hernia opereren of niet

Voor de 2e maal hernia. Opereren of niet? Wordt de kans op een 3e hernia dan niet alleen maaar groter?

Toegevoegd na 11 uur:
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik kan nog geen duimpjes geven:-). Het probleem is dat ik zelf niet wil al heb ik veel pijn. Nadeel is dat ik mijn werk dan niet meer kan doen. Ik sta ook onder druk vanuit mijn werkgever. Ik werk namelijk met agressieve verstandelijk gehandicapten van een zwaar kaliber zeg maar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die druk van je werkgever zou er naar mijn mening niet mogen zijn en ik zou dit zeker bespreken met de bedrijfsarts. Het is ook goed om een second-opinion te vragen bij een andere neurochirurg, dat is tenslotte degene die de operatie eventueel uit gaat voeren. Je kunt dit via de afdeling zorgbemiddeling van je zorgverzekering aanvragen. Een goede neurochirurg zal je vertellen of dit voor jou wel of geen goede optie is en waarom.

Het beste antwoord

Doen. Echt!
Je kunt niet blijven lopen met een hernia. Altijd voorzichtig, altijd kans op meer beschadigingen.
Probeer wat voor kansen er zijn. Niet dat je later denkt: als ik nou wel die tweede operatie zou hebben laten doen, zou ik er dan toch niet beter uitgekomen zijn?

Hoe vervelend ook en hoe lang weer de nasleep van die operatie, ik zou het doen.
Maar verstandig van je om hier meningen te inventariseren. Mogelijk helpt dat bij het nemen van je beslissing.

Ik wens je sterkte met wat je ok besluit en ik hoop dat het goed met je zal gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dank je wel

Andere antwoorden (9)

Kan je ermee leven (dag goed indelen) of heb je er echt last van (dan doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen opereren wanneer het niet anders meer kan of de pijn ondraaglijk word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader is ook 3 keer aan een hernia geopereerd maar de 2e en de 2e keer was een operatie om bindweefsel weg te halen, op de zelfde plek als waar de hernia zat. Hij heeft er zelf heel erg spijt van want het doet nu op sommige momenten juist meer pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 2e en de 3e keer*
Als je je niet voor de tweede keer laat operen dan zal de kans op een derde keer nul zijn. Als je je wel voor de tweede keer laat opereren dan stijgt de kans op de derde keer geweldig.

Of je je de tweede keer moet laten opereren is geheel afhankelijk van hoe jij je voelt en IN TWEEDE INSTANTIE wat de dokter adviseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opereren is ook afhankelijk van je klachten. Straalt de pijn uit naar je benen? Hoe is het gevoel in billen? Kun je nog goed plassen en je ontlasting vast houden? Wanneer je hier last van hebt is opereren een goed idee. Zit er een zenuw klem en is die gezwollen, dan heeft operen (nog) geen zin. Eerst moet die zenuw slinken. Kijken hoe het dan is met je klachten. Is deze 2de hernia op de zelfde ontstaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 2 keer hernia gehad, maar opereren wilde ik niet zolang het uit te houden was.
in jou geval zal ik het dus afkijken hoe het verder ontwikkeld.
in mijn geval heb ik nog regelmatig last, moet dan wat gas terugnemen,maar elke keer gaat het weer over. ( zover je van overgaan kunt spreken )
af en toe in je rug hebben, een dood been , en lopen als iemand van 80 heb ik er nog wel voor over.
opereren kan ook negatief uitpakken, zodat je je werk niet meer kan doen.
je moet ook kijken waardoor je het gekregen.
bij mij was het graafwerk met de hand bij mij thuis.
als ik nu wat doe wat er op lijkt, word ik gelijk gewaarschuwd, en voel je de plek opspelen waar het zit.
als je daar mee kunt leven, zal ik met opereren nog wachten. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ene mens is gevoeliger voor een hernia dan de ander.
het is niet zo dat de ene hernia garantie geeft op een volgende hernia, maar bij gevoeligheid hiervoor kan er wel een grotere kans zijn op een 3e hernia.

de ene hernia is de andere niet. waar zit de hernia, hoe gaan ze deze verhelpen. dit kan bv met het vastzetten van wervels zodat dit deel van de rug/nek niet meer bewegelijk is.

een keuze die je met de arts moet bespreken lijkt mij :)

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de pijn houdbaar is en je verder geen uitvalsverschijnselen hebt, wordt een operatie afgeraden. Het herstel gezien na 5 jaar is beter als je je niet laat opereren.
Ik weet niet of de kans op een 3e hernia groter is na een operatie en mijn eigen ervaring is gelukkig na 2 hernia's gestopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn broers hebben de operaties gedaan, ik zeg operaties omdat ze nu niet meer met bewegingsoefeningen er van af kunnen komen en nu al beiden er 3 achter de rug hebben (leuke zinspeling hè).
Ik heb fysiotherapie gedaan en die oefeningen helpen bij mij steeds goed, maar ik moet het wel onderhouden om het niet terug te laten komen.
Vraag eens aan je huisarts of dit ook bij jou kan of zit de hernia op een verkeerde plaats en is het niet mogelijk met oefeningen?