Wat is Q-koorts?

Is het dodelijk en/of besmettelijk en hoe kan je het overbrengen of krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Q-koorts is een ziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie (Coxiella burnetii). De letter Q komt of van het woord ‘Query’, wat vraagteken betekent (de verwekker van de ziekte was namelijk lang onbekend) of van Queensland (Australië), waar de ziekte voor het eerst bij slachthuispersoneel is vastgesteld.
De ziekte verloopt vaak zonder, of met alleen milde klachten, maar kan soms ook ernstiger verlopen. Q-koorts is een zoönose. Dat betekent dat de verspreiding naar de mens plaats kan vinden door dieren die de bacterie bij zich hebben.

De ziekte wordt meestal overgebracht naar de mens door besmet fijnstof dat wordt ingeademd. Geïnfecteerde dieren zijn meestal niet ziek, maar het kan vooral bij geiten miskramen en vroeggeboortes veroorzaken. De urine, ontlasting, melk, moederkoek, vruchtvliezen en het vruchtwater van geïnfecteerde dieren is besmettelijk. Vooral tijdens een miskraam of geboorte vindt veel uitscheiding van de bacterie plaats. De bacterie kan lang (maanden tot jaren) overleven in stof of zand. Door verwaaiing kan de bacterie in de lucht komen. Op die manier kan de bacterie afhankelijk van de weersomstandigheden tot enkele kilometers verspreid worden.
Het drinken van besmette rauwe melk of het eten van rauwmelkse producten zou ook een bron van besmetting kunnen zijn. Tot op heden zijn er echter geen aanwijzingen dat er door consumptie van deze producten mensen in Nederland ziek zijn geworden.

De meeste besmettingen verlopen zonder dat je het merkt of als een milde griep. Bij een ernstiger verloop begint de ziekte meestal acuut met heftige hoofdpijn en hoge koorts. Daarbij kunnen koude rillingen, spierpijn, misselijkheid en braken, een longontsteking en pijn op de borst voorkomen. Wanneer er ziekteverschijnselen optreden gebeurt dat gemiddeld twee tot drie weken na besmetting.
Naast de acute vorm bestaat er ook een zeldzame chronische vorm van Q-koorts. Dit is meestal is een ontsteking van de hartkleppen. Dit komt soms voor bij patiënten met een verminderde weerstand of met al bestaande hartklepafwijkingen.

Volgens mij kun je er niet dood aan gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier staat alle informatie die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het wel overtikken, maar er is gewoon een wickipedia pagina voor :|

Even zelf in google intikken mag ook hoor