Mijn vriendin heeft kanker, nog 6 weken tot 3 maanden is de prognose. Hoe stel ik mij het best op? Wat doet ertoe?

Ik vind het moeilijk mijn houding te bepalen.

Toegevoegd na 8 uur:
Niet mijn partner, maar een heel goede vriendin.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is erg confronterend. Hoe sta jij tegenover de dood?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dood zie ik als ernstig definitief.
geen contact zoals nu: met elkaar zintuigen delen, zien, horen, voelen, proeven enzo.
dood is voorbij het leven.
leven is dat wat zich afspeelt tussen geboorte en dood.
dood is ook opluchting, niet verder lijden, over het lijden heen.
ook: gemis, dat wat je liefhebt en er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof je in leven na de dood? Hoe staat je vriendin tegenover de dood? Wat zou je gaan missen als ze er niet meer is? Dan zou ik daar NU meer van gaan genieten... met elkaar.
Dat je vriendin dood gaat is helaas onvermijdelijk. Maar ze zal wel blijven leven in je herinneringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterkte met deze situatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben blij met reacties en antwoorden.
geeft me meer inzicht en mogelijkheden hier mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de adviezen hier hoef ik niks toe te voegen, wilde wel even veel sterkte wensen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoveel succes ook voor je vriendin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjullie allemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wou dat ik een toverfee was en alle ellende en leed weg kon nemen.
ik kan helaas niet meer doen dan alle betrokkenen bijzonder veel sterkte, kracht, moed maar ook veel mooie, intense en dierbare momenten toe te wensen......

Antwoorden (24)

Wat vreselijk voor je vriendin én voor jou.

Vraag het aan je vriendin, vraag wat ze van je verwacht, wat ze graag zou willen.

Praat met haar over je onzekerheid en over hoe moeilijk je het vind, hoe graag je iets 'goed' wil doen maar niet weet wat.

Vertel haar dat je er bent, voor haar klaarstaat en dat ze op je kan rekenen.

Niemand verwacht dat je hiermee om kan gaan.

Wens je veel sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
volg je gevoel zou ik zeggen en denk niet teveel na wees er voor haar dat lijkt me zo het beste

veel sterkte toegewenst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het geeft haar veel steun als u zoveel mogelijk aanwezig bent. Waar nodig helpen waar u helpen kan.
Komt tijd, komt raad. Sterkte beiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ai, sterkte en succes.

Het is in de eerste plaats hoe zij er zelf mee omgaat. Mijn beste vriendin die dik 10 jaar geleden overleden is aan kanker wilde graag nog veel onder de mensen zijn, maar niet onder treurende mensen. Ze wilde dat we gewoon net zo met haar omgingen als voor die tijd. 't Was de eerste dag een beetje moeilijk, maar ze heeft ons er goed meegeholpen. Vanaf haar prognose tot haar uiteindelijke einde heeft ze alles uit haar leven gehaald dat er nog inzat. Ze heeft besloten echt te leven en haar familie heeft haar daar aan meegeholpen.

Een goede vriendin van mijn moeder heeft nu ook te horen gekregen dat het tussen de 3 maand en een jaar afloopt. Zij reageert net zoals mijn vriendin destijds, nuchter en willen genieten van wat ze nog heeft.
Haar man kan haar daar niet in helpen. Als je de twee samen ziet, komt zij vrolijk en normaal over. Hij zit er als een zielig, dood vogeltje bij en ik merk aan haar dat zij zich steeds meer zorgen over hem gaat maken ipv over haarzelf en dat is niet fijn.

Laat je vriendin aangeven wat zij wil en ga er in mee. Als zij nu echt wil genieten van de tijd die ze nog heeft, geniet dan met haar mee en wees er ook voor haar op momenten dat ze het zwaar heeft.

Nogmaals sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Hoe stel ik mij het best op?

ik weet niet of die vraag relevant is, als het gaat om de maakbaarheid van zo'n situatie. het ergste wat er gebeurt bij mensen die terminaal zijn is dat mensen te bang zijn om met dit gegeven om te gaan, dat ze de persoon in kwestie gaan mijden.

dit gevoel kan jou ook bekruipen, misschien is het je eigen eindigheid die confronteert, ofwel het onwerkelijke en bittere van de realiteit dat iemand om wie je geeft zo vroeg moet sterven.

als je "het lef" hebt gewoon te blijven doen en jou angst niet impliciet haar te laten beinvloeden(door bijv weg te blijven of bang te zijn wat te zeggen), heb je al een hele berg overwonnen.

het feit is dat jij niet ziek bent en zij wel, dat kan een raar soort van schuldgevoel of angst geven. hoewel dit heel begrijpelijk is moet je vriendin hier geen last van hebben.

het gewoon er zijn is het belangrijkste ook al weet je niet altijd hoe je je op opstellen.

dit kost lef en moeite, en ik weet niet of ik hetzelf voormekaar zou krijgen zo als ik het opschrijf. maargoed zoals je de vraag stelt is dit mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw, wat mooi...! :)
+1
Wat anderen ook zeggen, volg je gevoel en praat erover wat zij wil en jullie kunnen.
Denk er ook over na wat je nog tegen haar wilt zeggen, al is het via een brief of wilt bespreken; dat je niet het gevoel hebt dat als ze er niet meer is, had ik maar.....
Veel mensen nemen zelf afstand, maar dat doet de zieke juist pijn. Beter vaak ff kort langsgaan of laten weten dat je aan haar denkt, dan urenlang! Veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al mooie antwoorden gekregen. Ik wil je graag een gedachte meegeven, misschien heb je er iets aan voor jezelf.
Je vriendin heeft een terminale diagnose gekregen en dat is voor iedereen een schok en heel verdrietig. De dood komt dan opeens heel dichtbij en is zeer bewust aanwezig. Wat jij waarschijnlijk voelt is verdriet en angst, omdat je je nu bewust bent, dat haar leven op korte termijn eindig is. Misschien ook of mede, omdat je je eigen eindigheid voelt. Dat is natuurlijk hartstikke logisch en ook normaal.
Los daarvan (van het voelen bedoel ik) gaan we allemaal dood, alleen staat er meestal (nog) geen datum bij. En in feite, als je het reëel bekijkt, is dat (verstandelijk) het enige verschil.
Misschien, met deze gedachte in je hoofd, kan je je houding naar haar toe beter bepalen. Heb je haar dingen niet gezegd, die je zou willen zeggen? Doe dat! En naar iedereen.
Wees eerlijk en open naar elkaar, want het leven is eindig, voor ons allemaal.
Ik wens je ontzettend veel sterkte en hoop, dat je veel hebt aan alle antwoorden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duizend plusjes voor jou lieve Wendy. Moeilijk, zoiets...
Kristal
13 jaar geleden
Jij bent zelf een mooi voorbeeld van die openheid Wendy. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poeh.... ik zit even diep te zuchten hier.... dank jullie wel.
Zorg dat je er altijd..vol liefde..voor haar bent..en help haar waar je kunt dit vreselijke lot te dragen.

Geef haar maar heel veel knuffels om haar goed te laten voelen hoeveel je van haar houdt..

Ik wens jullie beide zeer veel kracht toe..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in iedergeval veel succes, ik denk dat je niet moet treuren niet dat je het niet erg moet vinden dat ze dood gaat maar met haar de tijd van haar leven maken. je moet denk ik denken vandaag is nu en morgen zien we wel weer.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst mijn oprechte medeleven. Wat ik erg belangrijk vind bij iemand die niet lang meer te leven heeft of ernstig ziek is:
*Er moet plek zijn om het erover te kunnen hebben
*Behandel haar zo normaal mogelijk... veel mensen gaan dan overdreven medelijden tonen, op praten juist helemaal niet meer met de persoon of blijven weg, omdat ze bang zijn niet meer te weten wat te zeggen of andere redenen.
*Voor zover nog mogelijk is, vraag haar of ze nog dingen graag zou willen en blijf verder doen zoals je altijd gedaan hebt.
*Vraag haar zelf eens deze vraag en zeg dat je er moeite mee hebt, want zij kan jou nog het meest vertellen. breng nog zoveel mogelijk tijd met haar door, ook naar haar behoefte. En neem haar over het algemeen alleen dingen uit handen als ze erom vraagt.
Ik weet niet wat ze wel en niet meer kan of de hele dag op bed ligt inmiddels... Het doet er heel veel toe, dat je zo normaal mogelijk blijft doen. Anders gaat ze zich zieker voelen dan ze al is, misschien, omdat ze kriegel gaat worden van mensen die haar als patient gaan zien, en niet meer als mens. En dat is evenmin goed voor haar gezondheid

Ik wens jullie beiden heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie woorden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi verwoord forallweknow dank +++
Mijn zus precies hetzelfde.
Wat belangrijk was, was om alles te vertellen wat ik/zij nog wilde. Jeugdherinneringen, vakanties, afspraken over het afscheid. Doorspreken hoe verder met de toekomst van de kinderen, dat was het hoofditem.
Misschien kan je vriendin nog dingen opschrijven die voor later belangrijk kunnen zijn. Wie zij haar spulletjes wil doorgeven bijvoorbeeld. Of nog foto's/video maken. Alles wat zij wil en wat jij wil.

En ook heel belangrijk: je hoeft niet supersterk te lijken. Huilen mag. Verdriet mag. Laat gaan die tranen. Laat merken dat ze eigenlijk niet gemist kan worden...

Ik wens je ongelofelijk veel sterkte toe....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 mooi verwoord!
wat knap deze kijk op de situatie waardoor jullie zo ver waren om alles te bespreken.
petje af!
Ik weet hoe het is om zo'n schokkend bericht te krijgen...
Mijn collegaatje is nu terminaal en voor haar is het een kwestie van rekken. Het eerste gesprek tussen ons, nadat zij het mij via de telefoon had laten weten, daar zag ik enorm tegen op. Ik heb haar eerst haar verhaal laten doen en heb haar daarna verteld dat ik gewoon niet wist wat ik zou moeten/kunnen zeggen. Zij gaf direct aan dat ze niet anders behandeld of gezien wil worden dan voor de diagnose. Zij maakt zelfs grapjes over het kaal worden (inmiddels kaal zijn). Wij geven haar vanaf de werkplek regelmatig aandacht. We zamelen wat geld in en doen iets leuks voor haar. We hebben voordat ze kaal werd allemaal petjes ingezameld. Voor de winter hebben we rare mutsen en sjaals bij elkaar verzameld. Op momenten dat ze zich goed voelt komt ze langs. Ze krijgt dan bij iedereen de aandacht, en we lachen om grappen. Wat vooral belangrijk is dat niet alleen vlak na de diagnose veel aandacht is, maar ook regelmatig daarna. Geef gewoon aan dat je het moeilijk vind op welke manier jij je op zou moeten stellen. Je vriendin zal jou eerlijkheid op prijs stellen en vertellen wat zij het prettigst vind. Sterkte voor jou en je vriendin in de komende periode...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er niet uit opmaken of het je partner is of niet maar dat doet er misschien ook niet toe. Ik hoef niet veel toe te voegen aan al de oprechte en warme reacties die je krijgt, alleen hoop ik dat ook jij iemand hebt die voor jou een luisterend oor kan zijn. Het is een in- en aangrijpend proces en je kan het er met je vriendin over hebben wat voor haar belangrijk is in deze tijd maar misschien heb je zelf ook op zijn tijd iemand nodig die kan luisteren naar jóu. Vergeet jezelf niet en geniet samen met je vriendin van de mooie momenten die er óók zullen zijn.
Ik wens jullie veel liefde en kracht toe.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het maar net...
Kristal
13 jaar geleden
Ha Annepanne :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk hoor.. pff.. kusje.
Kristal
13 jaar geleden
ja meis, ik weet het. Ik geef je van hieruit een warme omhelzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KUS!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Annepanne moeilijk en confronterend he Annepanne.
van de andere kant ook weer mooi en speciaal dat wij vreemden hier zo open over praten en onze emoties en gevoelens neertikken. we leven ook met jou mee en denken aan je ook al laten we het misschien niet blijken.....
én we zijn trots op je, don't forget!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Ik ben ook trots op jullie! Ik word er warm van... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Maak het je vriendin naar haar zin:
Er is een stichting die een ambulance ter beschikking stelt met medisch personeel, zodat terminale mensen nog eens ergens heen kunnen. http://www.ambulancewens.nl/
Of laat (als je vriendin nog trek heeft tenminste) eens een kok langskomen die voor jullie kookt. Hij kan natuurlijk rekening houden met eventuele dieetvoorschriften en/of extra kleine porties maken: tapas-hapjes.
Doe romantische dingen, maar hou ook rekening met je vriendin. Wat zij wil/aankan, staat nu even centraal.
Verder veel praten samen en knuffelen.

Ik wens jullie heel veel sterkte toe!
Oh, en google eens op 'stervensbegeleiding' en als je vriendin er niet meer is, op 'rouwbegeleiding'.

Nog wat links:
http://www.sterventhuis.nl/
http://www.stervensbegeleidingthuis.nl/
http://www.marjan-tresfon.nl/referenties.html

Sterkte!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps. Ik ben er van uit gegaan dat het hier om je partner gaat. Als dat niet zo is, neem me niet kwalijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreselijk moeilijk Eleo.. Het spijt me zo dat je nu in zo'n moeilijke situatie zit.

Ook al was het mijn vader en niet mijn vriendin die 8 mnd geleden ook aan deze rot ziekte is gestorven, hij wilde graag dat wij hem normaal bleven behandelen. Van extra liefdadigheid werd hij zenuwachtig en was de situatie voor hem ook moeilijker te houden. Maar dat verschilt per mens, het is erg persoonlijk hoe mensen behandeld willen worden.

Praat met je vriendin, over het leven, over de dood, over wat ze graag wil doen nog, over hoe jij verder moet straks als zij er niet meer is. Over haar wensen met de uitvaart als dat niet al vastgelegd is. Over alles wat je nog wil zeggen, zeg het, want voor je het weet is ze weg en kan je niet meer de dingen zeggen die je kwijt wilde. Zo is het bij mijn vader gegaan, ik was te laat met afscheid nemen, slechts vijf minuten, maar toch. Ik heb het daar nog steeds erg moeilijk mee.

Misschien is het een idee om samen of alleen een soort dagboek bij te houden waarin je je gebeurtenissen, gevoelens en gedachten beschrijft, zodat je later wat hebt om terug te kijken, want ik denk dat je in deze tijd erg geleefd kan worden door de tijd zelf en door de ziekte.

Verder kan ik niet veel toevoegen, alles is al gezegd door de andere mensen. Ik wil je alleen nog het allerbeste wensen en ik hoop dat de tijd samen met je vriendin vooral pijnvrij en mooi zal zijn. En dat ik hoop dat je omringd wordt door mensen van wie je houdt en wederzijds en met wie je kan praten of huilen of lachen, nu en als je vriendin er niet meer is.

Veel sterkte, en veel liefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben blij met alle reacties, het is zo ingrijpend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk, de tranen springen mij weer in de ogen. Ik leef erg met je mee, echt.
Kristal
13 jaar geleden
Ik hoop oprecht dat je vriendin dat ook wil, erover praten Eleo, want niet iedereen wil dat.
Mijn vader wilde het wel, mijn moeder absoluut niet. Zo verschillend kan het zijn. En hoewel mijn moeder en ik 2 handen op 1 buik waren heb ik van de tijd dat mijn vader ziek was en overleed oneindig veel meer geleerd. Hij heeft aan mij, met zijn manier van zijn in die tijd, een indrukwekkende en dierbare levensles gegeven, ondanks die ellendige ziekte. Eleo, lieve groet.
Kristal
13 jaar geleden
Lieve Anne, een dierbaar en persoonlijk antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Anne!!! Ook jij sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfffffffff meiden..... heftig allemaal he!
Je bent niet de enige die hier doorheen moet Eleo, dat alleen al is troostend kan ik me voorstellen en hoop ik ook voor je!
3 jaar geleden was het een goeie vriendin van mij.... en vele mensen zijn haar daarvoor voorgegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En helaas volgen er nog vele. Daarom, omdat het leven zo kostbaar is moet je nooit pas beseffen wat je hebt als het weg is. Geniet van elke dag met elkaar, ga nooit slapen met ruzie, praat alles uit. Leef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mooie bijdrage, Anne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van hier ook een dikke + anne, en eventjes een denkbeeldige arm om je heen uit respect die je hopelijk wat moed en troost kan geven.... juist de laatste momenten kunnen bijna magisch zijn als de acceptatie er is zodat niet elke minuut van de dag overschaduwd wordt door een niet winnen strijd, de dood, de pijn en het zware verlies.
het is zo zonde om de overgebleven tijd op deze manier moeten te vullen en beleven.
nogmaals, eruit halen wat erin zit voor zover dit kan en mag, zodat je de kracht kan putten uit de bijzondere momenten er hier zelfs met een lach en een traan aan terug kan denken. het dagboekje waren voor mij brieven die ik aan mij vader richtte. het kan enorm opluchten om de diepste gevoelens op deze manier tastbaar te maken.
ik heb ook weleens mijn verhaal en vragen aan mijn vader op marktplaats gezet bij 'mijn verhaal'
heb er veel lieve reacties op gehad, en zelfs alleen al de paar woorden 'ik leef met je mee meid' kunnen een boost, moed en kracht kunnen geven om met een beter gevoel de zware periode door te gaan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke kus voor iedereen. Fijn dat we allemaal een manier hebben om ons te uiten, al lucht het misschien niet altijd (even snel) op. Ik ben ook al sinds pa zijn dood bezig met een brief aan hem die ik zo nu en dan bijwerk als ik behoefte heb om te schrijven. Hij is inmiddels al iets van 60 pagina's lang. En ik ben nog lang niet klaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@annepanne
terugdenken 'aan' of geconfronteerd worden 'met' benadrukt altijd het definitieve wat juist zo moeilijk te accepteren is.
ook mijn ogen blijven ook niet droog in dit soort situaties, en de brok blijft in mijn keel hangen, tóch kan het opluchten (achteraf....) maar waarom maak je er niet meerdere brieven van? 1 brief zal waarschijnlijk nooit goed genoeg zijn of helemaal af zijn. bijwerken hoeft toch niet als je je gevoelens op papier zet, want het is altijd goed..... het is JOUW gevoel op een bepaald moment. juist het schrijven van verschillende brieven was voor mij de oplossing. zo kan ik achteraf zien wat ik op welk moment voelde en ervaarde. elke dag, elke week was het weer anders. en nu ik wat verder ben kan ik al terug lezend kijken hoe ik hier zelf in veranderd ben. van het hele heftige paniekerige ongeloof richting acceptatie zonder altijd de heftige pieken te beleven.
ook dit kan je moed kan geven want je ziet dat je dat je hierin groeit. voor jou werkt dit misschien ook wel, juist omdat je vader ook geen persoon was die bij de pakken neer ging zitten maar de draad juist zoveel mogelijk oppakte....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar ben ik ook wel mee bezig. Ik zet alles wel in 1 document, maar ik dateer de brief steeds opnieuw, zodat het toch meerdere in 1 zijn. Begin ook altijd met lieve Pa en sluit af met mijn naam. Ik vind het nu nog te moeilijk om alles terug te lezen, maar ik ben blij dat ik het in ieder geval van me af kan schrijven. Dat doorgaan en overeind krabbelen heb ik echt van pa. Die heeft ook het nodige meegemaakt in zijn leven. Hij was musicus en toen kreeg hij mij, een baby met een ernstige hartafwijking. En tot overmaat van ramp (toen) werd ik ook nog eens doof, terwijl zijn leven in het teken van muziek stond. Maar hij ging door en vocht voor mij. Dat is ook de reden waarom ik nooit zal opgeven, hoe moeilijk ik het ook heb. Ik wil waarmaken wat hij mij gegeven heeft: kracht, liefde en wijsheid. Ik wil niet dat zijn "werk" voor niets geweest is... Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@annepanne
de optie 'losse' brieven te schrijven het was meer als achtergrond info bedoeld dan als tip.
natuurlijk moet je het zo doen als voor jou het beste werkt.
en teruglezen komt wel als je hier behoefte aan hebt.
alles op zijn tijd, en het juiste moment als je er aan toe bent. dank je wel voor je verhaal, wat leuk om wat over je vader te lezen!
een mooie gedachte om waar te maken wat hij heeft meegeven. liefde, kracht en wijsheid.
een betere basis kan ik me niet bedenken!
hij heeft alles op alles gezet voor jou, zo klein als je was. ik weet zeker dat zijn 'werk' niet voor niets is geweest.
het meest waardevolle wat je iemand mee kan geven zit niet in de genen zoals je ziet!
iets mooiers had hij je niet mee kunnen geven, dus idd.... zet zijn 'werk' voort. GO GIRL!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ben ik jullie dankbaar voor die hint om een brief te schijven, annepanne en eucalypje!! Dat ik hier niet eerder opkwam! Ik heb naast mijn vriend ook nog niet al te lang geleden mijn grootouders en mijn vader verloren en er is lang niet alles gezegd. Helemaal bij mijn vader die een hartstilstand kreeg. Met ontroering voeldende in mijn ogen, erg bedankt meiden. Als man kom je hier niet zo snel op, kennelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh dat is toch helemaal geen moeite?! Wat erg van je dierbaren. Ik heb ook in 2 jaar tijd afscheid moeten nemen van een handvol familieleden (op mijn vader na, die is 8 mnd geleden gestorven). Het gaat je niet in de koude kleren zitten he... Sterkte joh en ik hoop dat je een beetje los komt met het schrijven. Liefs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bas: Brieven schrijven werkt bij mij niet, maar gedachten, gevoelens en associaties opschrijven wel.
Sommige mensen schrijven (dus met de hand bedoel ik), anderen (ik ook) werken liever op de computer.
Kijk wat voor jou goed voelt. Heel veel succes ermee; kan best confronterend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al aan handwerk Wen, dat lijkt het meest op gedachten, daar kun je ook niet eindeloos in knippen en plakken. Zat wel aan brieven te denken want die kan dan als een afgerond en afgebakend geheel dichtplakken en een 'bestemming' geven. Vind het eigenlijk best nog wel een beetje gek, spannend en ja, het zal ongetwijfeld heftig zijn.
Heel veel sterkte, je vriendin mag blij met zo'n kanjer als jou in de buurt te hebben, die zo oprecht naar de inzichten van anderen vraagt.

Heb zelf een jaar geleden een collega en vriend verloren die ineens op die manier geleidelijk en toch eigenlijk vrij snel weg was, en ben er nog lang niet 'overheen'. Vooral omdat zijn (Engelse) familie besloot om geen ceremonie te houden.

Heb het maar een plekje gegeven die voor me goed voelt. Eindeloos treuren helpt zeker niet, daar heeft niemand baat bij. Ik denk dan aan alle goeie en bijzondere momenten die ik met hem samen heb gedeeld. Als je later een down-moment hebt kan ik dat ook van harte voor jou aanbevelen.

Maar zover is het nog niet. Geniet nu van elkaars aanwezigheid. Zie haar voor vol aan, en geef het maximale aan de betekenis van jullie vriendschap.

Ik kan de Tibetaanse inzichten inzake de dood aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Ja, een mooi antwoord Bas, en ja, dat zijn bijzondere inzichten. Bedoel je het Tibetaanse Dodenboek?
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazekers! Er bestaan ook speciaal aan de dood gewijde onderrichten, die worden heel af en toe gegeven op de Tibetaanse instituten die er zijn in NL en België. Heel bijzonder hoe het Tibetaans boeddhisme tegenover de dood staat, waar veel van te leren valt. Ik kan me daar enorm in vinden.
Kristal
13 jaar geleden
ja, heel indrukwekkend inderdaad, ik ken het redelijk goed. heb je voor jezelf een (kleine) ceremonie kunnen doen i.v.m. je vriend? Het is al moeilijk genoeg te verwerken, en een ceremonie helpt daar echt bij, tenminste, dat is voor mij zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bas dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kristal
Niet echt, vind dat wel een goede tip, ga ik mijn gedachten eens instoppen hoe..
Allereerst wil ik mijn medeleven betuigen aan jou en je vriendin. Zij zal dit niet lezen denk ik. Zelf heb ik het twee keer meegemaakt en dit waren allebei veel te jonge vrouwen, meisjes nog eigenlijk, die te vroeg moesten gaan.
De een wilde zo normaal mogelijk doen en vroeg op een dag toen ik op bezoek kwam: "Oh, is in jouw leven opeens alles rozegeur en maneschijn want je verteld me nooit echt meer iets en we roddelen ook nooit meer leuk. Ik ben nog niet dood hoor!" Dus zij maakte het mij, ons allemaal dus, gemakkelijk. Wilde haar hele begrafenis zelf regisseren en wij moesten meedenken en na afloop van haar begrafenis gaan feesten. Dat is het beste wat ik ooit heb meegemaakt. We konden alles kwijt bij elkaar: lachen om hoe leuk ze was, zowat huilend dansend op de muziek die zij te gek vond enz. We vierden haar leven en treurden om haar dood. Heel emotioneel allemaal.
Bij haar echte laatste afscheid dronken we champagne aan haar bed: ook haar wens. Dat was heel mooi.

De andere vriendin wilde niet dood, ze kon het niet accepteren. Was vaak ook erg boos,. Die bleef maar vechten en naar alternatieven zoeken die wij niet meer begrepen en dus sloot ze ons uit. Dat was heel moeilijk. We voelden ons heel raar, alsof het om een ander ging op haar begrafenis. Zij nam telefonisch afscheid en zei: "Ik wil je nog bedanken voor alles en afscheid nemen want ik ga dood". Uiteraard hebben we nog meer gezegd.

Ik vertel deze twee verhalen omdat dit laat zien dat geen mens hetzelfde reageert of kan reageren. Zij gaven zelf aan wat ze van ons verwachten. Als je er niet uitkomt vis er dan voorzichtig naar of vraag raad aan haar naaste omgeving welke wensen ze heeft vastgelegd bv en hoe en wat jou aandeel daarin kan zijn. En bereid je voor op rouw. Ja hoor, je mag ook best aan jezelf denken. Dat heb ik wel van de eerst genoemde geleerd; zij gaat maar jij en haar anderen geliefden moeten door zonder haar. Daarom doet het ertoe: zij waardig en gerust heengaan, jij (of jullie) de rust vinden om het verwerkingsproces in te gaan. Maar nu ze er nog is geniet wat er te genieten valt en deel nog met haar wat je kunt delen en zij wil aanvaarden.
Ik wens jou en alle betrokkenen sterkte en vrede. We zijn nu eenmaal allemaal sterfelijk.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Bijzonder Jossy... dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal "Dank je wel" al voelt dit eigenlijk vreemd in dit geval. Het was ook best emotioneel om dit verteld te hebben. Het kwam er zo uit. Kan dus niet goed slapen...... Eleo, hiermee wil ik je niet verdrietiger maken maar misschien kun je het 'meenemen' dat dit jou ook kan gebeuren. Nogmaals sterkte meid en ik hoop echt dat onze woorden je tenminste een beetje geholpen hebben. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het wel duidelijk is wat je kenbaar wil maken...
het enorme contrast, de kans om dit samen te kunnen beleven, de kans om er voor iemand te zijn zodat je steun aan elkaar hebt en er niet ieders voor zich voor te hoeven staan want dat is voor iedereen eenzaam en moeilijk. knap dat je het zo op hebt kunnen schrijven, misschien geeft het je juist wat rust en hoop dat je de slaap weer kan vatten met de geruststellende gedachte dat je al het mogelijke hebt gedaan wat in je macht lag. petje af hoor.... (de plus had ik al gegeven, duurde alleen even voor ik kon reageren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Jossy ik heb gisteren na het lezen en reageren op deze vraag ook een flink potje zitten janken, maar dat is misschien alleen maar goed geweest. Uiten is goed, ik doe het helaas veel te weinig, ik krop alles op. Maar ik voel me zo welkom hier bij de mensen dat ik gewoon week werd. Sterkte meid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi Annepanne, jij dus ook? Dat kwam ook door alle andere verhalen. Later heb ik nog wel wat geslapen hoor. Er zijn hier erg veel aardige, goeie mensen. Dat merkte ik ook al bij andere vragen. Ook sterkte aan jou en iedereen en vooral aan Eleo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Jossy, Annepanne, Eucalypje en Kristal: het is zo overweldigend allemaal. vandaag sprak ik mijn vriendin, ze heeft deze week bestralingen, ik ga snel weer bij haar langs.
phoe, wat heftig....

je hoeft je niet op te stellen 'als'
niet als trooster want jij hebt ook verdriet,
niet als steunpilaar want jij staat net zo machteloos
stop niets weg, draai nergens omheen en ontwijk niets want je vriendin heeft veel meer aan begrip en steun

deze periode gaat over een tijdje een groot deel van de herinnering aan je vriendin worden, dus haal er zoveel mogelijk uit wat erin zit voor zover de situatie het toelaat, en beleef dit heel intens.

hoe je hier vorm aan kan geven ligt aan je vriendin. trekt ze zich terug in haar eigen vertrouwde wereldje, of wil ze nog zoveel mogelijk ondernemen.

verzet ze zich tegen het idee of maakt ze het zelf bespreekbaar. vertelt ze je haar laatste wensen dan kan dit jou straks heel erg veel steun geven.
bekijk het van dag tot dag, en laat haar weten dat je er voor haar bent en alles met je kan bespreken, maar zorg er ook voor dat de tijd die ze rest niet alleen maar overschaduwd word door pijn en verdriet.
wees niet bang om te lachen of vrolijk te zijn, ook al is het nog zo moeilijk en voelt het soms heel erg verkeerd.

wat er toe doet....
loop niet voorop, misschien kan ze je niet volgen
laat haar niet voorop lopen, misschien raakt ze op een dwaalspoor,
maar pak haar hand, en loop samen het laatste belangrijke stuk met haar mee.

ik wens jullie allebei veel sterkte en moed toe, maar ook veel mooie en bijzondere momenten om nu én later te kunnen koesteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Euca! +
Kristal
13 jaar geleden
heel liefdevol Eucje.
Zo belangrijk ook: bekijk het van dag tot dag, en weet dat lachen mag...
+++ meid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo waardevol en ontroerend al jullie antwoorden en reacties. ik word er stil van. voel me er minder alleen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn om te lezen Eleo! Dat heb je hartstikke nodig in moeilijke tijden he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Eloe
wat een super gevoel om te horen dat we met zijn allen hier wat voor je kunnen betekenen op deze manier. en nee, je staat niet alleen!
bovendien hebben we hier de optie om een persoonlijk berichtje te versturen :)
wellicht is het fijn en goed om je hart een keer te luchten, en toch de garantie en veiligheid van een zekere afstand hebben zodat voor jou de drempel wat lager is en jij makkelijker begrijpt dat je met je verhaal niet iemand 'tot last' bent?
dus......totaal zonder 'moeten', maar klik me gerust aan als je de behoefte hebt om je hart te luchten. als je de behoefte niet hebt is het uiteraard ook meer dan prima. @wendy
@kristal
dank je wel voor de lieve reactie. het overlijden van mijn vader vorig jaar is op dit soort momenten confronterend.
hij was in 1 keer weg, het leven was van het ene op het andere moment geleefd.
ene moment had ik hem nog aan de foon en hebben afgesproken om de dag erop op visite te gaan maar een paar uur later ging de telefoon met het nieuws dat hij er niet meer was. (gescheurde aorta) het leed van het terminale en alle ellende hieromheen is hem en ons bespaard gebleven, maar het genieten van laatste momenten, zeggen wat je zeggen wil en dit intens beleven is er hierdoor ook niet geweest. juist daarom is het zo belangrijk om er alles uit te halen wat erin zit. de roes en het onwerkelijke zijn als een nare droom.
hierdoor vergeet je dat dit juist de periode is waar je vaak aan terug zal denken, deze periode kan je niet meer los zien in de herinneringen aan iemand, dus ook daarom...... zorg dat het waardevol is want je zal er heel veel aan terug gaan denken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde net een dikke plus geven, bleek dat ik dat al gedaan had. Je hebt er veel meer verdiend met jouw mooie, zuivere en eerlijke woorden. Ik voel me erg verbonden met de mensen hier op GV, althans met een groepje waarvan ik weet dat ze altijd voor elkaar willen klaarstaan en je ook serieus neemt. De wereld wordt ook voor mij zo een stuk minder kil en eenzaam. Hoe erg het ook is dat we allemaal wel iemand verloren hebben, zij het aan kanker of aan iets anders, het bindt ons wel. Ik ben erg blij met jullie, lieve mensen. Okee genoeg geslijm :-p Liefs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Annepanne
dank je wel voor je lieve reactie!
super dat je er zo over kan denken en je wereld minder kil en eenzaam ziet met behulp de GV-ers waar jij je goed bij voelt. maareh....besef je wel dat je dit zelf hebt gedaan?
anderen kunnen je nóg zoveel mogelijkheden bieden om naast en achter je te willen staan, je op moeilijke momenten bij je hand te pakken en je er doorheen te slepen en een weer even een zetje de goede kant op te geven.... maar alleen JIJ bent de persoon die dit mogelijk kan maken zodat het voor jou werkelijk een verschil kan uitmaken.
dat is toch gewoon klasse van je!!! (had ik trouwens al vertelt dat we trots op je zijn?) :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je had al verteld dat jullie trots op me zijn, maar ik wil het nog wel een keer horen, ik heb het niet helemaal goed verstaan! :-p Ik vind het zo lief wat je zegt allemaal. En natuurlijk moet je het uiteindelijk zelf doen, maar zonder de steun en warmte van de mensen om je heen is dat toch echt een stuk moeilijker. En we blijven doorgaan, voor wat het waard is... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hihi, okay annepanne, let maar eens eventjes goed op dan :) WIJ ZIJN TROTS OP JE!!!! zonder steun en warmte moeilijker, helemaal als het geboden word terwijl je vind dat je het zelf moet doen.
maar dat is gelukkig niet het geval (we zijn dan ook trots op je) :)) en ja, we blijven doorgaan. we zijn het onszelf verschuldigd, maar ook naar diegene die ons dierbaar is en we hebben verloren. sterker nog.....wij MOETEN verder, dus laten we het stokje overpakken en het mooie werk voortzetten.
soms gaat het wat minder en de andere keer weer makkelijker, maar voortzetten.... dát zullen we zeker!!!
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan met die banaan! In de hemel zitten ze allemaal te klappen voor ons nu :-) Maar ook als het minder gaat wordt er over ons gewaakt. Dat voel ik zo en dat is ook normaal... Wij zouden ook niet willen dat onze dierbaren geen leven meer hebben als wij er niet meer zijn. Toch? Maar we zouden het ook begrijpen als het met ups en downs ging allemaal... Liefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nobody's perfect girls!!!!! Ups en downs horen erbij, zonder de downs kunnen we ook niet genieten van de ups.
We zijn trots op mekaar... en terecht! En NU nog trots zijn op onszelf....oeps....zit ik hier in mijn eigen (lach)spiegeltje te kijken??? :-))) @Euca: even reageren op je tekst "het leed van het terminale en alle ellende hieromheen is hem en ons bespaard gebleven, maar het genieten van laatste momenten, zeggen wat je zeggen wil en dit intens beleven is er hierdoor ook niet geweest." Ik vraag me ten eerste af, of je echt kan genieten van de laatste periode..... dat ligt in de eerste plaats ook heel erg aan de persoon die over gaat. Niet iedereen staat daarvoor open. Dat heb ik ook meegemaakt: hij sloot zich compleet af, kon het gewoon niet verdragen.
En genieten..... mmmm..... ik weet niet of ik dat zou kunnen zelfs. Er ligt voor mij toch een grote floers overheen van pijn en verdriet. Maar misschien is dat heel persoonlijk en kunnen anderen dat wel.
Ik denk het eigenlijk wel, ik heb er hier veel over gelezen.
Mijn vrouw is een paar jaar geleden aan kanker overleden.
Later las ik haar dagboek, en daardoor weet ik dat ze het zeer waardeerde wanneer ik gewoon bij haar was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marius wat een mooie gedachte en steun zal dit zijn.
tegenover het gemis een de grote waardering voor jou en voor jou als persoon in de vorm iets tastbaars omdat je er 'gewoon' voor haar was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mooi.... geen woorden voor verder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er gewoon zijn. dat dus. met al wart in me is.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat dus Eleo. Er is al genoeg gezegd he?
En als je nog eens wil praten; we hebben hier ook nog de privé berichten. Een warme virtuele knuf van mij.
Vraag haar vooral naar wat zij wil en, misschien overbodig, praat niet met haar over hoe erg jij het vindt dat ze gaat sterven. Ik hoop dat je je verdriet met iemand anders delen kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het sterven een onderwerp is wat bespreekbaar is kan je toch gewoon aangeven dat je het erg vind? voor een vriendin is het geen nieuws dat je het erg vind dat ze zal sterven.
dit kenbaar maken is het is geen 'klaagzang' (je eigen gevoel 'opdringen') of waarmee je de situatie bagatelliseert (ja, we hebben het allemaal moeilijk) door het bespreekbaar te maken kan dit juist positief zijn.
je laat blijken hoeveel ze voor je betekent,
je net zo machteloos bent als elk ander die haar lief heeft
dat je dezelfde angsten en onzekerheden hebt.
elkaar begrijpt, en kan troosten zodat je elkaar kan steunen. kortom.... er écht in alle opzichten voor elkáár zijn in deze moeilijke tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je zeggen hoe erg je het vindt. Misschien ook niet. Ik weet van mensen die getroost wilden worden door degene die ging sterven. Persoonlijk vind ik dat ... eh ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is idd ..tja... euhmm....een beetje raar om zo begrip te claimen voor je eigen emoties.
dan is het ook niet meer positief en bespreekbaar. jammer is dat!! (persoonlijk geef ik de voorkeur om te huilen om elkáárs verdriet als dit mogelijk is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eucalypje, ik wens je dat je dit niet hoeft mee te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn reactie is niet kwetsend bedoeld als dit zo op je over komt, maar komt voort uit het feit dat ik meerdere dierbaren ben verloren, en helaas uit ervaring weet dat dit op verschillende manier beleeft kan worden waardoor het soms juist (voor iedereen) moeilijker wordt als iemand op 'zijn eigen eilandje'' blijft zitten.
is het niet op het moment zelf, dan wel achteraf (dat is nu juist het jammerlijke ervan) mocht de opzet van mijn reactie verkeer over zijn gekomen mijn excuus hiervoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heksje, zo heb ik het helegaar niet opgevat! Ik wou jou ook kwetsen, het is zo'n moeilijk onderwerp om over te schrijven eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
potdomme, ik wou jou helegaar NIET kwetsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh harmonica...geen paniek!!
je hebt me niet gekwetst.
ik was alleen bang dat er een misverstand was omdat je met schrijven geen toon kan zetten waardoor je het misschien verkeerd op kon vatten.
so, no hard feelings at all!!
:)
Meeleven vanuit je hart, GEEN afstand nemen maar jezelf zijn, je mag verdriet best laten merken, het plaatsvervangend verdriet troost de betrokkene, je draagt immers een stukje van het lijden.
het kost veel moed maar wees er voor haar.
Praten is vaak niet eens nodig, die vertrouwde handen die haar hand vasthouden geven heel veel troost.
Ik vind je een kei dat je met deze vraag komt.
Heel veel sterkte en liefde gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt en ik dat ik ongeveer weet hoe je je voelt. Het belangrijkste is dat je er met haar over praat en dat je vraag wat jij voor haar kan betekenen.

Je mag zoals door velen al gezegd je verdriet best laten zien zij weet dan ook dat dit echt veel met je doet. dit gevoel is heel troostend.

Zorg er alsjeblieft voor dat je er echt voor haar bent. In mijn situatie hoor de ik van hem dat hij zich erg in de steek gelaten voelde omdat er veel mensen afstand van nemen(misschien ook door het verdriet).

Ik wens jullie echt heel veel sterkte toe in deze moeilijke periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer zoveel mogelijk lol te beleven nog met elkaar
of als dit niet kan bepaalde dingen organiseren waar ze gek van is deed ik ook mijn vriendin is gek op zang daar deed ze ook aan mee en dus had een een beroemd orkest en zang groep geregeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde is gebeurd bij mijn Tante. Jullie moeten haar gewoon de mooiste tijd van haar leven geven haar alles laten bepalen over de ervenis. ( Als waardevolle mensen van haar in het buitenland wonen die mensen een brief sturen om te komen ).