Wat te doen in zo'n conflict?

Iemand zegt bijvoorbeeld: 'De duivel bestaat.' Hierdoor krijg ik de behoefte om mezelf of iemand/iets te verdedigen.

We weten allebei dat we de ander niet kunnen overtuigen binnen deze stelling van ons eigen gelijk, en we weten dat we allebei even onwetend zijn. Geen discussie over mogelijk.
Waar het conflict vervolgens over gaat: ik (agnost) ga er tegen in met 'Vind je het niet lastig om de controle over je leven gedeeltelijk toe te vertrouwen aan een duivel wanneer je ook een god en ouders hebt?'. Waarop de ander verontwaardigd is over het feit dat ik tòch een discussie begin. En ondertussen graag zelf wil blijven vertellen over zijn/haar mening.

Een klassieke situatie voor onnodige irritaties/conflicten. Hoe ga je hier mee om wanneer je er in zit? Kun je het voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan het voorkomen door al gelijk aan te geven dat je het toch nooit eens zal worden.

Discuseren kán heel leuk zijn, omdat je meningen van andere hoort, waar je misschien zelf nog nooit aan gedacht hebt.
Het is sowieso goed om eens naar een ander zijn/haar verhaal te luisten.

Discuseren betekend niet dat je de ander moet overtuigen van jouw gelijk. Als beide partijen dát voor ogen houden blijft het leuk.

Denk je met iemand te maken te hebben die jou perse wil overtuigen, of vind je zelf dat een ander overtuigd moet worden, dan kun je beter de discussie niet aangaan om eventuele conflicten te voorkomen.

Maar als je elkaar in je waarde laat, zonder overtuigingsdrang, zal er waarschijnlijk helemaal geen conflict ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zelf niet beter verwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu al voor mij het "beste antwoord"!!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je

Andere antwoorden (2)

Lees het nieuw uitgebrachte boek van Marshall Roseberg over "Geweldloze communicate" . Hierin zitten goede aanknopinspunten om de dialog met respect voor jouw eigen en andermans meaning San te gaan. Het gaat er nl. niet om wie er gelijk heeft en dat twee mensen over hetzelfde verschillend kunnen denken.

Toegevoegd na 1 dag:
Paar drukfoutjes van mij en mijn iPod. "meaning San" is dus "mening aan". Ik heb last van de engelse taalcorrectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer in discussie gaan met deze persoon. Je vraag gaat niet niet over religie of het bestaan van een god. De andere persoon is naar mijn inziens onredelijk. Probeer dat eerst maar eens op te lossen.