Als je een beetje ''onstabiel'' bent, neerslachtig en erg emotioneel bent, kun je dan beter steeds van het ergste, of van het beste uitgaan?

mijn moeder zegt altijd ''ga van het beste uit'' mijn pa altijd ''ga van het slechste uit'' wat kan ik het beste doen in mijn situatie?

Toegevoegd na 39 seconden:
het gaat hier overigens over dagelijkse situaties zoals een cijfer terugkrijgen/een persoon aanspreken. etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Al het lijden van de mens komt voort uit verwachtingen. Dus als je je ergens op verheugt en het valt tegen, dan "lijd" je. De kunst is om overal blanco en vrij tegenaan te kijken en juist niet allerlei ideeën vooraf te hebben. Niet negatief en niet positief. Dus als je een toespraak moet houden, niet zenuwachtig van te voren. Of als je een feestje hebt, je er niet op te verheugen vooraf. Gewoon blanco er tegenoverstaan. Dat is heel erg moeilijk in de praktijk, want onze gedachten hebben we niet zomaar in bedwang. Tóch probeer ik het zelf zoveel mogelijk toe te passen, door zoveel mogelijk in het NU te leven. Dus niet bedenken wat er volgende week zal gaan gebeuren als ik naar de tandarts moet. En niet te piekeren over wat me vorig jaar is overkomen toen iemand mijn auto met een scherp voorwep heeft bekrast. (ik noem maar een paar voorbeelden). Ik ben nu aan het typen en ik concentreer me op het toetsenbord, zonder verdere bijgedachten.
Dus niet van het beste of het slechtste uitgaan. Maar uitgaan van NU. Wat er morgen gebeurt weet je toch niet. En wat er gisteren is gebeurd kan je niet meer veranderen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoop ik ook, want volgens mij sla je de spijker op z´n kop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Wow! Mooi antwoord!

Andere antwoorden (4)

ik zeg van altijd van het slechtste
dan kan het alleen maar meevallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoop voor het best, maar plan voor het slechtste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ziet aan je ouders al, dat twee mensen een compleet tegengestelde beleving hebben.
Zij kiezen hier ook niet heel bewust voor, het zit in je hoe je iets benadert.

Wij hebben hier ook altijd een discussie over een glas dat tot de helft is gevuld, ik noem dat altijd halfvol, mijn man heeft het over halfleeg.

Je bent wie jij bent, en met één positief ingestelde ouder en één negatieve is het maar de vraag wat jij denkt. Bij wiens idee voel je je het beste, die van je moeder of van je vader.

Als jij nl eigenlijk ook denkt: ik ga maar uit van het slechtste dan kan het alleen meevallen, heeft het helemaal geen zin krampachtig andersom te denken, je houdt alleen jezelf voor de gek.
amigo
13 jaar geleden
In principe zou je nooit van het slechtste mogen uitgaan.

Je moet positief in het leven proberen te staan en dus alles zoveel mogelijk van de optimistische kant bekijken.

Als je altijd van de slechtst denkbare situaties uitgaat, word je daardoor al wat neerslachtig.

Voor je innerlijk is het dus veel beter om alles van de zonnige kant te zien.

Natuurlijk kun je dan weleens tegen een teleurstelling oplopen..maar teleurstellingen horen bij het leven..moet je dan maar denken.

Wees niet bang steeds positief te investeren..want ook je neerslachtigheid zul je daar grotendeels mee kwijt kunnen raken.

Ik zelf ga altijd uit van de betrouwbaarheid en goede bedoeling(en) van mensen...totdat zij zelf het tegendeel bewijzen..Wellicht is dit ook voor jou een goede levensinstelling.

Groet,

Ton