Hoe kan je het manipuleren van andere mensen verbeteren? (voor een goed doel natuurlijk)

Zijn er boeken ofzo over te vinden?

Toegevoegd na 31 seconden:
ik bedoel , hoe ik mensen beter kan manipuleren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Waarom zou je mensen stiekem willen veranderen of beïnvloeden? Denk je dat het voor het goede doel wel gerechtvaardigd is om te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet gemanipuleerd worden om op deze vraag te antwoorden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal: Voor een heleboel redenen. Elke reclame die je ziet is bedoeld om mensen te beinvloeden, elk politiek debat. Elke discussie over wat voor een film al dan niet leuk is. maar ook 'betere' redenen. Je vriend/vriendin zit in een dip bijvoorbeeld en deze wil je graag de wereld weer wat positiever laten inzien. Of je wilt je baas ervan overtuigen dat je een salaris verhoging verdiend hebt.
Kristal
13 jaar geleden
Mormel: Ik weet dat het met reclames etc gebeurt. Maar waar het mij om gaat is dat manipuleren stiekem gebeurt. Dus men gebruikt maniertjes die alleen erop berekent zijn je zin te krijgen. Ik heb het niet over het positief ondersteunen van een vriendin, of je baas overtuigen. Dat is niet manipuleren. Dat is meeleven of voor jezelf opkomen zonder truukjes, door gewoon in alle openheid iets voor elkaar proberen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is stiekem iemand manipuleren niet iets slechts. Het is een alsof je tegen een tiener zegt dat hij niet mag gaan sporten omdat je wil dat hij dat wel gaat doen. Dat is absoluut manipuleren, want je gaat er vanuit dat hij tegen je in gaat. Maar is het slecht? Dat denk ik niet. Of manipulatie slecht is zit voor mij niet in de vraag of het al dan niet stiekem gebeurd, maar of het met goede intenties gebeurd. Manipuleren gebeurt zeker niet alleen stiekem. Van de reclames weet namelijk iedereen dat het manipulatie is, open en bloot. En toch werkt het. En iemand ergens toe overhalen 'ah toe, kom mee, het is helemaal niet gezellig zonder jou' is ook manipulatie. Je speelt namelijk (zeer open) op iemands schuldgevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is toch alleen maar voordelig als je het kunt?

Antwoorden (2)

NLP heeft hier veel technieken voor. Zoek maar eens op "NLP".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is een heel leuk boek over geschreven: 'Manipuleren kun je leren'.