Kan je van suikerziekte afkomen?

Toegevoegd na 17 minuten:
type 2

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neetoch suikerziekte is toch chronisch

Het beste antwoord

Van diabetes type 1 : nee. Nooit.

Van diabetes type 2 : 'ja' klinkt wellicht wat stellig, maar je kunt door gewichtsverlies , dieet en lichaamsbeweging zó goed herstellen, dat je geen medicijnen meer nodig hebt, weer meer insuline gat produceren en die weer beter gaat werken, zodat er geen verschil meer is tussen jou en iemand die geen diabetes heeft. Je wordt wel meteen weer ziek als je weer te dik wordt, te weinig gaat doen en teveel snelle koolhydraten gaat eten, dus in dat opzicht verdwijnt het niet volledig, maar je kunt wel weer medicijnloos, zonder de risico's van een schommelende of te hoge bloedsuikerspiegel door het leven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onderzoek in Brazilië leidde tot behandeling met een zware chemokuur en transplantatie met eigen immuuncellen. Twaalf mensen konden door deze behandeling blijvend stoppen met het spuiten van insuline. Toch zijn we er nog niet, want de risico’s van de behandeling zijn (vooral bij kinderen) groot.

Laten we dus zeggen, nog niet echt maar wel bijna...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan maar hoe verder de diabetes type 2 gevorderd is, des te moeilijker kom je ervan af, terwijl de 'vatbaarheid' blijft. Er spelen zeker erfelijke factoren een rol mee.

Diabetes begint met insulineresistentie. Ten gevolge van een onevenwichtige voeding, waarin bepaalde mineralen ontbreken of een slechte resorptie daarvan worden de cellen ongevoeliger voor insuline. Daardoor worden koolhydraten minder goed verwerkt waardoor heel vaak ook overgewicht ontstaat. In dat stadium kunnen afvallen en vooral betere voedingsgewoonten tot herstel van de insulinegevoeligheid leiden.

Als er in een vergevorderd stadium van diabetes ook minder insuline wordt aangemaakt moet die worden bijgespoten. Dan is het moeilijker om de diabetes terug te dringen, vooral omdat de stofwisseling op een laag pitje staat. Maar met veel moeite is het mogelijk om van de insuline terug op de pillen te komen.