Waarom zat je als kind vroeger vol energie en kon je na schooltijd rustig buiten gaan spelen zonder dat je dacht dat je echt moe was?

als ik nu thuis kom van mijn werk, het eerste wat ik doe is even mijn oogjes dicht doen op de bank

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
click, ik wil geen roet in het eten gooien, maar je vraag staat wel bij de verkeerde categorie...

Het beste antwoord

Vaste dagelijkse regels vormen een vast patroon in je leven.
Naarmate we ouder worden , zijn ze steeds belangrijker in je dagelijkse leven.
Ze worden en onderdeel van je eigen biologische klok.
Dus iedere keer als je thuis komt van je werk , geeft jou klok een seintje even slapen en je lichaam gaat hier op rekenen en zich er zelfs op in stellen.
Ook het verdelen van je energie is dan afgestemd om op een bepaalde tijd even te stoppen en te gaan slapen.
Zou je gewend zijn altijd eerst je hond uit te laten en daarna te gaan slapen, dan krijg je pas slaap als de hond weer binnen is. Je eigen klok zegt dan , nu tijd voor een dutje. Je leert het je eigen aan.
Dit is ook een van de redenen dat bij oudere mensen, ploegendienst, dus onregelmatig werken steeds vaker een gezondheids probleem wordt.
Hun klok raakt in de war en hun energie is steeds moeilijker te verdelen, met als resultaat ziek worden of altijd moe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ouderdom komt met gebreke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met Jinx eens, maar het kan misschien ook komen, omdat kinderen geen grenzen kennen. Kinderen willen altijd meer en meer en blijven zeuren om iets... als je ouder bent weet je je beperkingen. Als kind was je vast ook wel moe, maar wilde je door spelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je alles intens kon meemaken en het toeliet, nu je ouder bent kun je dat niet meer, en ben je echt moe en snel ook, want je verzet je ertegen, dat kost kracht en moeite, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het zelden zo met je eens geweest, hahaha.... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Natuurlijk heeft het met een stukje ouder worden te maken.

Ik denk overigens dat het oogje dichtdoen voor jou dezelfde werking heeft als het spelen van de kinderen: een uurtje ontspannen. Als je immers gaat sporten aansluitend aan je werk, ontspan je ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen hoefde ik nog niet zo veel te doen. Op school was het toch ook veel gedwongen stilzitten, dus ik was allang blij als ik 'los' kon. Maar mijn moeder heeft me wel tot bijna mijn tiende om zeven uur naar bed kunnen sturen, dat dan weer wel. Dat hoef ik bij mijn kinderen niet te proberen nee, maar dat komt dan weer vooral doordat ze hier eigenlijk ook niet leuk en veilig buiten kunnen spelen.
Maar los van het feit dat ik nu tegen drieën al veel meer gewerkt (fysiek en mentaal) heb dan vroeger, ben ik natuurlijk ook heel wat minder goede vriendjes geworden met de zwaartekracht. Het maakt nogal uit of je 30 kilo weegt of 70. Alles kost ook gewoon meer energie, er beweegt meer aan het lichaam waar je rekening mee moet houden (na je dertiende vaak al), de botten en heupen gaan minder soepel werken, en als je - zoals ik - eigenlijk negen uur slaap nodig hebt, om half zeven al op moet maar niet om tien uur al naar bed wil , tja, dan loop je ook een soort van chronisch slaaptekort op natuurlijk, waardoor je halverwege de dag aleen klap met de hamer kunt krijgen.
De luxe van even de oogjes dicht permitteer ik me dan ook regelmatig effe, lekker onder schooltijd. Knap je enorm van op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Click, zou het kunnen zijn dat jouw werk en de reis je meer energie kost dan dat je er van krijgt? dan moet je natuurlijk eerst energie opdoen in je eigen vertrouwde omgeving voor je weer wat kan...

...als ik uit mijn werk kom, ben ik niet moe en heb energie voor tien...(gehandicaptenzorg, zowel kantoorwerk als fysiek aanpakken)... ik doe mijn werk met plezier en het kost me geen moeite...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt ouder , en vindt het meschien wel lekker om even te liggen.
kinderen slapen pas als ze heel uitgeput zijn.
Omdat ze daar niet echt behoefte aan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger, als klein meisje, was ik altijd dood, echt dood, op na school. Meestal ging ik huilen zo moe was ik. Dus het geld niet voor alle kinderen dat ze onuitputtelijk zijn. Zodra ik thuis was ging ik eten en meestal viel ik daarna in slaap. Nu gaat dat anders, ik heb een veeel drukker leven.