Kun je baarmoederhalskanker krijgen als je nog nooit sex gehad hebt?

Een vriendin van me is nog maagd, zij gaat dan ook niet een uitstrijkje laten maken bij de huisarts omdat je volgens haar geen baarmoederhalskanker kunt krijgen als je "het" nog nooit gedaan hebt.

Ik heb hier mijn vraagtekens bij, heeft zij gelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.4K

Het beste antwoord

Ja, er meerdere risicofactoren waardoor je baarmoederhalskanker kunt krijgen. Het volgende stukje tekst komt uit bijgevoegde link:

Bij het ontstaan van baarmoederhalskanker speelt het humaan papilloma virus (HPV) een belangrijke rol. Dit virus kan via geslachtsgemeenschap worden overgedragen. Lang niet iedereen die dit virus bij zich draagt krijgt echter baarmoederhalskanker. Toch wordt de kans op HPV en daarmee de kans op baarmoederhalskanker groter wanneer er sprake is van veel wisselende contacten of seksueel contact op jonge leeftijd.

Andere risicofactoren zijn meerdere zwangerschappen, roken, langdurig gebruik van de pil en voeding die onvoldoende vitamine C bevat. De tijd tussen besmetting en de ontwikkeling van baarmoederhalskanker kan variëren van enkele tot tientallen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens de bron heeft ze gelijk. Ik ben hier echter niet zo zeker van (maar ik ben dan ook maar een man).

Voor een goed advies hierover zou ik toch even een huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een risicofactor als je meerdere sexuele partner hebt gehad maar niet reden dat je baarmoederhalskanker kan ontwikkelen.

Kijk maar bij de risicofactoren op Wiki.

Toegevoegd op 26-06-2009 15:10:43
Het sex hebben kan dus wel een grotere kans geven op baarmoederhalskanker maar ook factoren die niets met sex te maken hebben kunnen de kans op baarmoederhalskanker verhogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft geen gelijk..ze kan genetische aanleg hebben.. er is niet voor niets nu een preventieve spuit te krijgen voor vooral jongere meisjes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baarmoederhalskanker onstaat toch gewoon door gemuteerde cellen? Dat zou beteken dat het niks uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Clarabella;

De risicofactor ligt misschien een stuk lager als je nog maagd bent, maar er zijn genoeg andere die een rol kunnen spelen, dus vind ik het niet slim om van haar ervan uit te gaan dat ze helemaal geen baarmoederhalskanker zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat baarmoederhalskanker over het algemeen ontstaat door een HPV-besmetting, en dat je die besmetting oploopt via seksueel contact.

Wel moet je 'seksueel contact' hier breed interpreteren. Je kunt best seksueel contact hebben gehad en HPV hebben opgelopen zonder *het* gedaan te hebben. Er bestaan bijvoorbeeld niet voor niets vingercondooms en beflapjes, dat is omdat je ook daardoor - zij het met een kleinere kans - iets op kunt lopen. En laten verschillende HPV-varianten over het algemeen nou heel gemakkelijk overdraagbaar te zijn...