Wat kan ik doen om minder gestresst voor de komende operatie te zijn?

Het is best een zware operatie, en heb slechte herinneringen aan de vorige. Ik heb ook naaldenfobie, en de laatste keer was het infuus pijnlijk, dit keer vast ook weer en ik moet een ruggenprik, en nog een naald met pijnstilling in mijn been. Hoe kan ik hiermee omgaan, en minder gestresst erover zijn? Iemand verder nog tips?

En ja, het ziekenhuis weet ervan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb ook een naaldenfobie maar in je been en ruggenprik vielen mij heel erg mee, ruggenprik ging bij mij eerst 4x mis maar ik vond het i.v.t. een gewone prik minder erg. Ik luister meestal ff rustig muziek onderweg naar het ziekenhuis, ben je daar lekker rustig en ontspannen. Succes!

Meditatie/mindfulness zou heel goed zijn tegen angst. Maar je kan ook oxazepam vragen aan je huisarts.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat wanneer u praat met iemand die net hetzelfde (of iets vergelijkbaars) heeft ondergaan als u, dit de stress significant kan verminderen. Dit zou u dus eventueel kunnen doen wanneer u op een kamer bij andere mensen ligt te wachten voor de operatie. Wanneer je dan verhalen hoort zoals de eerste reactie op uw vraag hier, zouden deze u gerust moeten stellen. Ik snap dat u aan dit antwoord in de praktijk misschien weinig heeft, maar wellicht dat u op dat moment iemand tegenkomt waarbij u dit toe zou kunnen passen. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100