hoe komt een optische illusie tot stand?

hoe worden je hersenen voor de gek gehouden en waarom hebben sommige illusies zo'n raar effect op je omgeving (gaat bewegen etc.) Hoe wordt het verwerkt in de ogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Veel optische illusies werken zo: ze houden je brein voor de gek door informatie te geven die bij de hersenen een ‘verkeerde’ reactie teweeg brengen. Andere optische illusies tonen juist grappige eigenaardigheden van onze ogen en hersenen. De hersenen hebben een enorm vermogen tot patroonherkenning. Ze gaan soms zelfs zo ver in het vinden van betekenisvolle patronen in een chaotisch geheel, dat mensen op allerlei plekken dingen kunnen zien die er eigenlijk niet zijn. Exact dezelfde beeldinformatie kan twee verschillende interpretaties als mogelijkheid opleveren. Maar als je eenmaal het meisje of de oude vrouw hebt herkend, dan is het moeilijk om ook de andere figuur in het plaatje te zien.
Amadea
13 jaar geleden
er zijn ook optische illusies die werken in op vermoeidheid van je ogen als je ergens naar staart, of uitputting van je kleurwaarneming (dat laatste geval is als je opeens iets complementair ziet bijv).

Ik vind deze erg mooi. Als er genoeg licht op valt lijken de balken heen en weer te schuiven
Mijn favoriete link met optische illusies voeg ik ook toe
amigo
13 jaar geleden
je ogen proberen altijd ergens op te focusen, omdat je 2 ogen hebt. als er iets onduidelijk is, zullen je hersens blijven proberen te zoeken naar een punt. beide ogen kijken naar een ander punt, maar je hersens willen wat anders ~ dit veroorzaakt 'bewegende' beelden.