Van welke medicijnen wordt je echt dik prednison weet ik maar er zijn er vast nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Laten we kijken welke medicijnen een probleem voor dik maken kunnen vormen, zodat je eventueel met je arts kunt overleggen. Bijvoorbeeld de medicijnen tegen allergische aandoeningen, zoals astma, eczeem. Daarbij gaat het om de wat oudere antihistaminica. Ze hebben een versuffend effect waardoor je minder energie hebt om te bewegen. Beweeg je minder, dan kom je aan. Vraag je arts om de minder versuffende antihistaminica.

Ook antidepressiva kunnen ervoor zorgen dat je dikker wordt. Ze werken op de delen van je hersenen waar stemming en eetlust worden geregeld. Bepaalde medicijnen die gebruikt worden bij de preventie van migraineaanvallen kunnen ook zorgen dat je zwaarder wordt.

Dan is er natuurlijk de altijd interessante vraag: word je zwaarder van de anticonceptiepil? Dat is heel goed mogelijk, want door het progestageen in de pil houd je meer vocht vast: een liter tot anderhalve liter. Vraag eventueel naar een lichtere pil, hoewel je er natuurlijk geen echte winst mee boekt. Het gaat immers alleen maar om vocht en wat betreft gezondheid maakt het niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gewichtstoename na de start van therapie met insuline is volstrekt normaal. Gewoonlijk komen de patiënten tot zo’n 2,5 kilo bij. De reden hiervoor is dat de insuline de bloedsuiker controleert, die dus na een lange tijd weer gebruikt kan worden. Gewichtstoename ten gevolge van insulinetherapie komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Op voorhand kun je moeilijk bepalen welke patiënten gewicht zullen winnen. Bij het begin van de insulinetherapie kan het metabolisme vertragen wanneer de bloedsuiker gecontroleerd wordt. Een onaangenaam neveneffect dat kan opduiken is dat de weerstand van de cellen tegen insuline verhoogt en zodoende ook de nood aan medicatie. En zo kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Enkele van de medicijnen die tot gewichtstoename kunnen leiden zijn: antidepressiva, anticonceptiepillen, diabetesmedicatie (insuline), steroïden en hormoontherapieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Risperdal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het algemeen van anti-depressiva,maar dat hangt ook ermee samen dat je dan weer beter voelt en ook weer beter eet.
Daarnaast ook van de anticonceptiepil,maar dat is ook weer wisselend in persoon.
Ook de middelen die mensen moeten gebruiken die een orgaantransplantatie hebben ondergaan,en dat is niet altijd prednison.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cortesone of hoe schrijf je het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik door de anafranil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van de meeste neuroleptica
fremar
13 jaar geleden
Seroquel. Ik noem het dan ook serokwel. Das een anti-psychoticum. In 2 maanden 10 kilo is niet gek. Je kunt zelfs diabetes krijgen door deze meds. Is heel erg in opspraak geraakt, eerst in de usa en toen in nl. Brrr!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Efexor +15 kilo....:(