforatum).
En met een kwartiertje googelen zul jij vast nog wel meer vinden, en er misschien wel snel achter komen dat je het allemaal niet zo serieus moet nemen.

Als je dit vraagt aan een homeopatisch arts, dan zul je geen antwoord krijgen. Want zo werkt het niet. "Medicijn X is goed voor ziekte Y" gaat in de homeopathie niet op.
Een homeopatisch arts zal pas een uitspraak doen, als hij je uitgebreid gesproken heeft en onderzocht. Hij zal proberen een totaalplaatje te krijgen en hij probeert door allerlei zaken te combineren oorzaken te vinden.

Zo is het mogelijk dat patient A een totaal ander medicijn krijgt voor de depressie dan patient B. En mogelijk zal hij patient C doorverwijzen en tegen patient D zeggen dat de homeopathie hier niets te bieden heeft, en handelen zoals dat in de reguliere zorg gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sint Janskruid is niet homeopatisch. Een waarschuwing dat Sint Janskruid de werking van reguliere medicijnen kan beïnvloeden lijkt me op zijn plaats. Het is geen onschuldig kruid dat (zo goed als) niets doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had er wél veel baat bij, een aantal jaren geleden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Keesvi, je hebt gelijk. In principe is sint janskruid geen homeopathie, maar tegenwoordig wordt het wel als homeopathie gezien. Een simpele zoektocht in Google bewijst dat ook. Er zijn talloze sites waar het woord homeopathie en st janskruid in één zin worden gebruikt. Hier geldt denk ik net zoiets als bij taalfouten. Als iedereen iets fout gaat schrijven, wordt het daardoor goed. Wat je verder schrijft, daar heb ik het helemaal mee eens. Oppassen dus met dat spul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mesher: Ik weet het en ik ben het ook wel met je eens. Maar door elkaar onbewust maar ook bewust op het verkeerde been te zetten lopen we wel het risico op misverstanden, die je naar mijn mening beter kunt vermijden als het om geneeskunde gaat. Zoiets speelt ook met boter vs. margarine. Nederland is het enige land waar margarine heel vaak voor boter versleten wordt terwijl het twee totaal verschillende voedingsproducten zijn. In culinair opzicht maakt het een behoorlijk verschil of je het ene of het andere gebruikt. Ik verzet me regelmatig tegen dergelijke begripsverwarring maar dat laat onverlet dat je een goed verhaal hebt neergezet dat wat mij betreft voor het beste antwoord in aanmerking komt.

Andere antwoorden (2)

Wat Mesher zegt klopt helemaal als je naar een echte homeopatisch arts zou gaan.
In de winkel is het meest gangbare inderdaad St. Janskruid. Wat je hierbij moet onthouden is dat St. Janskruid de werking van "de pil" vermindert dus dat daarnaast andere vormen van anticonceptie aangeraden worden (als je de pil zou gebruiken dan hè).

Toegevoegd na 24 minuten:
Trouwens, ik geloof dat St. Janskruid op nog meer medicijnen invloed heeft, dus goed de bijsluiter lezen is wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede waarschuwing! Ze zou inderdaad niet de eerste zijn die zwanger wordt omdat die wisselwerking niet bekend genoeg is.
geen homeopathie, maar wel natuurlijk: dagelijks een half uur tot een uur bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht.