Hoe kan het dat een huisarts anti-depressiva mag voorschrijven?Dit mag toch alleen door een psychiater gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Een huisarts mag gewoon een antidepressivum voorschrijven. Bij een huisarts krijg je vaak het laatste mode pilletje.

Het voordeel van een psychiater is: Dat zij medicatie beter kunnen, monitoren, aanpassen en of van medicatie kunnen veranderen.

In mijn geval zijn mijn pcych en ik 30 jaar geleden, anderhalf jaar bezig geweest om de juiste medicatie te vinden.
Uiteindelijk zijn wij op een medicijn gekomen wat bijna nooit gebruikt werd. Het succes bij mij is dusdanig bestudeerd dat deze medicatie nu vaker wordt voorgeschreven.

Gaat het om een kortstondige depressie kan een huisarts je prima helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar een huisarts mag ook antidepressiva voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisarts is de benaming voor een gespecialiseerde arts die perifeer werkt (niet in een ziekenhuis) en die in Nederland het eerste station is voor mensen met problemen met hun gezondheid in de ruimste zin. De huisarts is de medisch specialist met als vak 'generalisme'.

Een psychiater is een arts die zich gespecialiseerd heeft in de psychiatrie.

Het zijn dus allebei artsen die bevoegd zijn om medicijnen uit te schrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts zal dit dan waarschijnlijk in overleg met de patient EN behandelaar doen.
Voor de rest de huisarts bevoegd om medicijnen voor te schrijven. Ook gezien de kennis over bijwerkingen en tov andere medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts mag ook anti-depressiva voorschrijven en schijnt dit ook veel vaker te doen! Volgens het RIMV is het zelfs 80% van alle recepten voor anti-depressiva.
De huisarts stelt vaak de diagnose, waarbij de patiënt meestal onder zijn behandeling blijft.
Een verwijzing naar een psychiater is nodig bij twijfel over de diagnose. Bij ernstige depressie (bijv. met zelfmoord
gedachten of psychose). Of als de behandeling niet werkt en als de patiënt al eerder psychische behandeling kreeg.
Een psycholoog is geen arts en mag geen medicijnen geven.
amc
13 jaar geleden
Een praktiserend huisarts komt maar weinig beperkingen tegen bij het voorschrijven van medicijnen en mag gewoon antidepressiva en andere psychofarmaca voorschrijven. De keerzijde van de medaille is dat dit wel een zekere verantwoordelijkheid geeft.

Psychiatrie is een vak apart maar soms zijn gespannen mensen die het niet meer zien zitten gebaat bij een medicijn waarmee ze even een vervelende periode kunnen overbruggen, al dan niet in afwachting van een vervolgbehandeling bij een psychiater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey die hilbert
Dat de psychiater die alleen mag voor schrijven lijkt mij niet want dan zou mijn huisarts ook compleet verkeerd bezig zijn. Wan ook mijn huisarts heeft het mij voor geschreven.