Wat kan ik doen om minder gestresst voor de komende operatie te zijn?

Het is best een zware operatie, en heb slechte herinneringen aan de vorige. Ik heb ook naaldenfobie, en de laatste keer was het infuus pijnlijk, dit keer vast ook weer en ik moet een ruggenprik, en nog een naald met pijnstilling in mijn been. Hoe kan ik hiermee omgaan, en minder gestresst erover zijn? Iemand verder nog tips?

En ja, het ziekenhuis weet ervan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (9)

Ik heb ook een naaldenfobie maar in je been en ruggenprik vielen mij heel erg mee, ruggenprik ging bij mij eerst 4x mis maar ik vond het i.v.t. een gewone prik minder erg. Ik luister meestal ff rustig muziek onderweg naar het ziekenhuis, ben je daar lekker rustig en ontspannen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meditatie/mindfulness zou heel goed zijn tegen angst.
Maar je kan ook oxazepam vragen aan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou het doel in gedachten. Uiteindelijk zul je je na de operatie waarschijnlijk beter gaan voelen. Laat het nu over je heenkomen en niet teveel nadenken. Moeilijk, maar het helpt wel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
door niet te denken "nu gaat het ook vast weer pijn doen"

je voelt een prikje dat weet je en dat is ook niet meer dan normaal. maar om er vanuit te gaan dat het wel zo'n ellende word.

zorg dat er iemand bij je is die je af kan lijden, kijk hoe hard je in iemands hand kan knijpen, zet je MP3 of 4 op zet een Ipod aan.

wellicht kan je je huisarts vragen om een middeltje waardoor je er iets relaxter naar toe kan gaan.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oxazepam inderdaad, dat wilde ik net zegge want gebruik het nu zelf ook! toevallig, maar ik gebruik het omdat ik momenteel bij een psychiater in behandeling ben, oxazepam neemt angst en zorgen weg, maar het zijn sterke medicijnen pas er mee op(werk verslavend), ik voel me soms net bob marley!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat wanneer u praat met iemand die net hetzelfde (of iets vergelijkbaars) heeft ondergaan als u, dit de stress significant kan verminderen. Dit zou u dus eventueel kunnen doen wanneer u op een kamer bij andere mensen ligt te wachten voor de operatie. Wanneer je dan verhalen hoort zoals de eerste reactie op uw vraag hier, zouden deze u gerust moeten stellen. Ik snap dat u aan dit antwoord in de praktijk misschien weinig heeft, maar wellicht dat u op dat moment iemand tegenkomt waarbij u dit toe zou kunnen passen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan vragen of je iets kalmerends kan krijgen waardoor je de dingen wat minder als angstig ervaart. Dat heb ik ook gehad, ik ben ook een aantal keren geopereerd (waaronder aan mijn hart). Ik heb zelf geen naaldenfobie, maar er is verdovende zalf waardoor de plek waar geprikt moet worden een stuk minder gevoelig kan worden. Vraag daar eens naar? En bij het inbrengen van het infuus kan je vragen of degene even tegen je aanpraat ter afleiding. Dan zul je zien dat het zó gebeurd is.

Wat ook helpt is de mensen in het ziekenhuis vertellen over je nare ervaringen. Zij zullen dit vast heel serieus nemen en je willen helpen. Dat geeft je misschien ook wat meer rust. Ik heb het ook gedaan, en gelukkig kwam ik bij de laatste operatie met een heel goed gevoel weer uit het ziekenhuis. Niet elke operatie is altijd maar slecht. Van ervaringen kan je ook leren.

Zet hem op en heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg met de behandelend anesthesist welke methode het beste is in uw geval, een ruggenprik met een roesje of een volledige narcose.

Informeer of u vooraf kalmerende middelen mag gebruiken vooruitlopend op de medicatie die u in het ziekenhuis krijgt. En evt gelet op de medicijnen die u nu gebruikt.

Een roesje of een oxje vooraf doen vaak wonderen bij
een ruggenprik of een volledige narcose.

Kiest u voor een ruggenprik, neem dan een walkman of mp3 speler mee met oordopjes.

Een partner of goede vriend(in) kan ook een grote steun zijn door u te begeleiden met het hele gebeuren.

En Onze Lieve Heer houdt ook een oogje in het zeil.
Sterkte en beterschap toegewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er niet zoveel aan te doen is. Het is een 'logische' angst. Als je kalmerende middelen gaat nemen is er kans op verslaving.
Angst is een verschrikkelijk gevoel. Probeer naar het moment toe te leven dat je de operatie achter de rug hebt.
Sterkte!