hoe kan het dat mijn tweeling jongen/meisje van een jaar zo verschillen in ontwikkeling, Sem die kruipt en staat terwijl Fay nog niet zelf kan zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

het zijn alsnog twee aparte personen, ze denken anders en krijgen als ze ouder zijn ook andere karakters, tweeling zijn betekend niet dat ze indentiek zijn in alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt idd ze zijn heel verschillend, alleen omdat Fay met een jaar nog steeds niet zelf kan zitten ben ik daar wel een beetje ongerust over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ook wel wat aan de late kant, op het consultatiebureau kunnen ze je vertellen of je er iets mee moet.
Maar je zou daar ook een beetje ongerust over zijn als het geen tweeling was, toch? Dat heeft niets met het al dan niet tweeling zijn te maken, maar met de ontwikkeling van dit ene kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fay is idd sneller met praten en doet alles na wat ze ziet dus dat klopt wel. Ik zal dan idd dan ook gewoon moeten afwachten en me niet zo ongerust moeten maken. Maarja das mischiens wel een goed teken toch?
Het consultatiebureau heeft er ook nog niks over gezegt dus....
Afwachten....
Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Maar doordat je een tweeling hebt, valt het meer op. je zult dan erg geneigd zijn om te gaan vergelijken, terwijl je met twee broertjes en zusjes na elkaar eerder naar de ontwikkeling van dit ene kind kijkt.
Mijn zoon was motorisch ook veel later dan mijn oudste dochter, en mijn jongste dochter was nog weer wat sneller dan de oudste, maar omdat er telkens een paar jaar tussenzat, viel dat niet zo op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen twee-eiige tweelingen zit biologisch gezien net zoveel verschil als tussen broertjes en zusjes met een 'normaal' leeftijdsverschil, want bij twee-eiige tweelingen had de moeder tijdens de eisprong twee rijpe eitjes ipv een en die zijn allebei bevrucht. En die twee eitjes zijn genetisch verschillend, dat zie je meestal het best aan de geslachten van de kinderen, zoals bij jouw kinderen. Het zijn dus eigenlijk 'gewone' broer en zus, alleen tegelijk gedragen door jou.

Toegevoegd na 1 minuut:
En hun ontwikkeling vertoont dus ook verschillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf 1 van een tweeling en uit ervaring weet ik dus dat de grootste fout die mensen maken is om ons als 1 te zien ipv 2 individuen. Nu is dit nog onschuldig maar vrijwel altijd trekt het door tot een eeuwige vergelijking waardoor zelfs de kans bestaat dat de tweeling elkaar als concurrenten gaan zien. Wees hier erg voorzichtig in. Je hebt een tweeling maar blijf ze als individu zien en probeer ze zo min mogelijk als 1 te zien en zeg bv nooit " je zus/broer kan het toch ook". Ik veroordeel je niet hoor maar mijn advies is dat je zo gaat denken dat je de volgende keer zou vragen " waarom ontwikkeld mijn kind minder snel" :-) verder is het wel zo dat meisjes zich sneller ontwikkelen dan jongens qua motoriek dus is het wel uitzonderlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo gek toch niet?
je hebt hier mensje A en mensje B.

Dat ze toevallig snel achter elkaar geboren zijn, maakt niks uit. Het zijn twee mensjes met ieder de eigen genen en ieder de eigen kwaliteiten.

Je zult je eigen ideeën moeten bijstellen als je dacht dat ze gelijk zijn. Niet dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Nou,
Wat ik zeker weet is dat ze niet gelijk zijn!! Het zijn twee hele lieve APARTE persoontjes....
En het gaat er helemaal niet om of ze gelijk zijn, maar dat ik het vreemd vind dat Fay nog steeds niet zelf kan zitten met bijna een jaar....
Idd ik kan natuurlijk vergelijken met Sem maar ik weet maar al tegoed dat ze zeer verschillend zijn..