hoe kan het dat mijn tweeling jongen/meisje van een jaar zo verschillen in ontwikkeling, Sem die kruipt en staat terwijl Fay nog niet zelf kan zitten?

Weet jij het antwoord?

/2500

het zijn alsnog twee aparte personen, ze denken anders en krijgen als ze ouder zijn ook andere karakters, tweeling zijn betekend niet dat ze indentiek zijn in alles

Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Maar doordat je een tweeling hebt, valt het meer op. je zult dan erg geneigd zijn om te gaan vergelijken, terwijl je met twee broertjes en zusjes na elkaar eerder naar de ontwikkeling van dit ene kind kijkt. Mijn zoon was motorisch ook veel later dan mijn oudste dochter, en mijn jongste dochter was nog weer wat sneller dan de oudste, maar omdat er telkens een paar jaar tussenzat, viel dat niet zo op.

Tussen twee-eiige tweelingen zit biologisch gezien net zoveel verschil als tussen broertjes en zusjes met een 'normaal' leeftijdsverschil, want bij twee-eiige tweelingen had de moeder tijdens de eisprong twee rijpe eitjes ipv een en die zijn allebei bevrucht. En die twee eitjes zijn genetisch verschillend, dat zie je meestal het best aan de geslachten van de kinderen, zoals bij jouw kinderen. Het zijn dus eigenlijk 'gewone' broer en zus, alleen tegelijk gedragen door jou. Toegevoegd na 1 minuut: En hun ontwikkeling vertoont dus ook verschillen

Ik ben zelf 1 van een tweeling en uit ervaring weet ik dus dat de grootste fout die mensen maken is om ons als 1 te zien ipv 2 individuen. Nu is dit nog onschuldig maar vrijwel altijd trekt het door tot een eeuwige vergelijking waardoor zelfs de kans bestaat dat de tweeling elkaar als concurrenten gaan zien. Wees hier erg voorzichtig in. Je hebt een tweeling maar blijf ze als individu zien en probeer ze zo min mogelijk als 1 te zien en zeg bv nooit " je zus/broer kan het toch ook". Ik veroordeel je niet hoor maar mijn advies is dat je zo gaat denken dat je de volgende keer zou vragen " waarom ontwikkeld mijn kind minder snel" :-) verder is het wel zo dat meisjes zich sneller ontwikkelen dan jongens qua motoriek dus is het wel uitzonderlijk

Zo gek toch niet? je hebt hier mensje A en mensje B. Dat ze toevallig snel achter elkaar geboren zijn, maakt niks uit. Het zijn twee mensjes met ieder de eigen genen en ieder de eigen kwaliteiten. Je zult je eigen ideeën moeten bijstellen als je dacht dat ze gelijk zijn. Niet dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100