Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe erg is het als je bijnierschors niet goed werkt?

ik heb nu weer testen die gaan onderzoeken of mijn bienierschors wel oke is..
wat is de functie van het bijnierschors en wat gebeurt er als het niet goed werkt, kan je dan medicatie krijgen. of moet ik dan weer een operatie.
had er vorig jaar 10 en ik wil niet weer onder het mes..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
929

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de bijnierschors wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit is een belangrijk hormoon in het lichaam, dat vele effecten kan hebben. Een teveel van cortisol leidt tot het syndroom van Cushing. Een tekort aan cortisol is het syndroom van Addison. Zie de links voor een beschrijving van de syndromen. Dit zijn beiden ernstige ziekten die pas enkele tientallen jaren afdoend behandeld kunnen worden, en zonder behandeling vroegtijdig overlijden tot gevolg kunnen hebben. Luister dus naar de arts (internist neem ik aan) en volg de aanwijzingen en opdrachten naar de letter uit. Je leven kan ervan afhangen.
Angst voor een nieuwe operatie is begrijpelijk, en natuurlijk, maar bij deze aandoeningen kan je beter voor een operatie kiezen als de oorzaak niet op een andere manier weggenomen kan worden...
Ik hoop voor je dat alles goed uit zal pakken - gelukkig is er tegenwoordig héél veel mogelijk in de medische wetenschap!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bijnierschors hormoon bepaald heel veel zaken m.b.t. je hormoonhuishouding in je lichaam.
Kijk maar eens of onderstaande site je helpt met het oplossen van je vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding