Waarom moet je regelmatig een schone pleister op een wond doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat 'ie anders vies wordt...vieze pleister op wond laten = kans op infectie.

Antwoorden (3)

Het beschermende deel van de pleister neemt wondvocht op. Omdat dat gedeelte dus vochtig wordt en warm blijft omdat het op je huid zit en soms ook door ontstekingseffecten in de wond, gaat dat broeien. Een perfecte plek voor bacteriën en virussen om zich te ontwikkelen.
Regelmatig een schone pleister op de wond voorkomt dat er complete kolonies op de wond komen, en bovendien kan een schone pleister weer nieuw vocht opnemen.
Na een tijdje zal de wond droog zijn en dan is de plesiter meestal ook niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt wat rommel uit een wondje. B.v. bloed of pus.
Een pleister is zo gemaakt, dat 'ie de viezigheid die uit de wond komt, keurig op kan nemen. Een soort sponsje. Maar op een gegeven moment zit die pleister "vol" met die rommel, en is het goed een nieuwe pleister te nemen.

Ook zitten er in een pleister, heel kleine hoeveelheden stoffen, die de genezing van de wond bevorderen. Als je dagen lang met dezelfde pleister rondloopt, dan is 'ie uitgewerkt. Daarom is het ook zinvol je pleister van tijd tot tijd te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige soorten pleisters zijn min of meer waterafstotend, waardoor ze langer kunnen blijven zitten. Die worden bijvoorbeeld gebruikt na kleine chirurgische ingrepen. Andere soorten pleisters worden gebruikt als een soort uitwendige hechting. Die moet je ook minstens een aantal dagen laten zitten. Maar een vieze pleister kan een bron van infectie zijn waardoor het middel erger is dan de kwaal.