Heterochromie is het relatief gebrek of overmaat aan het organisch pigment melanine.
De kan verschillende oorzaken hebben;
Meestal is het aangeboren, maar het kan ook ontstaan door ziekte of beschadiging.
Dit laatste is het geval bij David Bowie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kleurverschil in de verschillende lagen van het regenboogvlies van de ogen komt door een fout in de pigmentkleuring. Heterochromie kan erfelijk zijn. Het ontstaat vaak na een ontsteking aan het regenboogvlies en veroorzaakt vaak ook een ongelijke pupillenwijdte. Het kan uiteindelijk tot grijze staar of andere vertroebelingen leiden. Ook bij aandoeningen aan het orthosympatisch zenuwstelsel kan heterochromie ontstaan. Alleen twee verschillende kleuren ogen, waarbij andere symptomen afwezig zijn, is altijd erfelijk. Oorzaken van buitenaf die heterochromie veroorzaken zijn o.a. een bloeding die in het oog heeft plaatsgevonden, een ontsteking, beschadiging van het oog door een ongeluk, langdurig gebruik van oogdruppels of een tumor in het hoofd.