Gaatje in kies. Tips

Ik was vorige week bij de tandarts voor een controle afspraak. De tandarts constateerde een klein gaatje
bij mijn kies. Echter het gaatje is nu nog te klein om
te boren dus doet hij dat pas over paar maanden.

Mijn vragen zijn:

- Kan ik zelf nog wat doen met betrekking tot het gaatje
in mijn kies? Ik doe zelf al

+ Elektrisch tanden poetsen
+ 3x per dag en iedere keer 2 minuten.
+ Mondspoeling

- Dit is al mijn 3e gaatje in mijn gebit. Is dit veel?

- Voorkomen van gaatjes?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wat je het beste kunt doen is ook nog flossen of stoken, dit om goed tussen de kiezen en tanden te komen. Zo kom je op plaatsen waar je met de borstel niet bij kunt. Als je het nu goed bij gaat houden, heb je kans dat het gaatje niet groter wordt. Zodra het gaatje zwart wordt is het weefsel afgestorven en stopt het met actief te kies af te breken! Als het gaatje nog bruin gelig is, is het weefsel nog actief en wordt het gaatje groter.

Toegevoegd na 3 uur:
Als de gaatjes overigens allemaal ontstaan in het kauwvlak van de kiezen, zou je je tandarts eventueel kunnen vragen, je kiezen te sealen (een soort cement-laagje, zodat er geen gaatjes kunnen ontstaan). Dit is alleen zinvol als je diepe kuiltjes en grove kauwvlakken in je kiezen hebt, hier blijven dan sneller bacteriën achter, die weer sneller voor gaatjes zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Poets niet een half uur voor of na je eten of drinken. Het is niet gek hoor sommige mensen hebben een zwakker gebit.. Misschien kan je bij de tandarts vragen of je speciale tandpasta kan gebruiken hiervoor. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er zelf weinig meer aan doen, behalve hetgeen je al doet, dat is al super! Je kan trouwens nooit "teveel" doen om je gebit te onderhouden.

Je 3e gaatje.... daar kunnen menig mensen jaloers op zijn! Dat is echt niet veel.

Voor het voorkomen van gaatjes, kan je het beste doen, door gewoon door te gaan met het verzorgen van je gebit zoals je dit al doet, want dat doe je prima!
Ik zou je nog wel aanraden te flossen na het eten. Hiervoor heb je flosdraad of zogenaamde "raggertjes", te verkrijgen bij de drogist.

Echt helemaal voorkomen van gaatjes kan bijna niet hoor, zo min mogelijk snoepen, en zoveel mogelijk verzorging, maar dat doe je al. Dit neemt niet weg dat je een gaatje kunt krijgen.

Ik zou zeggen, ga zo door met het verzorgen van je gebit! Effe de flos erbij niet vergeten, en je mondverzorging is compleet.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Inkie: ook voor je gebit is teveel ook niet goed, mensen die teveel hun tanden poetsen hebben een grotere kans op tanderosie, wat weer de kans op gaatjes vergroot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar ;-)
Nu niet te veel gaan flossen, want dat schijnt ook weer slecht te zijn..