Slapen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik slapen minder prettig vind, (maw dat ik korter slaap)?

Dit lijkt een onzin vraag maar is het niet, ik ben echt oprecht geinteresseerd in methodes die men heeft ontwikkeld om minder te kunnen slapen (vgl da vinci).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Denk bijvoorbeeld aan als je lang slaapt, dan gaat de dag sneller voorbij. Dat is toch niet prettig dat je net wakker wordt en dat je daarna weer gaat slapen. Denk gewoon in die tijd dat ik sliep, had ik iets leuks of iets nuttigs gedaan.

Wat ikzelf doe voordat ik ga slapen is bedenken welke dingen ik ga doen die leuk zijn. Dan zet ik mijn wekker redelijk vroeg en doe ik zo veel mogelijk van die leuke plannen. Wat mij dan weer motivatie geeft om het volgende weekend ook weer mijn wekker te zetten. Verdere "methodes" heb ik geen idee van.

Als je goed slaapt zal je dit altijd als een prettige bezigheid beschouwen. Korter slapen is veel makkelijker. Je gaat laat naar bed en je zet de wekker lekker vroeg. Zo neem je de hele dag mee en je hoeft geen plezier in te leveren.

Als je slaap niet meer prettig vindt, dan is er iets goed mis. Slaap moet juist als prettig ervaren worden, want het gaat juist om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Beter 6 uur goede slaap dan 8 uur een onrustige nacht. Om minder maar kwalitatief goed te kunnen slapen, zul je rekening moeten houden met een aantal zaken. Je biologische klok moet veranderen. Je zult vroeger naar bed moeten en vroeger opstaan. Stel je gaat om 23.00 uur slapen en je staat om 06.00 uur op, dan heb je kwalitatief voldoende slaap gehad en je bent fit voor de hele dag. Verder moet je letten op je eetgewoontes. Geen zware maaltijden voordat je gaat slapen. Geen opwekkende middelen zoals koffie, thee of cola drinken voor het slapen gaan. Alcohol kan ook zorgen voor een slechte nachtrust. Daarnaast is het belangrijk dat je geen of niet te veel stress in je leven hebt, overdag een goed dagritme hebt en voldoende kunt ontspannen. Wanneer je leven in harmonie verkeert kun je met veel minder slaap toch fit zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100