Waarom kunnen je voeten of armen gaan 'slapen'?

Heeft dit temaken met teweinig bloed naar het lichaamsdeel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn er twee antwoorden die met elkaar te maken hebben: te weinig bloedtoevoer naar een lichaamsdeel waardoor de zenuwen slechter werken. Als het bloed weer terugkomt en ze weer gewoon werken, voel je een tijdje de tijdelijk schade die ze hadden. Wat ook kan is de zenuwen zelf ziek zijn (dan zie je meestal klachten aan de voeten en later pas aan de handen) zonder dat er een direct probleem is met de bloedvoorziening. Tot slot kan het probleem ook nog puur mechanisch zijn door druk op een zenuw zoals bij het carpaal tunnel syndroom: de zenuw naar de hand heeft dan te weinig ruimte in de pols.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Inderdaad, dat komt door de bloedtoevoer. Wanneer je te veel gewicht op een lichaamsdeel zet of het afknelt kan het bloed niet meer goed door de haarvaten lopen. Daardoor komt er bij niet alle cellen genoeg zuurstof. Dan gaat het tintelen om je te alarmeren, zodat het niet ongemerkt kan afsterven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft inderdaad te maken met te weinig bloed naar het betreffende lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb nooit last van te weinig bloed naar een lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jammer alleen dat het dan niet op andere plekken kan zitten?
Als je bv met je benen over elkaar zit kun je kleine bloedvaten afknellen waardoor de doorbloeding stagneert. Zolang je deze houding aanhoudt is er niets aan de hand en voel je ook bijna niets bijzonders totdat... je gaat verzitten of gaat staan, de bloedtoevoer is opeens hersteld en dat geeft de bizarre activiteit van de kleine zenuwen die we ervaren als tinteling. Als je de houding lang houdt kunnen je ledematen zelfs totaal gevoelloos worden zodat je omvalt als je gaat staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afknellen van bloed naar een lichaamsdeel.
Ga maar eens een minuut op je hand zitten...