Wat doen als je last hebt van slapeloosheid?

Ik word bijna elke nacht wakker rond 3-4 uur 's nachts. Het duurt wel eventjes voor ik terug in slaap val en daardoor heb ik altijd het gevoel dat ik niet genoeg geslapen heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mooi dat je toch weer in slaap valt. Dan heb je ook geen reden om te piekeren over je slapeloosheid. De meeste mensen hebben aan een uur of vijf diepe slaap genoeg om voldoende uit te rusten. Gezien het tijdstip waarop je wakker wordt heb je die dan waarschijnlijk wel gehad. Sommige mensen hebben daarmee echt voldoende geslapen en zijn daarna dan ook fit en uitgerust. Misschien geldt dat voor jou ook maar het kan natuurlijk zijn dat je gewoon even wakker wordt na die vijf uur diepe slaap. Dat is dan gewoon jouw slaappatroon.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als je overdag niet uitgerust bent is het in de eerste plaats goed om te bedenken dat je slaap nodig hebt voor de geest, niet voor je lichaam. Kijk eens of het niet te warm is in je slaapkamer of misschien te koud. Licht kan je veel meer uit je slaap houden dan geluiden. Heb je een goed bed met dito matras?

De start van je dag is voor verbetering vatbaar, blijkt uit je reactie. Als je een kwartier neemt om je te wassen, aan te kleden en te ontbijten schiet dat ontbijt er hoogstwaarschijnlijk bij in. Als je een half uur eerder opstaat ben je echt niet minder uitgerust maar je hebt wel alle tijd om beter voor jezelf te zorgen en misschien ook voor je zusje. Als je daardoor beter je dag doorkomt slaap je mogelijk ook beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probleem is dat ik me helemaal niet fit en uitgerust voel. Normaal zet ik mijn wekker om 7 uur, en om 7:55 moet ik mijn jongste zusje op school afzetten. Als 's morgens mijn wekker gaat dan druk ik op "snoozen" tot de laatste minuut... En dan om 7:40 of zo toch opstaan omdat de kleine op tijd op school moet zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans zat er natuurlijk in. Ik heb mijn antwoord uitgebreid.

Andere antwoorden (1)

- Laat het raam een stukje openstaan (niet met dit weer)
- Drink voordat je gaat slapen een glas warme melk
- Lees een leuk boek
- Luister naar muziek
- Verzin als je gaat slapen een eigen fantasieverhaal
- Pieker niet over wat je de volgende dag gaat doen
- Je kunt (geen idee meer waar) een slaapspray kopen en dat dan op je kussen spuiten, je valt gerust in slaap.
- Doe aan yoga

Vroeger had ik dit probleem ook, ik probeerde ze een voor een uit. Luisteren naar muziek bracht me in slaap!
Veel succes ermee!