Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is dit te verklaren? (Zie uitleg)

Wanneer ik bij iemand iets pijnlijks zie voel ik pijn bijmijzelf op dezelfde plek als waar de 'pijnlijder' last heeft. Zie ik bv iemand met een gekneusde voet,voel ik dat ook in mijn voet. Welliswaar minder pijnlijk maar wel vervelend.
Hoe kan dit? Is dit puur groot empatisch vermogen of is het meer..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
854

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit wordt veroorzaakt door de zg. 'spiegelneuronen'. Spiegelneuronen zijn neuronen die actief of actiever worden wanneer je waarneemt wat iemand anders doet, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie uitvoert. En ‘actie’ kan dan slaan op bewegen of spreken, maar ook op: wat iemand voelt of zelfs wat hij of zij emotioneel ervaart. Jouw 'spiegelneuronen' zorgen ervoor dat je letterlijk voelt wat de ander voelt. Niet vreemd dus, maar wetenschappelijk aangetoond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Je hebt een groot empathisch vermogen. Technisch gesproken kunnen we zeggen dat jouw spiegelneuronen uitstekend functioneren.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of toch een morfologisch veld ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Dat is puur empatisch vermogen. Niets meer, niets minder. Maar ik moet zeggen; FAIR PLAY! Er zijn niet veel mensen die zo mee kunnen voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding