Wat kan een mogelijke oorzaak zijn van géén motivatie en wilskracht meer hebben, en wat kan een mogelijke oplossing zijn?

ik heb al anderhalf jaar last hiervan. mijn ouders denken dat ik te lui ben om te leren. Ik heb gewoon géén motivatie/wilskracht meer.. ik kan wel gaan zitten met boeken, maar ik kan het gewoon niet opbrengen.. ik zit in het examenjaar, maar ik kan mezelf er niet toe bewegen te gaan leren.. ik raak er zo gefrustreerd van.. hoe kan dit..?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoe gek het misschien ook klinkt maar je zou last kúnnen hebben van een zekere mate van faalangst. Dit komt best vaak voor bij leerlingen die rond het examenjaar zitten: al die jaren ben je er misschien 'doorheengezwijnd' zeg maar, maar nú moet je echt aan de bak en dat kan toch best beangstiger zijn dan je op het eerste gezicht denkt. Ik zie het bij mij op school (waar ik werk) vrij veel. Informeer eens bij je mentor, of een faalangstreductietrainer bij jou op school (ik hoop dat die er is, speciaal voor examenkandidaten). Probeer daarnaast te denken aan wat je ná je middelbare schooltijd wil gaan doen, aangenomen dat je verder studeert? Misschien dat je dat kan aanzetten tot het aanvaarden van die laatste loodjes. Heel erg veel succes!

Bekend fenomeen bij scholieren die tegen het examen lopen. Ik zag het bij mijn dochter en bij haar vrienden. Maar als puntje bij paaltje komt, ga je er toch weer tegenaan. Hoe je het wendt of keert, je zult toch moeten. Zoeken naar alternatieven heeft ten eerste geen zin en ten tweede heb je er geen tijd meer voor. Het is een kwestie van discipline die je jezelf moet opleggen. Nog een paar maandjes en je bent er vanaf! Het is net als dat je bijna bij de finish bent en je geeft het op. Dat wil je toch niet? Nog even jezelf een figuurlijke schop onder de kont geven en aan de slag. Willen is kunnen. Bedenk dat je straks lekker kunt vieren dat je geslaagd bent. Je hebt dan extra lang vakantie en daarna kun je studeren en ben je af van dat 'schoolse' gedoe.

De laatste loodjes wegen het zwaarst, probeer je te bedenken waar je het voor doet en dat het je keuzes verschaft voor de toekomst! Nog even doorbijten dus, probeer je studeren af te wisselen met ontspanning!

Het is ook frustrerend om dingen te leren waarvan je de lol of het nut niet inziet. Hopelijk weet je wat je wilt na je examen, dan kun je je daar op focussen, en weet je waar je hetr voor doet. Dus hang een poster aan de muur met je toekomstbeeld. Misschien 2 posters: een wat je toekomst is als je het bijltje erbij neergooit, en de ander je toekomst als je je examen gehaald hebt

gewoon even loslaten en totaal iets anders doen want het begint een sleur te worden . het voelt of je batterij op is . doe iets waar je een oppepper van krijgt ,een kick zeg maar . dat laad je batterij weer op en kan je die eindsprint tot je examen maken.

Heeeeel herkenbaar voor mij. Ik heb ook grootste moeite om de motivatie en wilskracht te vinden. Gelukkig is het mij wel gelukt een MBO opleiding af te ronden, maar wel met vertraging. Niet omdat de stof zo moeilijk was, maar omdat ik het zo lastig vond om toch door te zetten en het gewoon eens te doen. Het eerste jaar ging als een trein, maar hoe langer ik op school zat hoe harder mijn motivatie achteruit ging. Ik moest ook steeds meer zelf plannen en de leraren zaten niet meer achter mijn kont aan. De stuctuur werd steeds minder en dat vind ik erg lastig. Plannen lukt mij wel, maar mijzelf er aan houden is een probleem. Misschien herken je je in mijn verhaal. Je hebt wel een goede wilskracht. Je baalt er van dat het niet lukt en dat geeft echt wel aan dat je wilt ook al uit je het niet in je daden laat maar zeggen. De reden dat het je niet lukt kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder vind je een aantal mogelijk heden. * ADD - Je kunt je moeilijk focussen op zaken die je niet interesseren. Voor meer informatie over ADD kun je kijken op de website van lavente.nl * Faalangst - Je ziet als een berg op tegen de dingen die nog komen gaan, daardoor stagneer je en kom je niet echt verder. *Stress - Door erg gestrest te zijn kunnen mensen meer uitstelgedrag vertonen. Hierboven heb ik van de vele kenmerken die je bij stress, faalangst en ADD tegenkomt, maar een beschreven. Op google kun je er van alles over vinden. Verder ben ik erg benieuwd wat er in je hoofd omgaat. Hieronder een aantal vragen. Deze kunnen je misschien beter inzicht geven waardoor je probleem is ontstaan. Ben je chaotisch? Kun je je goed of juist helemaal niet focussen? Ben je snel afgeleid? Zie je al snel allerlei doemscenario's voor je? Interesseert de lesstof je niet(Heb je het bij meerdere vakken of bij een aantal vakken)? Voel je je fijn in je school omgeving? Heb je last van (extreem) uitstelgedrag? Heb je last van stress/gespannenheid? Voelt het voor jou nog wel als een uitdaging of heb je het gevoel dat het gewoon moet? Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat je geen last hebt van luiheid. Natuurlijk ziet het eruit alsof je lui bent, maar het gebeurt niet zomaar. Ik hoop dat je toch de kracht kunt vinden om het af te maken en verder hoop ik dat je wat aan de tekst hierboven hebt. Succes..

Bespreek evt eens met je huis arts laat je evt op bloedarmoede enz ga naar buiten ,ga sporten zoek de zon op neem een stukje chocola

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100