Waar blijft het ijzervijlsel wanneer je een mes slijpt?

Het is al eeuwenlang geen probleem, nergens in de wereld, maar toch vraag ik mij af waar het ijzervijlsel blijft wanneer je een mes slijpt met een wetstaaf.
De slagers doen het overal, ik doe het net als veel mensen wekelijks in de keuken: even een mes wetten voor je gaat snijden.
Maar dan komen er toch kleine metaaldeeltjes vrij, die ofwel in de lucht zweven, ofwel aan je mes blijven zitten waarmee je het eten gaat snijden?
Zou je je mes niet eigenlijk even moeten wassen voor het snijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Met een aanzetstaal slijp je de messen niet, maar breng je de metaalmoleculen aan de rand als het ware 'in lijn' waardoor het mes weer beter bruikbaar is.

Een aanzetstaal is dan ook meestal maar net iets harder dan het mes zelf en erg veel materiaal gaat er niet verloren met het aanzetten, de echte fijnproever zou het desondanks wellicht kunnen proeven dat er kleine metaaldeeltjes in het eten terecht zijn gekomen, dit is echter bij een aanzetstaal te verwaarlozen.

Een wetsteen wordt ook niet gebruikt om te slijpen, maar om bijvoorbeeld braampjes op de snede te vereffenen, het is natuurlijk mogelijk om hier een beetje mee te slijpen en er zal dan ook navenant een hoeveelheid metaalvijlsel vrijkomen, dit kan in het eten terechtkomen, is niet direct slecht voor de gezondheid, maar zal voor de fijnproever wel te herkennen zijn.

Bij het slijpen met een slijpsteen of andere voor slijpen bedoeld instrument is het natuurlijk nog meer zo dat er metaal vrijkomt dat in het eten terecht kan komen.

De echte fijnproevers beweren zelfs dat afwassen niet helpt, maar dat na het slijpen en afwassen het mes nog enige tijd rust nodig heeft om te voorkomen dat je het metaal gaat proeven. Dergelijke mensen, indien ze zelf ook koken gebruiken dan vaak twee sets messen, waarvan de ene 'rust' en de andere in gebruik.

Ik denk dat die echte fijnproevers wellicht een beetje overdrijven, maar afwassen na aanzetten of slijpen kan geen kwaad om zo mogelijk te voorkomen dat je de smaak van de ingrediënten beïnvloedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat ik wat lang van stof was, maar ik had een en ander een klein beetje recht te zetten. Waar ik benieuwd naar ben is waar de min in dit geval voor bedoeld is.

Andere antwoorden (4)

ja er komen inderdaad wat deeltjes vrij..
dit is echter heel weinig en het meeste vervliegt gewoon.
die paar molekulen die er nog aan blijven plakken
zijn er niet meer dan die vrij komen bij 'gewoon' snijden,
(als je mes botter wordt, moeten die molekulen ook
ergens blijven),
dus wassen, tsja als jij daar gelukkig van wordt, dan mag
dat, maar hoeft absoluut niet.

en metaal is op zich niet ongezond ofzo.
in een portie spinazie zit schat ik zo'n 1000x zoveel ijzer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik veeg mijn mes dan altijd wel even af aan een doekje, het aanzetstaal ook. Er zit dan wel een heel klein beetje vijlsel aan, maar veel stelt het niet voor. Ik denk niet dat je er wat van krijgt als het in je eten terechtkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt, daar waar je slijpt. En dat veeg je op met een vochtig keukenpapiertje of met de kruimeldief. Tenminste, ik doe het zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De metaal deeltjes die vrij komen zijn te verwaarlozen en nauwelijks gevaarlijk voor onze gezondbloedheid. Ik denk zelf dat bij inademing van zo weinig metaal deeltjes je je eigen ijzer gehalte in je verhoogd. Een timmerman die altijd zijn spijkers tussen zijn lippen hield, kwam ook nooit ijzer tekort.