Hoe krijg je meer zelfdiscipline?

Ik moet eigenlijk veel meer voor school doen, maar ik kan mezelf er gewoon niet toe zetten..
Heb het tot nu toe 'overleefd' door wat hulp aan mijn klasgenoten te vragen, maar zo kom ik er niet..
Iemand hulp, tips??
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik hoorde ook van iemand dat sporten kan helpen om een betere zelfdiscipline te krijgen, omdat de hypocampus (?) dan geactiveerd wordt?
Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Goeie vraag! Ik heb dat probleem ook wel eigenlijk.. motivatie laag, gauw afgeleid.. komt dat bekend voor? :-)

Als je iets moet doen, kijk er dan eerst naar. kijken kost toch geen moeite ? Dan kijk je of je bij sommige vragen/vraagstukken het antwoord al weet.
Je hebt nog niks op papier/digitaal staan.
Je kijkt ook of je, als je het antwoord niet meteen weet, het ergens anders kan vinden.
En dat met pauzes van 10 minuten (met wekker gecheckt)
je zult zien, als je wat neergezet hebt dat je je dan een stuk beter voelt! er is immers werk verzet..

Anders: vraag iemand (klasgenoot, vriend(in), vader/moeder..) om je te controleren, of samen te werken. (niet; jij doet dit ik doe dat, maar samen tegelijk aan hetzelfde)

Ook leuk, wat wil je graag hebben? een iPad2 ? een goeie computer? een PSP ? probeer een dealtje met je ouders te sluiten dat je dat krijgt als je sus en zo gedaan hebt.. wellicht is dat een heel jaar. maar iets wat jou zou motiveren, maakt niet uit wat.

Mocht je christen zijn; blijf bidden! Of ga bidden, wellicht verhoort God je. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

geef jezelf een flinke schop onder de kont
ga ervoor
bedenk: nu of niet
later zit je net een rotgevoel, nu al.
gewoon doen. punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb je of niet, gewoon DOEN. ik heb er ook wel last van (school gaat erg makkelijk maar soms denk ik ach dat kan ik wel en dan gaat het mis) maar voor moeilijke vakken moet je het gewoon doen. veder is er niet veel aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat trouwens ook helpt is je zelf interesseren in de stof, dus niet hè bah nog dat vak enzo maar denken van ja eigenlijk is het best bijzonder dat het zo is en waarom is dat zo en whoo als ik dus dat doe dan gebeurt er dus dat enzo als je je zelf open zet voor de stof wordt het vanzelf leuk!!
Je kunt ook met jezelf afspreken dat je eerst bijv. (een gedeelte van) je huiswerk maakt en daarna iets leuks gaat doen... bijv. even een uurtje je favoriete computerspel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat helpt sowieso niet, als je eenmaal dat leuke doet ga je echt geen huiswerk meer maken :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je versterkt daarmee het negatieve, dus het lijkt me idd beter er positief mee om te gaan
Hoe oud ben je? Gaat het op de middelbare school?
Wat bij mij goed helpt is niks doen voor het af is, meteen als je thuis bent de boeken voor de volgende dag maken en in de WOONKAMER je huiswerk maken. Op de een of andere manier helpt het als je echt rustig zit, in mijn geval me ouders er ook bij, want die kijken dan vanzelf wel ff, en vragen of alles af is als je weg gaat.
Bij mij helpt dit in ieder geval erg goed :D

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik doe het zelf al niet meer omdat het niet écht nodig is qua hoeveelheid huiswerk. maar als het een keer veel is helpt dit zeker goed :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 17, maar ik kan wel wat met ie antwoord, dankje;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan juist in de huiskamer geen huiswerk maken, ik vind het lekker om op mij kamer achter mijn bureau te zitten en soms begin ik het bijna leuk te vinden, dan heb ik gewoon zin in een Latijnse tekst vertalen en dat uit te zoeken!!
Zet een taak/doel en beloon jezelf hiervoor met iets... Je zult zien dat het leuker is je doel te halen en daardoor zal je zelfdiscipline weer groeien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je nu niet nog een week of twaalf aanzet tot het maken en leren van je huiswerk, moet je straks een heel jaar overdoen...
Kijk wat je doel is. Heb je al een toekomstbeeld voor ogen? Dan weet je waar je het voor doet!

En ook is het fijn om trots te zijn op jezelf omdat je iets hebt bereikt. Goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een blad papier en stel je een redelijk haalbaar schema op.
Deel het schema zo in dat je studie periodes evenwichtig afgewisseld worden met ontspanning.

Daarna :Houd je aan je schema.