Ik heb luizen, kan ik daar vanaf komen zonder alles te wassen e.d.? Alleen steeds kammen en de shampoo? Ik woon alleen, er komt verder niemand hier.

Omdat ik met kinderen werk, heb ik wel al eens vaker luizen gehad. Ik ben het zooooo ongelofelijk zat om weer alle kleren te moeten wassen en mijn prullen in zakken te doen!

Daarom zou ik wel eens willen proberen om het deze keer anders te doen. Ik ga mijn haar wassen met de speciale shampoo en kam de boel goed uit. Dit kammen blijf ik de komende twee weken iedere dag herhalen en het wassen herhaal ik ook. Dan zijn alle luizen en neten toch wel dood op den duur?

PS: Ik zorg ervoor dat er de komende tijd geen andere mensen in mijn huis komen waar de luizen zich op kunnen nestelen.

Geven jullie deze aanpak een kans? Ik hoop het zo!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff, wat een wisselende antwoorden! Bedankt allemaal! Ik heb besloten dat ik inderdaad de wat minder grondige aanpak ga proberen. Wel beddengoed wassen en enkele dingen in een plastic zak of de vriezer verstikken. Ik zal jullie over een week laten weten hoe het staat met mijn kleine huisdiertjes daarboven... Brr... Overigens zijn de ouders van de kinderen keurig op de hoogte van het gezellige luizennieuws hoor!

Antwoorden (9)

Jawel! Maar dan wel je kussensloop en kussens die je op de bank eventueel onder je hoofd legt. En je kleren met uittrekken die over je hoofd gaan. En vooral die shampoo of die lotion en kammen. Goed controleren of je ook de laatste luis kwijt bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha! Ik heb vier jaar de taak van luizenmoeder op me genomen op de basisschool. Wat heb ik veel luizen zien rennen over die koppies!! En balen voor die ouders, want het was het een werk om dat uit te roeien! Totdat school de preventie-capes ging gebruiken op de kapstokken. Super! Misschien een idee voor Vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hooft jeukt ook :o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf lachen om je opmerkingen..ga nu ook op mijn hoofd krabbelen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krabben Michiel...blijven krabben :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht, het blijft maar jeuken...
Nee hoor, dat wassen is eigenlijk nergens voor nodig, want een luis heeft geen baat bij kleding. Hij legt daar ook geen eitjes. En mocht er toch een verdwaalde luis ergens in je kleding zitten, overleeft hij het ook niet lang, want er is geen bloed om zich mee te voeden.

Een luis wil op een warme hoofdhuid zitten, gezellig bedekt tussen het haar om lekker bloed te kunnen zuigen te paren en eitjes te leggen.

Gewoon je haar wassen en kammen is voldoende.
Wat nog beter is, is om zo'n speciale luizenkam (werkt ionisch geloof ik) aan te schaffen. Iedere dag even kammen en je hebt geen agressieve shampoos meer nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://kindermedicijn.nl/213-robi-comb-pro-elektrische-luizenkam.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen kans van slagen want echt luizen leggen overal hun eitjes op, je kussen, beddegoed, alle kragen van de jassen enz.
Misschien zou het lukken als je alles buiten in de vrieskou neerlegt of in een dichtgeknoopte plastic zak in de diepvries.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook de omgeving moet ontsmet worden. Luizen nestelen zich immers ook in zetels, kledij, knuffeldieren, beddengoed en kussens. Was alles op zestig graden of meer. Gaat het om niet wasbare stoffen, stop ze dan goed afgesloten in een plastic zak gedurende meer dan een week of leg ze een dag in de diepvries. Zelfs een sterke luis overleeft maximaal drie dagen zonder bloed. Neten kunnen dan weer tien dagen overleven op kleding! Informeer ook de school en iedereen die de laatste twee weken in direct contact gekomen is met de luizenbol, zodat iedereen zijn kroost onder handen kan nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb met m'n drie koters aardig wat ervaring met luizen, en ben er altijd van af gekomen met stukken minder rigoreuze maatregelen. Jas wassen, beddengoed wassen, haren wassen met speciale luizenshampoo en nog een week kammen. Klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien was ik met die 2 van mij wel te precies, jammer dat ik dat toen niet wist had me een hoop werk bespaart.
De theorie en dus ook de praktijk is heel simpel. Als je twee weken lang alle luizen uit je haar kamt is het einde oefening voor die parasieten. Ze hebben zich dan niet kunnen voortplanten waardoor de kolonie uitsterft. Je maakt het jezelf er wel iets makkelijker mee door je kussensloop iedere dag te verschonen, alsmede eventuele hoofdbedekking. Op shampoos en lotions zou ik niet vertrouwen. Jaren geleden waren vele stammen al resistent tegen die middelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je haren het beste nat maken en een handje cremespoeling toevoegen en dan blijven kammen (luizen/netenkam). Zo komen de neten makkelijker los, omdat de conditioner je haren glad maakt. Luizen nestelen zich niet op kleding, maar gebruiken deze enkel om over de lopen...naar een volgend slachtoffer. Spullen verstikken is het beste; alles dus in een gesloten vuilniszak, daar ontkom je denk ik niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar vlooien doe je niet alleen............. ;-) gewoon met een heeeeel fijn staalkammetje eitjes verwijderen en dat net zolang tot ze weg zijn. En ...ik zou wel even beddegoed, lakens, dekens e.d. wassen en gewoon dagelijks even checken.... Kijk ook eens naar dit boekje! Sterkte ermee.

http://www.shoppydoo.nl/search.aspx?search=vlooien+doe+je+niet+alleen&categoryid=82&minprice=&maxprice=&f=&fromCategoryId=82
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik geef het geen kan om met zekerheid op deze manier van de engertjes af te komen.

een luist kan namelijk 2 dagen overleven buiten de hoofdhuid.
je kan dus doen en wassen wat je wilt, maar als je 1 luisje laat zitten in bijvoorbeeld een kussen van de bank kan je zo weer de pineut zijn.

alles waar hoofd mee in aanraking is geweest (auto, kussens, kleding, ochtendjas, beddengoed, alle jassen aan de kapstok, etc) wassen of 2 weken in een afgesloten vuilniszak laten zitten.

klein spul kan je in een plastic zak doen en in de vriezen leggen, hier leggen ze ook het loodje.

bij het kammen alleen hoef je niet alle neten en luizen te pakken te krijgen, deze methode is dus een grote gok.

bij de link heel veel info over de luis
succes met uitroeien!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoelang in de vriezer voor ze overlijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de luizen invasie paar jaar terug heb ik het er 24 uur in laten liggen.
de eliminatie was is zijn geheel geslaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het massagraf erg groot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ze niet begraven want dat leek me niet nodig met die gevriesdroogde lijkjes,
buiten uitkloppen leek me een betere optie. zo strooide ik ze uit zonder crematie :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je "kan de hele buurt ervan meegenieten"? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sttt..... heb het in het holst van de nacht gedaan. wou niet dat iedereen die luizenlijken van mijn balkon af zag wapperen. man! nog ff en ik heb een trauma met terugwerkende kracht haha haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nja als je er dan ook met terugwerkende kracht voor betaald wordt mag je niet klagen :P ik zie die luizenlijken al wapperen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er gingen hele kuddes over hat balkon hier !!! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt eerder als kolonies... doet me dan denken aan van die kolonies roeken... zou wat zijn als die luizen dat kabaal ook maakten, dan zou je toch op je neus staan kijken hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA zou best makkelijk zijn. als het stil is in de vriezer kunnen de spullen er weer uit! :OP
of.. hier zit er nog 1! en je hoort wat de kriebelbeestenbron is zodat je uit de buurt kan blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rofl!!! XD zou het wel een stuk makkelijk maken idd
Ik neem aan dat je het over luizen in je haar hebt.
Die leven alleen in je haar en op je hoofdhuid. Zodra ze in je bed terecht komen gaan ze dood. Eigenlijk helpt alleen een luizenkam tegen luizen.
Wil je een andere behandelingsvorm neem dan de producten die meestal gebaseerd zijn op pyrethroiden of lindaan. Over het algemeen zijn ze heel doeltreffend en niet erg giftig. Voor een nog betere werking worden ze ook gebruikt in combinatie met piperonylbutoxide. Toch kunnen al deze producten zorgen voor irritatie en of een vergiftiging indien ze niet correct en in te grote hoeveelheden worden gebruikt.

Tips
■Wanneer er luizen gesignaleerd zijn controleert u best alle gezinsleden en waarschuw ook de school.
■Als je op een effectieve mannier wilt afrekenen met nieuwkomers, kies dan een product dat zich door de waterafstotende gaatjes van de neet kan dringen tot bij de larve.
■Soms is het gebruik van enkel een shampoo niet voldoende om luizen te bestrijden.
■Was al het linnen, hoofddeksels, haarbanden en sjaals op minimum zestig graden.
■Sommige kledingstukken verdragen geen zestig graden waardoor ze niet luizenvrij zullen zijn. De beste manier is dan om deze kledingstukken gedurende veertien dagen niet te gebruiken.
■Ontsmet alle kammen en borstels.
■Stofzuig ook beklede banken en stoelen.
■Behandel geen haren met luizenmiddelen als het niet nodig is, maar kam regelmatig en liefst dagelijks de natte haren met een luizenkam.
■Knip de nagels van uw kind kort zodat ze het hoofd niet kunnen openkrabben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de categorie "huismiddeltjes" vond ik deze tips (waarbij het gebruik van azijn hoge ogen scoort):
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Hoofdluis
Succes!
Pieter2011