Komt het ooit weer goed?
Het is moeilijk hier een precies antwoord op te geven. Coma is een gevolg van functiestoornissen van de hersenen. Andere gevolgen van deze functiestoornissen kunnen zijn: verlammingen, spasmen (te hoge spanning van de spieren), onregelmatige ademhaling. In hoeverre de patiënt weer de oude wordt is niet te voorspellen. Het herstel kan lange tijd duren. Soms is er blijvende lichamelijke en/of geestelijke invaliditeit. Tevens kan er een karakterverandering optreden. In het algemeen is te stellen dat hoe langer een coma duurt, hoe groter de kans op blijvende gevolgen is.

http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/coma.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia geeft een goede samenvatting

"Het resultaat van een coma is afhankelijk van de oorzaak en de plek (in de hersenen), de hevigheid en de neurologische schade. Het resultaat kan dan ook variëren van volledig herstel tot de dood. Patiënten kunnen ontwaken uit een coma met een combinatie van lichamelijke, intellectuele en psychische problemen. Herstel ontwikkelt zich vaak geleidelijk, waarbij patiënten steeds meer reageren op hun omgeving. Sommige patiënten komen niet verder dan primair reageren, anderen zullen uiteindelijk een volledig bewustzijn herstellen. Dit herstel wordt aangegeven in de Glasgow Coma Scale (GCS): De GCS loopt van 3 tot 15, waarbij 15 staat voor volledig normaal bewustzijn en 3 voor het totaal ontbreken daarvan (diep coma).

Een coma duurt zelden langer dan vier tot zes weken. Daarna komt een patient te overlijden of gaat hij over in een vegetatieve toestand. Dit vervolgtraject kan jaren duren. Vaak wordt door leken beweerd dat mensen jaren in coma kunnen liggen of er na jaren uitkomen; dit is dus een incorrecte opvatting. De meest voorkomende doodsoorzaak van comapatiënten is een infectie zoals longontsteking."

Meestal wordt het herstel uit een coma rooskleuriger voorgesteld. Je ziet dit ook terug in TV series en films. De werkelijkheid is minder rooskleurig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een arts kan ook niet inschatten hoe lang het coma gaat duren en wat de prognose is na de coma. Hoe langer de coma duurt, hoe kleiner de kans op herstel.