Mag je zomaar naar een andere huisarts?

vandaag ben ik mijn vrije tijd wezen besteden in de wachtkamer van de huisarts. maar liefst 2 uur.
ik vertelde haar over de zogenoemde groeipijn verschijning in rechterbeen (deze week vraag over gesteld) qua pijn en klachten kwam zij uit op een hernia. ja hoor. ik vind dat afschuiven van ik weet het niet dus doe maar hernia.

wie heeft er van jullie een hernia en herkent dit. groeipijn pijngevoel. en mag je bij ontevredenheid naar een andere huisarts, en mag je een second opinion aanvragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wat vervelend! Het is van groot belang dat je je op je gemak voelt bij je huisarts, dat hij of zij je serieus neemt en de juiste diagnose stelt.

Ik zou in eerste instantie teruggaan naar je eigen huisarts en aangeven dat jouw laatste bezoek je niet lekker zit. Kijk of je meer informatie kunt krijgen en wanneer je met hetzelfde rotgevoel blijft zitten, vraag dan een second opinion aan (zie link). Dat recht heb je namelijk.

Overstappen kan, maar dan raad ik je aan om eerst een andere huisarts te zoeken die nog patiënten aanneemt. Medische dossiers moeten worden overgedragen en de verzekering moet worden ingelicht. Overstappen kan altijd, maar kijk goed wie je ervoor terugkrijgt.

Ik heb geen ervaring met hernia (gelukkig). Is het wellicht ook een idee om voor je klachten een afspraak te maken met je verloskundige? Juist omdat je zwanger bent zou ik zeker niet zomaar genoegen nemen met de diagnose dat het hernia kan zijn/of is.

Sterkte en wijsheid gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je.
de verloskundige had mij juist naar ha gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het welbekende kastje- en muurverhaal :S Het gaat hier om jouw gezondheid en om jouw zorgen over je gezondheid! Laat je niet heen en weer sturen, dan helaas maar het circuit in van een second opinion...

Andere antwoorden (8)

Hi Bailey, over je groeipijnachtige klachten kan ik geen zinnig woord zeggen, maar natuurlijk mag je van huisarts wisselen ! Het is ook heel gewoon, dat je een kennismakingsgesprekje aanvraagt met een arts, vóórdat je beslist, of je patient bij hem/haar wordt.
Als je je niet veilig en geaksepteerd voelt bij iemand die moet bijdragen aan jouw gezondheid (lichamelijk én geestelijk !) , zoek dan verder tot je zo iemand vindt.
Vraag in je kennissenkring eens na.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk. Ik heb zelf niet eens een vaste huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste, erg rot dat je twee uur hebt moeten wachten. Ten tweede; ik denk dat er meer voor nodig is om een hernia te constateren. Foto, scan, evt. punctie. Ten derde; ja, je mag zomaar naar een andere huisarts, om een second opinion en ook helemaal overstappen. Ik ben zelfs binnen dezelfde praktijk overgestapt naar een andere huisarts omdat hij gewoon teveel fouten maakte. Ik heb hem dit verteld en hij begreep dat ik daardoor geen vertrouwen meer in hem had als huisarts en aangezien ik vaak klachten heb, heb ik een huisarts nodig die alert is en geen fouten maakt. De regels kunnen per praktijk verschillen met betrekking tot overstappen maar vragen staat vrij, het is namelijk erg belangrijk dat je je op je gemak voelt bij je huisarts en dat je hem of haar vertrouwt, anders kun je net zo goed niet gaan, scheelt een hoop tijd!
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bailey;

Een hernia heb ik nooit gehad, wel flinke groeipijn in mijn benen, maar dat is iets heel anders. Als je het oordeel van je huisarts niet voor lief neemt staat het je uiteraard altijd vrij om een second opinion van een collega te vragen; je hebt toch geen contract me de jouwe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je mag zomaar veranderen van huisarts, maar het is wel verstandig even contact op te nemen met je verzekering, zij hebben vaak ook een lijst met huisartsen in jou buurt. Daarbij kan het voorkomen dat huisartsen onderling de afspraak hebben geen patienten van elkaar over te nemen zonder overleg.

Ik heb een kleine hernia, en bij mij was het gevoel alsof ze een mes in mijn rug staken, en later veel slapend gevoel in mijn been en zenuwpijn. Net of er een staaldraad in mijn been zat die eindigde in mijn voet. Uiteindelijk 6 weken plat gelegen en via een MRI is ie opgespoord. Aangezien je zwanger bent zullen erg voorzichtig zijn met dit soort onderzoeken. Doordat je gewrichten instabieler worden door de zwangerschap, heb je ook meer kans op klachten.

Als je het niet vertrouwd of vergaat van de pijn gewoon teruggaan en anders overleg eens met je verloskundige, die heeft wat dat betreft ook veel kennis in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een second opinion mag ALTIJD! Dat is jouw patientenrecht. Als je huisarts of specialist moeite heeft met het feit dat je voor een second opinion naar een ander gaat, wijs hem of haar dan op dit patientenrecht!

Wat betreft de overstap naar een andere huisarts: Het is je recht om een andere huisarts te zoeken, maar in de praktijk stuit je vaak op problemen: Andere huisartsenpraktijken zitten vol; Er worden geen patienten aangenomen die buiten een bepaald postcodegebied wonen; of de gemeente heeft speciale regelingen in het leven geroepen omtrent de rechten van bewoners om een andere huisarts te zoeken.
Het is mij, na 3 maanden zoeken, uiteindelijk NIET gelukt om een andere huisarts te vinden. En dat terwijl mijn huidige huisarts mijn gegevens had verward met dat van een andere patient met toevallig dezelfde achternaam (waardoor ik de verkeerde medicijnen mee naar huis kreeg!), afspraken vergeet (waardoor ik uren zinloos in de wachtkamer zit), niet de moeite neemt om te onderzoeken, en denkt dat bloedingen zonder menstruatie nooit zullen wijzen op eventuele eierstokkanker...

Wat betreft de hernia: Een vriendin van mij was ook zeer ontevreden over haar huisarts die haar (tweede!) hernia niet serieus nam. Zij is voor een second opinion gegaan, en uiteindelijk naar Belgie verwezen, omdat ze daar versneld kon worden geopereerd. (vanwege de onhoudbare pijn die ze had).
Dat is nu zo'n 2 jaar geleden, en ze is volledig hersteld.

Ik wens je alle sterkte met de hernia, en hopelijk lukt het jou WEL om een andere, goede huisarts te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een second opinion gaan bij een andere arts. En dit mag je huisarts overigens op geen enkele manier verstoren...

Wat je omschrijft zou inderdaad op een hernia kunnen duiden. Maar dat in combinatie met een bekkeninstabiliteit kan dit wel eens fataal zijn als je zoveel mogelijk zelf wilt blijven doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf doktersassistent. Bij ons in de praktijk is de regel dat de patient eerst een gesprek aangaat met de huisarts. Zo krijgt de patient de mogelijkheid om uit te leggen waarom ze een andere huisarts willen. Een huisarts wil vaak ook weten waarom een patient een andere huisarts wil. Hier kan een huisarts ook weer van leren of eventueel uitleggen waarom de huisarts in een bepaalde situatie gehandeld heeft. Een huisarts zal wel je wensen behartigen en mag je naar een andere huisarts.