als je diabetes (suikerziekte) hebt is het dan te genezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee helaas, diabetes is (nog) niet te genezen.

Nee, het is jammer genoeg niet te genezen.

Nee, maar er valt wel goed mee te leven.

Diabetes type II (ouderdomsdiabetes) is zeer wisselend in ernst. Sommige mensen hoeven geen medicijnen te slikken, en met afvallen en een juist dieet zijn hun bloedwaardes normaal.

Hier staan al de feiten en fabels http://www.diabetesfonds.nl/artikel/fabels-en-misverstanden

Allereerst moet je een onderscheid maken tussen diabetes type 1 en diabetes type 2. Bij diabetes type 2 dien je óók weer twee soorten te onderscheiden. Namelijk de ene die ontstaan is vanwege overgewicht en de ander die het gevolg is van de natuurlijke slijtage van het lichaam en dus ook van de alvleesklier. De diabetes type twee door overgewicht is te genezen door het lichaamsgewicht naar omlaag te brengen. B.v. door meer te gaan bewegen en iets minder van vetten enz. te eten. Dat werkt aldus: Het lichaam heeft van nature een zekere omvang en de productie van bijbehorende klieren, waaronder de alvleesklier zijn op die lichaamsomvang ingesteld. Wanneer die omvang toeneemt..kan die alvleesklier niet meer heel het lichaam van insuline voorzien en daarom moet het lichaamsgewicht weer verminderen. Type twee als gevolg van slijtage..is natuurlijk niet te 'genezen'..omdat die slijtage blijvend is. Wèl kan men de alvleesklier d.m.v. medicamenten stimuleren nog enige tijd wat meer insuline te produceren..maar dat is wat anders dan genezen. Type één, dat zijn de zogenaamde 'insuline afhankelijke diabetische mensen' kàn in uitzonderlijke gevallen tot genezing leiden. Bijvoorbeeld door via een operatie zowel een nier als een alvleesklier te transplanteren. Ook vindt er momenteel hoopgevend onderzoek plaats door de bekende viroloog Bart Roep om het lichamelijk afweersysteem zodanig te 'herprogrammeren' dat het afweersysteem van het lichaam niet wéér de fout maakt de insulineproducerende cellen als indringers te beschouwen en opnieuw..te vernietigen.. Wellicht is dus voor de jongere generatie terecht een goede hoop/verwachting dat ook type één op den duur genezen en..zelf voorkomen kan worden.. Ik ben zelf ook diabeet en wel type één..Ik kan er uitstekend mee leven en voel mij er wel bij. Het is echter een moeilijke zaak om de bloedsuiker waarden goed in evenwicht te houden..daarom ook beweeg ik enkele uren per dag..altijd na de maaltijd om aldus het risico van een hypo te kunnen uitsluiten. Omdat ik mijn ziekte al direct na het constateren ervan tot mijn..'hobby' heb gemaakt, geef ik met enige regelmaat spreekbeurten en dus enige voorlichting ter zake van diabetes mellitus. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100