Ik werd wakker en er lag bloed op mijn kussen, dat kwam door mijn bloedneus. Ik heb de laatste weken regelmatig een bloedneus? Is dit ernstig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (5)

Kan iets onschuldigs zijn, sommige mensen hebben soms ineens een tijd met bloedneuzen, vooral als ze verkouden zijn of als de lucht in huis droog is.
Als je je zorgen maakt: naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan een reactie zijn van stress of moeite hebben met een bepaalde situatie.
Op zich is dit niet ernstig. Maar ik zou wel naar die boodschap van je lichaam 'luisteren' en ernaar handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken is het niet ernstig.
Ik heb er de laatste tijd ook vaak last van.
Komt bij mij van een allergie.

De oorzaken van een bloedneus

In het grootste deel van de gevallen ontstaat een bloedneus door een lokale oorzaak. Met andere woorden, door iets wat gebeurt in het gebied van de neusholte zelf. Heel af en toe zijn bloedneuzen echter het gevolg van een onderliggende aandoening. Het gaat dan bijvoorbeeld om stollingsstoornissen of aangeboren afwijkingen van de bloedvaten.

Verder kunnen zaken als een verkoudheid, bloedarmoede, arteriosclerose en leukemie ervoor zorgen dat iemand sneller een bloedneus krijgt.
Ook door veelvuldig gebruik van aspirine of bepaalde soorten medicatie of drugs neemt de kans op een bloedneus toe.

Een spontane bloedneus kan ontstaan door verschillende oorzaken, een aantal daarvan staat hieronder.

Heftig niezen
Neuspeuteren
Hard de neus snuiten
Een klap of ander trauma op de neus
Neuspoliepen

Er zijn wat dingen die je zelf kunt doen, maar als het echt vaak voorkomt en nogal heftig is kun je beter even langs je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf ook last van gehad, het komt doordat de bloedvaatjes in je neus dichter op de oppervlakte zitten. Omdat ze dus dichter op de oppervlakte zitten krijg je sneller een bloedneus bij een aanraking van die bloedvaatjes.

Ik ben hiervoor naar de dokter geweest jaar terug, die heeft mij doorgestuurd naar de K&O arts in het ziekehuis.
Die stippen delen aan in je neus om te zorgen dat die bloedvaatjes minder snel openspringen, ik ben er 3 x geweest een jaar terug en heb er geen last meer van gehad. Terwijl ik daarvoor bijna elke dag wel een bloedneus had.

Als ze je behandelt hebben heb je een paar uurtjes van een kriebelend/zacht brandend gevoel in je neus.

Oftewel je bent je bloedneuzen beu, ga even naar de dokter toe die verwijst je naar de K&O arts door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch als ik van jou was even een bloedafname doen. Ik had vroeger ook spontane bloedneus en blijkbaar kwam dit door te lage bloedplaatjes en blijkbaar was ik zeer ernstig ziek. Dus ik zeg niet dat dit van jou ernstig is maar raad je zeker aan om even een bloedafname te doen daarin kunnen ze heel veel zien en zo ben je zeker dat het niet ernstig zal kunnen zijn. Gewoon naar huisarts en routine controle vragen van je bloed dan kunnen ze het bekijken dat degelijk alles wel in orde is.