Is roken slecht voor je als je het niet 'doorgeademd?'

Toegevoegd na 15 minuten:
Veel familie rookt ook dus meeroken ben ik gewend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je hier inhaleren.

Roken is altijd slecht, want er zitten giftige stoffen in de rook. Als we de onderzoeken moeten geloven, is meeroken ook slecht. D.w.z. je rookt niet, maar bent in het gezelschap van een roker.

Het niet inhaleren van de rook van een sigaretje heeft m.i. ongeveer dezelfde effecten als meeroken. Het is dus ook ongezond, maar als je al die rook doelbewust ook nog eens in je longen laat belanden met iedere trek aan je sigaretje, dan is dat natuurlijk vele malen ongezonder.

Als je weinig rookt, en je inhaleert niet, dan blijft het zo dat je beter niet kunt roken, maar dan vallen de gezondheidsrisico's best te overzien, en is het wonen vlakbij een snelweg (met al die vieze uitlaatgassen) net zo ongezond, als het zo nu en dan genieten van een sigaretje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste staat buiten kijf, je hebt alleen bij roken te maken met nicotine, waardoor het verslavend kan werken en je steeds meer (en uiteindelijk ook over je longen) gaat roken. De rook zelf is verder net zo schadelijk als alle andere denkbare emissies en uitlaatgassen en verbrandingsgassen, vaak zelfs schoner (minder roet), Maar de nicotine doet hem hier de truc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect Marleen, maar ik vraag mij af of je verslaafd kunt raken aan nicotine als je niet inhaleert. De kick voor rokers is nu juist dat inhaleren, en daar zit 'm de verslaving. Rokers die niet inhaleren, zijn meestal ook niet verslaafd, maar roken voor de gezelligheid, of vinden het leuk om iets in hun handen te hebben. Ik denk dat rokers die niet inhaleren een gekunsteld sigaretje waar veel schadelijk stoffen uitgehaald zijn (light sigaretten) vaak ook best te roken vinden, en dat dat voor de "inhaleerders" onmogelijk is, omdat ze dan de schadelijk stoffen missen (teer nicotine) die via je longen zich supersnel door je lichaam kunnen verspreiden. Vaak gaan (vooral jonge) rokers die eerst niet inhaleren, later wel inhaleren. Dat klopt, maar het hoeft niet. Veel sigarenrokers, zitten gewoon gezellig wat aan hun sigaartje te trekken zonder dat er ook maar één wolkje rook direct in de longen verdwijnt. Ze zijn alleen maar "verslaafd" aan het sigaartje en de reuk, maar niet aan de schadelijk stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, zoals je elders op GV wellicht wel eens hebt gelezen, geloof ik sowieso niet zo erg in verslaving als in lichamelijke afhankelijkheid. OOK niet bij sigaretten.
Feit is dat de nicotine ook als je niet inhaleert, gewoon je lichaam binnenkomt. Of je vervolgens verslaafd kunt raken aan nicotine is een andere discussie. (Als je kijkt naar de mensen die hun leven lang nicotinevervangers blijven consumeren zou je bijna denken van wel).

Andere antwoorden (3)

Ja, want de rook die je dan uitademt adem je weer in als je gewoon ademt. Je krijgt dan alsnog de rook en schadelijke stoffen binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. De meest verslavende stof in sigaretten is nicotine, en die komt gewoon via je wangslijmvlies je lichaam binnen, ook als je niet inhaleert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die nicotine zit niet of nauwelijks in de rook die je uitademt. Je kunt niet-over-je-longen-roken dus niet vergelijken met 'meeroken'. Tenzij je ook geen trekkie neemt een het ding alleen in je hand houdt voor de sier of laat smeulen in de asbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het kunnen bezien als passief roken.Daar zijn studies over gedaan die de schadelijkheid hebben bevestigd.
Zelfs wetten zijn erdoor tot stand gekomen.

Het is ook slecht voor je zelf,in de zin dat je een slecht voorbeeld geeft aan anderen.Ben je graag een slecht voorbeeld?
Je promoot het roken bij anderen.